• Tilolo

Dricker jag för mycket?

All form av alkoholintag påverkar ju ens hälsa på något sätt, oavsett hur mycket, hur ofta eller hur sällan du dricker. Eftersom alkohol *är* en konstaterad hälsofara. 

Men den mängd du dricker är tyvärr accepterad av samhällskulturen eftersom alkoholdrickande inkluderas så öppet i de flesta sammanhang med inställningen att *dricka med måtta*. Som att man tror att alkoholen plötsligt blir snäll och gör undantag i ens egna övertygelse att man måste få ha lite roligt. 

• Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 09:01:14 följande:
    Det är ju upp till var och en - d.v.s. så länge som ens bruk av alkohol inte skadar någon annan. Kvinnor som är i fertil ålder och har ett sexliv, måste t.ex. vara extremt försiktiga anser jag, för rätt som det är har de ett foster i magen utan att veta om det... När man har ansvar för barn gäller också att minst en person måste vara nykter vid varje tillfälle, och att ingen får dricka så mycket att den tappar kontrollen, blir aggressiv, uppför sig underligt o.s.v.. Barn tar skada av sådant. 

Men annars, så tycker jag också att "man måste få ha lite roligt". Det skulle inte vara värt det att leva som en asket, för att få kanske fem år till i livet - som en asket. 

Ja man tänker ju oftast mer på andra än sig själv och tillslut kör man ju också in i väggen av denna övertro att vara kroppsligt och psykiskt odödlig. 

En asket kan i alla fall känna ett ihållande tillstånd av glädje, att vara tillfreds. 

Medans en person som intar alkohol bara känner denna glädje i korta sekvenser för att sen få bakfylla eller andra typer av mörka tillstånd. Den måste alltså hela tiden anstränga sig för att *kunna känna* detta rus, som inte ens tillhör dennes allmäntillstånd.
    En asket behöver inte anstränga sig på detta sätt eftersom den känner detta tillstånd utan några som helst medel. 🙂

• Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 10:14:46 följande:
    Fast nu beskriver du ju en alkoholist. Normala människor som dricker lite på lördagkvällen, går ju inte omkring och är olyckliga (eller olyckligare än andra, som inte dricker) resten av veckan för det. Om det börjar bli så att man bara ser fram emot nästa glas vin, så är det såklart dags att dra i handbromsen.
    Men då finns ju ingen anledning till att ta till alkohol, om personen redan mår bra. Det är ju ingen poäng med att förhöja ett redan förhöjt tillstånd av att må bra. 🙂
  • Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 11:03:25 följande:
    Bra kan alltid bli ännu bättre! Skrattande
    Om det stämde så skulle det ju inte finnas någonting som heter bakfylla av kroppslig och psykisk ångest. 🙂
  • Tilolo
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 11:03:54 följande:
    Vadå ingen poäng? De allra flesta mår ju bra när de dricker och gör det för att det är trevligt, roligt, gott, mysigt osv

Att verkligen på riktigt kunna må bra behöver man inga medel till att kunna uppnå. Det är något som kommer inifrån en själv genom konfrontationer och uppgörelser. 

Så det tillstånd du pratar om handlar om att man för tillfället är bedövad och det kan verkligen få en att tro att man mår mer bra än vad man egentligen gör. 

• Tilolo
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 12:47:57 följande:
    Jag kanske uttryckte mig otydligt. Menade att de allra flesta mår bra INNAN de börjar dricka alkohol. Att använda alkohol för att dämpa negativa känslor är ju en helt annan sak

Okej. Men då kan man ju dricka alkoholfritt för då behöver man ingen berusning som höjer upp det goda allmäntillstånd man redan har. 

• Tilolo
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-06 13:07:40 följande:
    Själv mår jag inte bra av varken konfrontationer eller uppgörelser...det är sånt jag undviker i möjligaste mån. Jag mår bra när livet flyter på, mitt barn mår bra, ekonomin är okej, jag har något att se fram emot, jag hinner med min hälsa och mina nära och kära etc.

Ett glas vin eller två eller tre förändrar inte min livssituation och kommer inte varken bedöva eller förhöja mitt mående. 

Ja, för dessa uppgörelser innebär ju att man kommer i kontakt med det man måste lämna och dessa förändringar är jobbiga eftersom man gärna vill värna om det man känner igen. Samhällets livsstilsnorm är ju att man ska ha så mycket distraktioner som möjligt för att slippa känna sina verkliga behov som då gör att måste konfronteras med saker inom en själv.

Därför alkohol har blivit allt mer etablerat i samhället för att alkoholen dövar denna konflikt. Alla finner en gemenskap i denna drömvärld som får en att tro att man inte behöver lämna. Man *nöjer sig* och minimerar därmed sin förmåga att kunna konfronteras som gör att man kommer längre bort från sig själv och det som verkligen är meningsfullt. 

• Tilolo
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 20:58:09 följande:
    Konstig syn på alkohol. Är det bara de som behöver dricka som ska dricka? 

@Emm:

Intressant att du hävdar att JAG skulle hävda detta med tanke på vad du i ditt tidigare svar dessförinnan yrkade på väldigt starkt att; de flesta mår bra när de dricker. Det styrker ju ditt påstående nu mot mig att bara de som behöver dricka ska dricka. 

Jag har ju hela tiden bara yrkat på att all form av drickande, oavsett mängd och vana, ger samma utfall av dålig hälsa, både före, under och efter. 

• Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 12:29:35 följande:
    Ja, lider man av sådant så kan det väl vara klokt att avstå från drickande. Eller så får man tänka att man TAR de konsekvenserna, att det är värt det ändå. Men "psykisk ångest" låter läskigt, det har jag aldrig varit med om. Skulle nog avstå då. Lite trötthet och seghet går att ta, bara man inte har något särskilt som måste göras den dagen. Kopparslagare slipper man om man stannar uppe en timme eller två efter att man slutade dricka alkohol, och i stället dricker ordentligt med vatten. 

@Cathariiina

Den psykiska ångesten infinner sig ju när man inte längre tycker att det är värt eller inte längre orkar ta konsekvenserna. Så frågan är snarare hur länge du orkar koncentrera energi till denna inställning då faktumet kvarstår att din kropp skadas. 

Så ju längre du håller på att tro att du har superkrafter desto mer psykisk ångest får du i slutändan och då kan det bli så mycket till den grad att du kanske inte orkar ta dig igenom det. 

Svar på tråden Dricker jag för mycket?