• Anonym (För mycket?)

Dricker jag för mycket?

Som sagt, dricker jag för mycket? På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. nu vill jag inte veta vad folkhälsomyndigheten tycker utan mer vad som är ?normalt? för folk i allmänhet.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Anonym (Anna)

Kan du låta bli att dricka en helg/vecka/månad utan problem?
    Annars har du problem.

Jag är nykterist och min sambo dricker sparsamt vilket är midsommar/nyår och speciella tillfällen.

• Hjelm
    Cathariiina skrev 2024-09-06 11:07:45 följande:
    Men i så fall skulle ju den som har en nykterist-partner aldrig få dricka alls? Känns märkligt att denna/denne ska få kontrollera det. Eller den som bor ensam och saknar vänner (eller saknar sådana vänner som samlas över vin eller drinkar), som sagt. 
    Visst är det konstigt? Att sällskap skulle avgöra hur skadlig alkoholen man får i sig är.

Har själv träffat på många som höjer på ögonbrynet åt att jag kan njuta av ett (1!) glas vin för mig själv till en film eller medan jag läser en bok på balkongen. Men de ifrågasätter inte att någon dricker fyra gånger den mängden ihop med andra.
  • Anonym (Emm)
    Hjelm skrev 2024-09-06 11:34:34 följande:
    Visst är det konstigt? Att sällskap skulle avgöra hur skadlig alkoholen man får i sig är.

Har själv träffat på många som höjer på ögonbrynet åt att jag kan njuta av ett (1!) glas vin för mig själv till en film eller medan jag läser en bok på balkongen. Men de ifrågasätter inte att någon dricker fyra gånger den mängden ihop med andra.
    Fast nu var ju inte frågan hur skadlig alkoholen är utan vad som är normalt. Jag håller med om att det är mer normalt att sällskap. Att dricka på helgen och till mat är också mer normalt än att dricka ensam.
  • Mrs Moneybags

Jag tycker ärligt talat inte det låter extremt, men 5 glas på en kväll är kanske lite mycket. Om du kan bestämma dig för en gräns, t ex max 3 glas max 2 gånger i veckan så tror jag det är aningens bättre.

Det trista är väl att du och din fru inte har samma livsstil när det gäller detta, men det finns många par som dricker precis som du. Och ingen höjer på ögonbrynen. 

Jag kanske dricker 4-5 glas ibland, men absolut inte varje helg. Kanske en gång varannan månad. Resten är kanske max ett glas här och var, då och då. Jag kan dessutom inte dricka mig berusad två dagar i rad. Det är för mycket för mig. 

Det är när man känner att vinet är ett måste som man börjar få problem. När man inte kan vara utan det och känner att man verkligen längtar efter det där första glaset på fredagskvällen. Jag skulle tänka att det var en varningsklocka. 

• Cathariiina
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 11:48:37 följande:
    Fast nu var ju inte frågan hur skadlig alkoholen är utan vad som är normalt. Jag håller med om att det är mer normalt att sällskap. Att dricka på helgen och till mat är också mer normalt än att dricka ensam.
    ...och vem bestämmer vad som är "normalt"?

Sedan finns det även många människor som arbetar varannan helg och i stället har två vardagar ledigt, eller som har fria arbetstider p.g.a. att de frilansar. Vore märkligt om de inte skulle få dricka en måndagkväll, om de har ledigt dagen därpå. 
  • Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 11:03:25 följande:
    Bra kan alltid bli ännu bättre! Skrattande
    Om det stämde så skulle det ju inte finnas någonting som heter bakfylla av kroppslig och psykisk ångest. 🙂
  • Anonym (Emm)
    Cathariiina skrev 2024-09-06 12:05:23 följande:
    ...och vem bestämmer vad som är "normalt"?

Sedan finns det även många människor som arbetar varannan helg och i stället har två vardagar ledigt, eller som har fria arbetstider p.g.a. att de frilansar. Vore märkligt om de inte skulle få dricka en måndagkväll, om de har ledigt dagen därpå. 
    Normalt är väl konkret det som de flesta tycker och normen som finns i Sverige. Behöver inte ha något med skadligheten att göra utan är kulturellt betingat. 
  • Cathariiina
    Tilolo skrev 2024-09-06 12:19:52 följande:
    Om det stämde så skulle det ju inte finnas någonting som heter bakfylla av kroppslig och psykisk ångest. 🙂
    Ja, lider man av sådant så kan det väl vara klokt att avstå från drickande. Eller så får man tänka att man TAR de konsekvenserna, att det är värt det ändå. Men "psykisk ångest" låter läskigt, det har jag aldrig varit med om. Skulle nog avstå då. Lite trötthet och seghet går att ta, bara man inte har något särskilt som måste göras den dagen. Kopparslagare slipper man om man stannar uppe en timme eller två efter att man slutade dricka alkohol, och i stället dricker ordentligt med vatten. 
  • Hjelm
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 12:23:21 följande:
    Normalt är väl konkret det som de flesta tycker och normen som finns i Sverige. Behöver inte ha något med skadligheten att göra utan är kulturellt betingat. 
    Men TS startade ju den här tråden för att höra om andra tycker att han har just ett skadligt drickande. 
  • Anonym (Emm)
    Hjelm skrev 2024-09-06 12:39:43 följande:
    Men TS startade ju den här tråden för att höra om andra tycker att han har just ett skadligt drickande. 
    Läs ts igen. Frågan är vad som är normalt för folk i allmänhet. Folkhälsomyndigheten grundar ju däremot sina rekommendationer på skadlighet.
Svar på tråden Dricker jag för mycket?