• Anonym (För mycket?)

Dricker jag för mycket?

Som sagt, dricker jag för mycket? På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. nu vill jag inte veta vad folkhälsomyndigheten tycker utan mer vad som är ?normalt? för folk i allmänhet.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Mandel
    Cathariiina skrev 2024-09-06 12:05:23 följande:
    ...och vem bestämmer vad som är "normalt"?

Sedan finns det även många människor som arbetar varannan helg och i stället har två vardagar ledigt, eller som har fria arbetstider p.g.a. att de frilansar. Vore märkligt om de inte skulle få dricka en måndagkväll, om de har ledigt dagen därpå. 
    Det är så skönt att ha passerat 50-sträcket och för det mesta fullkomligt skita i vad andra människor tror, tycker och anser.
    Är stolt icke-normal - bara att fråga kollegor, de barn & ungdomar jag är tränare för osv.
    Tror väldigt få människor skulle anse mig vara normal på något plan Cool

Jag dricker när jag har lust och den mängd jag själv bestämmer. Har så mycket alkohol hemma att jag skulle kunna vara askalas dagligen i minst 1 år utan att behöva gå utanför dörren för att skaffa mera. 
    Vill jag testa en ny drink en tisdag så gör jag det likväl som att jag inte har några problem att dricka annat än vatten om jag är bortbjuden och det är öppen bar.

Var i princip nykterist i 13 år och gud vad folk hade åsikter om det. Hur trist jag var som aldrig drack någonting. Lägg även till att jag inte heller drack kaffe, saft, läsk - ja cider är läsk, juice osv. utan endast ville ha vatten. Kan ni förstå vilken jobbig kalasgäst jag var! Vatten till maten och vatten till fikat... Dricker fortfarande endast vatten till mat, men kan ha ett glas vin bredvid att sippa på innan och efter maten.

Även om jag nu bytt och inte spottar i glaset när det serverar sådant jag gillar - för självklart dricker jag bara saker jag tycker är gott och har inga problem att hälla ut drinkar som inte är goda, så är det någon som ens hintat om att de tycker att jag dricker förmycket eller på fel dag osv.
    Jo, en kvinna jag pratar med på bussen blev väldigt paff när jag sa att jag testat en ny drink en tisdag. 
    - Va? Tog du en drink på en tisdag?
    Men hon är 15 år äldre än mig.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Jo, ja jo men så är det om man säger så)

Väldigt måttlig konsumtion. De flesta som dricker alkohol dricker mer än så.

• Anonym (Camilla)

Varför inte göra en AUDIT på nätet. Då får du frågor att reflektera över. 

Den nya rekommendationen för män är 10 stsndardglas i veckan eller 4 glas vid ett och samma tillfälle. 

Standardglas mäter innehåller 12 gram alkohol. Motsvarar 33 cl starköl, 12-15 cl vin och nästan 4 cl sprit. Kommer du över detta så har du ett riskbruk och behöver se över dina alkoholvanor. 

• Dr Nail

Att dricka på fredagar och lördagar är inte för mycket utan tonårsfasoner. Återkom när du dricker till frukost på en tisdag, som en man.

• Goneril

Hm, 4  - 5 glas en fredag är onekligen mycket, säger jag som älskar vin och varit medlem i en vinklubb i evigheter där vi provat viner och strävat efter att lära oss mer om druvor och områden och även gjort många vinresor. Några i klubben är munskänkar och varje vinträff resulterar i protokoll och information om vinerna, litteratur har vi gott om och kan relatera till.                                                                                                             När vi startade klubben var mottot: Hälften så mycket och dubbelt så gott, låt det kosta. TS, halva njutningen är att känna doft och se färg i ett vackert gnistrande kristallglas! De två första glasen ger mest, det vill säga innan man är påverkad av alkoholen. Pröva! Jag vill absolut inte moralisera, men faktum är, 2 högst 3 glas en fredag är tillräckligt för att känna välbefinnande. Under lördagar öppnar vi normalt en flaska vin här hemma, noggrant vald med tanke på maten. Oftast finns det tillräckligt kvar till ett glas på söndagen.

