• Anonym (För mycket?)

Dricker jag för mycket?

Som sagt, dricker jag för mycket? På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. nu vill jag inte veta vad folkhälsomyndigheten tycker utan mer vad som är ?normalt? för folk i allmänhet.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Tilolo
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 11:03:54 följande:
    Vadå ingen poäng? De allra flesta mår ju bra när de dricker och gör det för att det är trevligt, roligt, gott, mysigt osv

Att verkligen på riktigt kunna må bra behöver man inga medel till att kunna uppnå. Det är något som kommer inifrån en själv genom konfrontationer och uppgörelser. 

Så det tillstånd du pratar om handlar om att man för tillfället är bedövad och det kan verkligen få en att tro att man mår mer bra än vad man egentligen gör. 

• Anonym (Vad är ett glas)

Hur stora glas/hur mycket du häller upp, är ganska viktigt. Ett standardglas är ju max 1 och en halv deciliter. Hur mycket är ett glas för dig ? 

• Anonym (Emm)
    Tilolo skrev 2024-09-06 12:45:39 följande:

Att verkligen på riktigt kunna må bra behöver man inga medel till att kunna uppnå. Det är något som kommer inifrån en själv genom konfrontationer och uppgörelser. 

Så det tillstånd du pratar om handlar om att man för tillfället är bedövad och det kan verkligen få en att tro att man mår mer bra än vad man egentligen gör. 

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Menade att de allra flesta mår bra INNAN de börjar dricka alkohol. Att använda alkohol för att dämpa negativa känslor är ju en helt annan sak
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Vad är ett glas) skrev 2024-09-06 12:46:55 följande:

Hur stora glas/hur mycket du häller upp, är ganska viktigt. Ett standardglas är ju max 1 och en halv deciliter. Hur mycket är ett glas för dig ? 

Om han dricker en box på 3 veckor så är det ca 1 liter per vecka. 
  • Agda90
    Cathariiina skrev 2024-09-06 10:37:12 följande:
    Fast det gör ju ingen skillnad för hälsan, om någon annan sitter med en och dricker lika mycket. Det där är ett konstigt argument (men ganska vanligt). I så fall skulle ju ensamboende människor utan vänner, aldrig få dricka någon alkohol alls. 

Idag är det så att många bor ensamma (Sverige har flest ensamhushåll i hela världen), och dricker sitt fredags- eller lördagsvin framför datorn, medan de ser på en film eller facetimar med någon, eller har sällskap av människorna på ett forum eller socialt media. Jag ser inget fel i det. Eller rättare sagt: jag ser fel i det om de dricker för mycket, men det kan ju även folk som dricker tillsammans med en partner eller med vänner börja göra. 
    Det var inte ett argument. Det var en fråga. Jag förstår inte vad man får ut av att dricka glas efter glas efter glas när ingen annan i sällskapet gör det. 
  • klyban
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 12:49:59 följande:
    Om han dricker en box på 3 veckor så är det ca 1 liter per vecka. 
    ....Och det är inte mycket.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mrs Moneybags
    Tilolo skrev 2024-09-06 12:45:39 följande:

Själv mår jag inte bra av varken konfrontationer eller uppgörelser...det är sånt jag undviker i möjligaste mån. Jag mår bra när livet flyter på, mitt barn mår bra, ekonomin är okej, jag har något att se fram emot, jag hinner med min hälsa och mina nära och kära etc.

Ett glas vin eller två eller tre förändrar inte min livssituation och kommer inte varken bedöva eller förhöja mitt mående. 
  • Mrs Moneybags
    klyban skrev 2024-09-06 12:55:10 följande:
    ....Och det är inte mycket.
    Nej, det är verkligen inte mycket. Särskilt inte som han skrev under 3-4 veckor. Jag tycker han kan relaxa och ta sitt vin.

Andra käkar godis som om det inte fanns någon morgondag eller en blodig biff med bearnaisesås och pommes. Vissa dricker några glas vin. Ser ingen större skillnad på det hela. I lagom mängd kan väl allt vara okej. 

• klyban
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 13:10:09 följande:
    Nej, det är verkligen inte mycket. Särskilt inte som han skrev under 3-4 veckor. Jag tycker han kan relaxa och ta sitt vin.

Andra käkar godis som om det inte fanns någon morgondag eller en blodig biff med bearnaisesås och pommes. Vissa dricker några glas vin. Ser ingen större skillnad på det hela. I lagom mängd kan väl allt vara okej. 

Helt klart, det intressanta är att det finns en del som tror dessa mängder är ett likhetstecken med alkoholism.

Eller som läkaren sade till mig att jag drack abnorma mängder alkohol, och när jag drack 2st 3,5öl(Aldrig mer eller annan alkohol då.) dagligen för ett bra tag sedan.
    Jag frågade om det är ett abnormt alkoholintag, vad är då de som dricker en bag-in-box dagligen då?
    Läkaren bara stirra på mig och ville inte svara, jag tolkade det som att läkaren fatta hur korkat det lät som h*n sade var.

Det är stora problem med att äta fel också och hur en del överdriver intag av tex godis....
    Men det är inte direkt stigmatiserande att äta godis, så därför blir det inga större diskussioner om det, mer än möjligtvis adresserande trådar.
    Men dålig kosthållning är helt klart mer skadligt än dessa mängder vin som TS dricker.(Men förstår absolutister tycker annat, men spelar ingen roll, de har ändå inte rätt i sitt tyckande.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Loppan)

Blir inte fredagen eller lördagen bra om du avstår dina glas vin?
    jag kan mycket väl dricka 4-5  glas en kväll men inte hemma ensam och inte varje helg, utan då är det med vänner på restaurang. jag kan mycket väl dricka 1-2 glas vin själv på balkongen eller till middag hemma, men det händer inte så ofta och jag har det lika bra utan.

om du har detta beteende varje helg och det inte är socialt så låter det lite väl mkt. frågan är väl varför du känner att du behöver dricka en flaska själv varje fredagskväll (för en flaska är ju 4-5 glas)? Svaret är oftast för att varva ner, slappna av eller att man gillar ruset och behöver det.

Svar på tråden Dricker jag för mycket?