Anonym (Moira) skrev 2024-09-09 14:01:10 följande:
Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...
Är snart 42. Två barn. Jag älskar dem över allt men jag hade verkligen velat ha fler.
Vad kan man göra för att täcka upp för den längtan? Hoppas på barnbarn?
Är så himla arg på mig själv för hur jag la upp livet lite, att jag började försent och lät tiden gå. Så när jag väl insåg att det här med barn var något jag ville så var tiden så, så liten.
Det är ju vad det är - de flesta har ju något de känner sig lite besvikna på säkert i livet, men skulle vilja se framåt med en känsla av att jag har bra strategier istället för att gå och gräma mig.
Precis som du skriver så har ju alla med sig olika besvikelser i livet. Och en del av livet är att hantera hur livet blev, och hur det skiljer sig från vad man hoppades och förväntade sig. Acceptans.
Hur man sen gör det är väl lite olika, en del är vana vid att få allt de vill ha, oh faller stort av minsta besvikelse. Andra har mer motståndskraft och hanterar motgångar bättre. Ibland kan man behöva professionell hjälp att ta sig vidare från nåt man fastnat i.
Att hoppas på barnbarn är nog ingen vidare idé, det är inte din sak att planera för dina barns framtida liv och önskningar. Att däremot fokusera på att ge de barn du har bästa möjliga förutsättningar för ett gott liv kanske kan ge dig mening trots att att du inte fått precis det antal barn du hade velat.