• Anonym (Min flickväns konsumtion)

Jag har räknat på hur mycket min flickvän dricker på ett ungefär på en vecka. 2 flak med bacardi breezers, 1 flaska baileys och 1 flaska pisang ambon. Det är definitivt alkoholism.

• Tilolo
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 12:47:57 följande:
    Jag kanske uttryckte mig otydligt. Menade att de allra flesta mår bra INNAN de börjar dricka alkohol. Att använda alkohol för att dämpa negativa känslor är ju en helt annan sak

Okej. Men då kan man ju dricka alkoholfritt för då behöver man ingen berusning som höjer upp det goda allmäntillstånd man redan har. 

• Anonym (Emm)
    Tilolo skrev 2024-09-06 20:49:48 följande:

Okej. Men då kan man ju dricka alkoholfritt för då behöver man ingen berusning som höjer upp det goda allmäntillstånd man redan har. 

Konstig syn på alkohol. Är det bara de som behöver dricka som ska dricka? 
  • Anonym (bag-in-the-box)

Sluta med bag-in-the-box är mitt råd. Köp vin på flaska, och då helst med korkpropp. som tar slut efter en 6-7 glas och som man därefter är tvungen att dra upp en ny flaska om man vill ha mera. Bag-in-the-box är förrädiskt eftersom man inte lägger märke till gradvist ökad konsumtion fredag/lördag och det blir lätt att utöka antalet dagar man dricker. Också lätt att slänga bort och sen bara öppna en ny bag-in-the-box. Borde egentligen förbjudas. Vin borde bara få säljas från flaska enligt min mening.

• Anonym (.)

I mina ögon, ja. 4-5 glas är mycket i sig och du dricker  inte någon gång då och då utan varje helg * 2. 
    Själv skulle jag inte vilja ha en partner som gjorde så. Dels framstår det som ett beroende. Dels blir folk märkbart påverkade efter ett par glas, oavsett vad de själva tror, och personligen får jag inte ut något av att umgås med folk som är påverkade. Sedan gissar jag att du får eftereffekter dagen efter (det finns väl en anledning till att du inte dricker innan du ska jobba) och dagen-efterfolk är inte särskilt kul de heller. 

• Tilolo
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 13:07:40 följande:
    Själv mår jag inte bra av varken konfrontationer eller uppgörelser...det är sånt jag undviker i möjligaste mån. Jag mår bra när livet flyter på, mitt barn mår bra, ekonomin är okej, jag har något att se fram emot, jag hinner med min hälsa och mina nära och kära etc.

Ett glas vin eller två eller tre förändrar inte min livssituation och kommer inte varken bedöva eller förhöja mitt mående. 

Ja, för dessa uppgörelser innebär ju att man kommer i kontakt med det man måste lämna och dessa förändringar är jobbiga eftersom man gärna vill värna om det man känner igen. Samhällets livsstilsnorm är ju att man ska ha så mycket distraktioner som möjligt för att slippa känna sina verkliga behov som då gör att måste konfronteras med saker inom en själv.

Därför alkohol har blivit allt mer etablerat i samhället för att alkoholen dövar denna konflikt. Alla finner en gemenskap i denna drömvärld som får en att tro att man inte behöver lämna. Man *nöjer sig* och minimerar därmed sin förmåga att kunna konfronteras som gör att man kommer längre bort från sig själv och det som verkligen är meningsfullt. 

• Anonym (bag-in-the-box)
    Anonym (För mycket?) skrev 2024-09-06 07:44:20 följande:

På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. 

