• Anonym (Moira)

Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...

Är snart 42. Två barn. Jag älskar dem över allt men jag hade verkligen velat ha fler. 

Vad kan man göra för att täcka upp för den längtan? Hoppas på barnbarn? 

Är så himla arg på mig själv för hur jag la upp livet lite, att jag började försent och lät tiden gå. Så när jag väl insåg att det här med barn var något jag ville så var tiden så, så liten.

Det är ju vad det är - de flesta har ju något de känner sig lite besvikna på säkert i livet, men skulle vilja se framåt med en känsla av att jag har bra strategier istället för att gå och gräma mig.

• Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...
  • Cathariiina
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-10 10:34:01 följande:
    Jo, det är ju sant. Och en del av mig tänker ju att jag också genom att ha gjort allt jag gjorde då (utbildning, reste, insåg vem jag är mer och mer) också har mycket att ge åt mina barn nu. Men ja, det är bitterljuvt på något vis, att inse livets begränsningar.
    Jag fick i och för sig mina - också två - barn LITE tidigare än du, men det var ungefär samma situation ändå. Jag tänkte (och tänker fortfarande nu när de är vuxna) också så, att jag hade mer att ge mina barn, p.g.a. alla kunskaper och erfarenheter jag kunde dela med mig av till dem. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (Ok) skrev 2024-09-09 14:30:31 följande:

Varför inte försöka få en till? 

Känner en som fick sitt första barn som 43 och en annan som var 48 :). Vet MÅNGA som får barn runt 40, inte alls ovanligt nuförtiden. Det är svårare men det går, gäller bara att inte ge upp. större risk att få missfall osv. 

Du kanske själv känner att du är för gammal och då finns det ju inte så mkt att göra. 
  • Anonym (H)

Varför bry sig om andras åsikter? Många som får sista vid  40+. 

• Hjelm

Det finns inget som säger att det är för sent för dig att få barn, såvida inte en läkare konstaterat detta. Mängder av kvinnor får barn efter 42. Däremot ska du såklart respektera känslan av att kanske inte orka med en ny småbarnsperiod.

Men det är viktigt att komma ihåg att man blir inte automatiskt lyckligare av ett tredje barn. Man kan lätt göra sig olycklig genom att inbilla sig det och så blir det inget.

Det bästa du kan göra är kanske att verkligen engagera dig i och känna tacksamhet över de barn du har, och lämna möjligheten öppen för en trea utan att bli för fixerad vid det?

• Anonym (Tess)

Du har alltså 2 barn tätt och har ork att tänka på ett tredje? Inget negativt, bara förvånad. Jag har ett snart myndigt barn och en liten på 2 år och bara tanken på att skaffa en till nu skrämmer mig. Jag skulle inte orka men vill du ha barn så testa, det behöver inte vara för sent alls. 

• Anonym (Moira)
    Anonym (Tess) skrev 2024-09-10 12:16:49 följande:

Du har alltså 2 barn tätt och har ork att tänka på ett tredje? Inget negativt, bara förvånad. Jag har ett snart myndigt barn och en liten på 2 år och bara tanken på att skaffa en till nu skrämmer mig. Jag skulle inte orka men vill du ha barn så testa, det behöver inte vara för sent alls. 

Ja, det är ju så. Det är energikrävande med barn, men efter 40-ish år på jorden är det också det som givit mig mest.
  • Anonym (sfd)
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-10 09:55:04 följande:
    Jo, jag vet ju att det är en del av livet. Jag tror mycket det är en insikt i att jag till slut hittade vad som det känts gav mig mer mening i saker. Och jag får kanske också jobba med att hitta en tacksamhet i att jag i alla fall fick två barn, att jag inte kom på det helt försent. Men det är svårt med när jag känner en sorg kring att ligga 10 år för sent med saker.
    Jag skaffade mitt sista barn när jag var 27 och idag vid 30 år är jag skild från barnens pappa och sjukt olycklig över hur livet blev. Om jag kunde göra om och flytta tillbaka tiden så hade jag väntat med barn några år till för vi hade inte varit tillsammans så många år innan vi skaffade barn.

Jag kan känna en avundsjuka över att de som för barn senare har haft tid att resa och bygga upp mycket i livet som bra boende och karriär. Och du har 2 friska barn, finns många yngre som inte ens får 1 barn. 
  • Anonym (sfd)

Handlar det här med ett tredje barn om att du har två barn av samma kön och vill ha ett av motsatt kön? 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 16:50:18 följande:
    Jo, så är det ju också såklart. Särskilt när vänner skaffar fler. 

Jag har en bra karriär men känner väl lite att intresset för det jag jobbat med, drivet, inte är där på det vis det var när jag var 30 liksom. Jag vare sig trivs eller vantrivs med jobbet, tror jag. Det mest är. 

Jag har nog mest aldrig upplevt en mer givande fas i livet än föräldradelen. Och det är ju surt att inse det när man är 40+.
    Kan du gräva lite i det där? Varför var den fasen mer givande än alla andra, och även möjliga framtida faser? Kan det vara så att du känner dig starkt bekräftad av att vara mamma? Kan du inte få den bekräftelsen på andra sätt?

Nackdelarna med att skaffa ett barn till är flera. Ni blockerar en del möjligheter till fortsatt yrkesutveckling, till att resa i världen med mera. Jag hade sorg i ett par år när mina stora barn flyttade hemifrån, men upplevde sedan hur världen öppnade sig, hur fri jag blev. Man får äta vad man vill, när man vill, man slipper vara ett föredöme och kan dricka champagne till frukost. Man kan ha sex när som helst, var som helst.

Ekonomin blev så mycket bättre, och friheten att välja vad jag vill göra och när och hur. Att försörja ett barn kostar mycket. Enligt Länsförsäkringar: "Den totala kostnaden för ett barn 0-18 år landar på nästan 2,3 miljoner kronor."

Sen är det inte klimatsmart att skaffa fler. Varje svensk ger varje år upphov till fyra ton koldioxid, om man ska vara lite provokativ...
  • baam77

Man får tänka på barnets bästa i första hand. Om 5 år när du ha en 5 åring som springer runt orkar du? om 10 år? är det rätt mot barnet? hur känns det för barnen när hen fyller 20 år och ni är pensionärer. Ett barn behöver sina föräldrar efter 20 också.  

Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...