Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Dricker jag för mycket?

Jag tycker ärligt talat inte det låter extremt, men 5 glas på en kväll är kanske lite mycket. Om du kan bestämma dig för en gräns, t ex max 3 glas max 2 gånger i veckan så tror jag det är aningens bättre.

Det trista är väl att du och din fru inte har samma livsstil när det gäller detta, men det finns många par som dricker precis som du. Och ingen höjer på ögonbrynen. 

Jag kanske dricker 4-5 glas ibland, men absolut inte varje helg. Kanske en gång varannan månad. Resten är kanske max ett glas här och var, då och då. Jag kan dessutom inte dricka mig berusad två dagar i rad. Det är för mycket för mig. 

Det är när man känner att vinet är ett måste som man börjar få problem. När man inte kan vara utan det och känner att man verkligen längtar efter det där första glaset på fredagskvällen. Jag skulle tänka att det var en varningsklocka. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Vad är ett glas) skrev 2024-09-06 12:46:55 följande:

Hur stora glas/hur mycket du häller upp, är ganska viktigt. Ett standardglas är ju max 1 och en halv deciliter. Hur mycket är ett glas för dig ? 

Om han dricker en box på 3 veckor så är det ca 1 liter per vecka. 
  • Mrs Moneybags
    Tilolo skrev 2024-09-06 12:45:39 följande:

Att verkligen på riktigt kunna må bra behöver man inga medel till att kunna uppnå. Det är något som kommer inifrån en själv genom konfrontationer och uppgörelser. 

Så det tillstånd du pratar om handlar om att man för tillfället är bedövad och det kan verkligen få en att tro att man mår mer bra än vad man egentligen gör. 

Själv mår jag inte bra av varken konfrontationer eller uppgörelser...det är sånt jag undviker i möjligaste mån. Jag mår bra när livet flyter på, mitt barn mår bra, ekonomin är okej, jag har något att se fram emot, jag hinner med min hälsa och mina nära och kära etc.

Ett glas vin eller två eller tre förändrar inte min livssituation och kommer inte varken bedöva eller förhöja mitt mående. 
  • Mrs Moneybags
    klyban skrev 2024-09-06 12:55:10 följande:
    ....Och det är inte mycket.
    Nej, det är verkligen inte mycket. Särskilt inte som han skrev under 3-4 veckor. Jag tycker han kan relaxa och ta sitt vin.

Andra käkar godis som om det inte fanns någon morgondag eller en blodig biff med bearnaisesås och pommes. Vissa dricker några glas vin. Ser ingen större skillnad på det hela. I lagom mängd kan väl allt vara okej. 

Svar på tråden Dricker jag för mycket?