En annan aspekt som du kanske bör beakta är hur detta påverkar sexlivet iom. att din fru är nykterist och du något förfriskad fredag/lördag som brukar vara populära dagar för såna aktiviteter. Din andedräkt, motorik och prestationsförmåga är kanske inte på topp just om kvällen på dessa dagar, och detta kan kanske påverka helhetsintrycket.
  • klyban
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 20:58:09 följande:

Det är ingen konstig syn alls och att folk dricker/festar och för att de ska ut och ha skoj eller hemma med vänner eller partner, eller kanske spela med vänner.

Måste säga det är nog de mest troliga orsaken att folk tar sig alkohol.
    Och vem behöver dricka?
    Alkoholisten?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Yikes)
    Anonym (Min flickväns konsumtion) skrev 2024-09-06 20:01:13 följande:

Jag har räknat på hur mycket min flickvän dricker på ett ungefär på en vecka. 2 flak med bacardi breezers, 1 flaska baileys och 1 flaska pisang ambon. Det är definitivt alkoholism.

Hon lider kanske mest av allt av dålig smak?
  • Tilolo
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 20:58:09 följande:

@Emm:

Intressant att du hävdar att JAG skulle hävda detta med tanke på vad du i ditt tidigare svar dessförinnan yrkade på väldigt starkt att; de flesta mår bra när de dricker. Det styrker ju ditt påstående nu mot mig att bara de som behöver dricka ska dricka. 

Jag har ju hela tiden bara yrkat på att all form av drickande, oavsett mängd och vana, ger samma utfall av dålig hälsa, både före, under och efter. 

• Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 12:29:35 följande:
    Ja, lider man av sådant så kan det väl vara klokt att avstå från drickande. Eller så får man tänka att man TAR de konsekvenserna, att det är värt det ändå. Men "psykisk ångest" låter läskigt, det har jag aldrig varit med om. Skulle nog avstå då. Lite trötthet och seghet går att ta, bara man inte har något särskilt som måste göras den dagen. Kopparslagare slipper man om man stannar uppe en timme eller två efter att man slutade dricka alkohol, och i stället dricker ordentligt med vatten. 

@Cathariiina

Den psykiska ångesten infinner sig ju när man inte längre tycker att det är värt eller inte längre orkar ta konsekvenserna. Så frågan är snarare hur länge du orkar koncentrera energi till denna inställning då faktumet kvarstår att din kropp skadas. 

Så ju längre du håller på att tro att du har superkrafter desto mer psykisk ångest får du i slutändan och då kan det bli så mycket till den grad att du kanske inte orkar ta dig igenom det. 

• Cathariiina
    Tilolo skrev 2024-09-08 09:08:29 följande:

@Cathariiina

Den psykiska ångesten infinner sig ju när man inte längre tycker att det är värt eller inte längre orkar ta konsekvenserna. Så frågan är snarare hur länge du orkar koncentrera energi till denna inställning då faktumet kvarstår att din kropp skadas. 

Så ju längre du håller på att tro att du har superkrafter desto mer psykisk ångest får du i slutändan och då kan det bli så mycket till den grad att du kanske inte orkar ta dig igenom det. 

Fast nu har jag ett mycket normalt, måttligt drickande, och de allra flesta människorna kan upprätthålla det livet ut. Utan att spåra ur. Det är främst om man har missbrukargener i släkten, som man ska akta sig.

Jag känner t.ex. en tjej som det gick utför för väldigt fort. Hon säger att första gången hon var full, så var det som att ha kommit in i en annan värld, där allting var fantastiskt, underbart! Sedan ville hon bara uppleva detta igen och igen, och hon offrade precis ALLT för det - studierna, lägenheten, vännerna, till och med sina föräldrar och syskon som till slut tog avstånd.Hon hade självklart ångest, det är inte att undra på!

Men för de allra flesta av oss, så är inte upplevelsen av ett rus SÅ fantastiskt underbar. Utan det går att vänta till nästa lämpliga tillfälle. Det är det som är skillnaden. 
Svar på tråden Dricker jag för mycket?