• Anonym (För mycket?)

Dricker jag för mycket?

Som sagt, dricker jag för mycket? På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. nu vill jag inte veta vad folkhälsomyndigheten tycker utan mer vad som är ?normalt? för folk i allmänhet.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Anonym (J)

Ja det blir ju en aning mycket på fredagen iallafall 

• Anonym (Molly)

För mkt för vad? Hälsan, berusning, hur det påverkar dig eller något annat?

Om det inte beter dig illa och du kan göra saker dagen därpå och inte bryr dig om hälsan, så vad är problemet?

Är det viktigt för dig att du dricker som alla andra, så fortsätt. Det är nog ganska vanligt med den mängden. 

• Cathariiina

I och med att du är man, så är det där inte så mycket i sig. Ingen skadlig konsumtion. Men sedan kan det ju finnas andra faktorer som gör det olämpligt. Om ni har småbarn t.ex., och din fru måste ta nattningen och allt annat med barnen och hushållet de kvällar du har druckit, och kanske även dagen därpå för att du är seg och trött då. Det ska ju vara rättvist - även om hon inte dricker alkohol, så bör hon i så fall få lika mycket ledig tid till att göra annat. 

• Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-09-06 08:18:35 följande:

I och med att du är man, så är det där inte så mycket i sig. Ingen skadlig konsumtion. Men sedan kan det ju finnas andra faktorer som gör det olämpligt. Om ni har småbarn t.ex., och din fru måste ta nattningen och allt annat med barnen och hushållet de kvällar du har druckit, och kanske även dagen därpå för att du är seg och trött då. Det ska ju vara rättvist - även om hon inte dricker alkohol, så bör hon i så fall få lika mycket ledig tid till att göra annat. 

Jo konsumtionen är för hög om det är mer än fyra standardglas per månad vid ett tillfälle. 
  • Anonym (J)

Han är väl på gränsen iofs.

• Tilolo

All form av alkoholintag påverkar ju ens hälsa på något sätt, oavsett hur mycket, hur ofta eller hur sällan du dricker. Eftersom alkohol *är* en konstaterad hälsofara. 

Men den mängd du dricker är tyvärr accepterad av samhällskulturen eftersom alkoholdrickande inkluderas så öppet i de flesta sammanhang med inställningen att *dricka med måtta*. Som att man tror att alkoholen plötsligt blir snäll och gör undantag i ens egna övertygelse att man måste få ha lite roligt. 

• Anonym (S)
    Kan du låta bli utan problem eller känner du att du behöver alkoholen för att slappna av och fira helg?
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-09-06 08:21:49 följande:
    Jo konsumtionen är för hög om det är mer än fyra standardglas per månad vid ett tillfälle. 
    Jaha, han är väl på gränsen då. Fast jag har för mig att FHM (eller vilka det är som sätter upp dessa gränser) har slutat dela upp befolkningen i män och kvinnor, och då blir det ju tokigt. För män klarar betydligt mer alkohol än kvinnor, innan det får negativa hälsoeffekter. Nu har de antagligen tagit medelvärdet och säger att det gäller både män och kvinnor. 
  • Cathariiina
    Tilolo skrev 2024-09-06 08:37:10 följande:

All form av alkoholintag påverkar ju ens hälsa på något sätt, oavsett hur mycket, hur ofta eller hur sällan du dricker. Eftersom alkohol *är* en konstaterad hälsofara. 

Men den mängd du dricker är tyvärr accepterad av samhällskulturen eftersom alkoholdrickande inkluderas så öppet i de flesta sammanhang med inställningen att *dricka med måtta*. Som att man tror att alkoholen plötsligt blir snäll och gör undantag i ens egna övertygelse att man måste få ha lite roligt. 

Det är ju upp till var och en - d.v.s. så länge som ens bruk av alkohol inte skadar någon annan. Kvinnor som är i fertil ålder och har ett sexliv, måste t.ex. vara extremt försiktiga anser jag, för rätt som det är har de ett foster i magen utan att veta om det... När man har ansvar för barn gäller också att minst en person måste vara nykter vid varje tillfälle, och att ingen får dricka så mycket att den tappar kontrollen, blir aggressiv, uppför sig underligt o.s.v.. Barn tar skada av sådant. 

Men annars, så tycker jag också att "man måste få ha lite roligt". Det skulle inte vara värt det att leva som en asket, för att få kanske fem år till i livet - som en asket. 
  • Cathariiina

...och en annan tanke: det finns dessutom mycket dubbelmoral i detta. Jag har t.ex. känt flera dataspelsnördar (män) som har varit helnykterister, och i väldigt skarpa ordalag fördömt människor som dricker ett endaste glas vin.

Samtidigt sitter de vid datorn all sin vakna tid, dricker cola och energidrycker och äter pizza, och blir bara fetare och fetare... Personen som dricker ett par glas vin i veckan, och i övrigt lever ett aktivt liv, kommer att leva både längre och med större livskvalitet än de. (Och nu menar jag just ett par glas vin i veckan, och inte en 75:a starksprit.)

Svar på tråden Dricker jag för mycket?