KimLinnefeldt skrev 2024-09-09 16:11:19 följande:
Man går in i föräldrabubblan som kan vara alldeles ljuvlig. Och så växer barnen upp, och snart har man inte den där supergulliga bebisen längre.
Det kan vara lätt att försöka förlänga bubblan genom att skaffa en till, och kanske ytterligare en. Gäller nog särskilt kvinnor. I synnerhet om man inte trivs på jobbet eller inte har en karriär (i positiv bemärkelse) att ägna sig åt.
Jag tror på att gå in i nästa fas i livet, lämna bebis- och barnfasen och gå in i sin nya vuxenhet. Det finns så mycket att göra och upptäcka där, utvecklande saker.
Varje fas man lämnar kan skapa sorg, vemod och längtan tillbaka. En del saknar högstadiet, en del saknar äktenskapet som faktiskt inte funkade, en del saknar sommarstugan de sålde. Men det är mer utvecklande att gå vidare. Livet är både trygghet och äventyr, sorg och glädje.
Jo, så är det ju också såklart. Särskilt när vänner skaffar fler.
Jag har en bra karriär men känner väl lite att intresset för det jag jobbat med, drivet, inte är där på det vis det var när jag var 30 liksom. Jag vare sig trivs eller vantrivs med jobbet, tror jag. Det mest är.
Jag har nog mest aldrig upplevt en mer givande fas i livet än föräldradelen. Och det är ju surt att inse det när man är 40+.