• Anonym (Moira)

Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...

Är snart 42. Två barn. Jag älskar dem över allt men jag hade verkligen velat ha fler. 

Vad kan man göra för att täcka upp för den längtan? Hoppas på barnbarn? 

Är så himla arg på mig själv för hur jag la upp livet lite, att jag började försent och lät tiden gå. Så när jag väl insåg att det här med barn var något jag ville så var tiden så, så liten.

Det är ju vad det är - de flesta har ju något de känner sig lite besvikna på säkert i livet, men skulle vilja se framåt med en känsla av att jag har bra strategier istället för att gå och gräma mig.

• Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...
  • Anonym (sfd)
    baam77 skrev 2024-09-09 15:42:39 följande:
    du får acceptera att du har blivit för gammal. 
    Fast det är hon ju inte
  • Anonym
    BuoBä skrev 2024-09-09 15:57:47 följande:
    Jag tycker du verkar bry dig lite för mycket om vad andra kanske eventuellt kommer att tycka. Folk får barn, det vet arbetsgivare, och som lite äldre har du troligen en mycket bättre position på arbetsmarknaden än en 20-åring. Och svärmor tycker jag att din man ska säga åt att hålla truten. 
    Hennes man kanske inte är fostrad att vara uppkäftig mot sina föräldrar... det får vi hoppas iaf.
  • KimLinnefeldt

Man går in i föräldrabubblan som kan vara alldeles ljuvlig. Och så växer barnen upp, och snart har man inte den där supergulliga bebisen längre.

Det kan vara lätt att försöka förlänga bubblan genom att skaffa en till, och kanske ytterligare en. Gäller nog särskilt kvinnor. I synnerhet om man inte trivs på jobbet eller inte har en karriär (i positiv bemärkelse) att ägna sig åt.

Jag tror på att gå in i nästa fas i livet, lämna bebis- och barnfasen och gå in i sin nya vuxenhet. Det finns så mycket att göra och upptäcka där, utvecklande saker.

Varje fas man lämnar kan skapa sorg, vemod och längtan tillbaka. En del saknar högstadiet, en del saknar äktenskapet som faktiskt inte funkade, en del saknar sommarstugan de sålde. Men det är mer utvecklande att gå vidare. Livet är både trygghet och äventyr, sorg och glädje.

• Anonym (Ok)
    Anonym (sfd) skrev 2024-09-09 14:50:25 följande:
    Det är inte för gammalt. Om du vill ha ett till så kör bara
    Fast det bestämmer väl inte du?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (sfd)
    Anonym skrev 2024-09-09 16:04:34 följande:
    Hennes man kanske inte är fostrad att vara uppkäftig mot sina föräldrar... det får vi hoppas iaf.
    Svärmodern verkar själv inte vara så väluppfostrad som inte fått lära sig att man inte behöver säga allt man tycker och tänker högt 
  • Anonym (Milla)

Jag fick "bara" ett barn trots att jag drömde om många fler. Det var en sorg men den är inte livslång. En annan fas nu när barnet är tonåring. Det är rätt skönt att ha lyxen att ha både tid och ekonomi för att ge tonåringen uppmärksamhet som inte behöver delas. 

En annan möjlighet är ju att bli familjehem. Känner ett par familjer som har fått extrabarn på det sättet och längtar man efter fler barn och har tid och kärlek för det är det ju en fantastisk sak att göra som kan ge otroligt mycket tillbaka. 

• Anonym (Moira)
    Anonym (Milla) skrev 2024-09-09 16:44:32 följande:

Jag fick "bara" ett barn trots att jag drömde om många fler. Det var en sorg men den är inte livslång. En annan fas nu när barnet är tonåring. Det är rätt skönt att ha lyxen att ha både tid och ekonomi för att ge tonåringen uppmärksamhet som inte behöver delas. 

En annan möjlighet är ju att bli familjehem. Känner ett par familjer som har fått extrabarn på det sättet och längtar man efter fler barn och har tid och kärlek för det är det ju en fantastisk sak att göra som kan ge otroligt mycket tillbaka. 

Ja, det är ju sant. Jag har insett att jag tycker just barn är fantastiska. Innan barn satsade jag mkt på karriär bl.a. men den bleknar i mitt intresse jämfört med att få följa andra som utvecklas. 

Är själv lite fascinerad över hur jag reagerat.
  • Anonym (Moira)
    KimLinnefeldt skrev 2024-09-09 16:11:19 följande:

Man går in i föräldrabubblan som kan vara alldeles ljuvlig. Och så växer barnen upp, och snart har man inte den där supergulliga bebisen längre.

Det kan vara lätt att försöka förlänga bubblan genom att skaffa en till, och kanske ytterligare en. Gäller nog särskilt kvinnor. I synnerhet om man inte trivs på jobbet eller inte har en karriär (i positiv bemärkelse) att ägna sig åt.

Jag tror på att gå in i nästa fas i livet, lämna bebis- och barnfasen och gå in i sin nya vuxenhet. Det finns så mycket att göra och upptäcka där, utvecklande saker.

Varje fas man lämnar kan skapa sorg, vemod och längtan tillbaka. En del saknar högstadiet, en del saknar äktenskapet som faktiskt inte funkade, en del saknar sommarstugan de sålde. Men det är mer utvecklande att gå vidare. Livet är både trygghet och äventyr, sorg och glädje.

Jo, så är det ju också såklart. Särskilt när vänner skaffar fler. 

Jag har en bra karriär men känner väl lite att intresset för det jag jobbat med, drivet, inte är där på det vis det var när jag var 30 liksom. Jag vare sig trivs eller vantrivs med jobbet, tror jag. Det mest är. 

Jag har nog mest aldrig upplevt en mer givande fas i livet än föräldradelen. Och det är ju surt att inse det när man är 40+.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (sfd) skrev 2024-09-09 15:20:16 följande:
    Klimakteriet kommer man vanligast i 50 års åldern. 
    Absolut, men vilken regel saknar inte undantag? Vissa kvinnor är betydligt yngre än så.
Svar på tråden Hade velat ha fler barn men tiden rinner ut...