Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 16:50:18 följande:
Jo, så är det ju också såklart. Särskilt när vänner skaffar fler.
Jag har en bra karriär men känner väl lite att intresset för det jag jobbat med, drivet, inte är där på det vis det var när jag var 30 liksom. Jag vare sig trivs eller vantrivs med jobbet, tror jag. Det mest är.
Jag har nog mest aldrig upplevt en mer givande fas i livet än föräldradelen. Och det är ju surt att inse det när man är 40+.
Kan du gräva lite i det där? Varför var den fasen mer givande än alla andra, och även möjliga framtida faser? Kan det vara så att du känner dig starkt bekräftad av att vara mamma? Kan du inte få den bekräftelsen på andra sätt?
Nackdelarna med att skaffa ett barn till är flera. Ni blockerar en del möjligheter till fortsatt yrkesutveckling, till att resa i världen med mera. Jag hade sorg i ett par år när mina stora barn flyttade hemifrån, men upplevde sedan hur världen öppnade sig, hur fri jag blev. Man får äta vad man vill, när man vill, man slipper vara ett föredöme och kan dricka champagne till frukost. Man kan ha sex när som helst, var som helst.
Ekonomin blev så mycket bättre, och friheten att välja vad jag vill göra och när och hur. Att försörja ett barn kostar mycket. Enligt Länsförsäkringar: "
Den totala kostnaden för ett barn 0-18 år landar på nästan 2,3 miljoner kronor."
Sen är det inte klimatsmart att skaffa fler. Varje svensk ger varje år upphov till fyra ton koldioxid, om man ska vara lite provokativ...