• Anonym (För mycket?)

Dricker jag för mycket?

Som sagt, dricker jag för mycket? På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. nu vill jag inte veta vad folkhälsomyndigheten tycker utan mer vad som är ?normalt? för folk i allmänhet.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Cathariiina
    Agda90 skrev 2024-09-06 10:22:19 följande:

Om din fru är nykterist varför känner du att du måste, ensam, dricka 4-5 glas en kväll? Vad ger det dig?
    Kan du låta bli att dricka helt och hållet ett par helger?

I mina ögon och erfarenhet är det ett rejält risk beteende om man känner att man måste dricka varje helg.

Min man dricker inte längre. Jag kan verkligen uppskatta ett gott vin till en viss typ av mat. Ett glas rosevin när jag grillar eller liknande. Det kan hända en fredag eller en onsdag. Men det kan även gå fyra veckor eller liknande utan att jag dricker något alkoholhaltigt alls.  Däremot att sitta själv och dricka en flaska vin (vilket 5 glas är på ett ungefär) är för mycket. 

Fast det gör ju ingen skillnad för hälsan, om någon annan sitter med en och dricker lika mycket. Det där är ett konstigt argument (men ganska vanligt). I så fall skulle ju ensamboende människor utan vänner, aldrig få dricka någon alkohol alls. 

Idag är det så att många bor ensamma (Sverige har flest ensamhushåll i hela världen), och dricker sitt fredags- eller lördagsvin framför datorn, medan de ser på en film eller facetimar med någon, eller har sällskap av människorna på ett forum eller socialt media. Jag ser inget fel i det. Eller rättare sagt: jag ser fel i det om de dricker för mycket, men det kan ju även folk som dricker tillsammans med en partner eller med vänner börja göra. 
  • Anonym (T)
    Agda90 skrev 2024-09-06 10:32:54 följande:
    Hur mycket dricker du om du anser att detta inte är någon anmärkningsvärd mängd?
    Inte för att du har med det att göra men jag kan dricka en flaska vin under en kväll, inte på en timma men på en kväll, absolut!
  • Anonym (Emm)

Över hur många timmar intas vinet? Har ni barn? Blir du berusad? Hur mår du lördag och söndag morgon? Tycker att det spelar in i vad som är normalt drickande.

• Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 10:14:46 följande:
    Fast nu beskriver du ju en alkoholist. Normala människor som dricker lite på lördagkvällen, går ju inte omkring och är olyckliga (eller olyckligare än andra, som inte dricker) resten av veckan för det. Om det börjar bli så att man bara ser fram emot nästa glas vin, så är det såklart dags att dra i handbromsen.
    Men då finns ju ingen anledning till att ta till alkohol, om personen redan mår bra. Det är ju ingen poäng med att förhöja ett redan förhöjt tillstånd av att må bra. 🙂
  • Cathariiina
    Tilolo skrev 2024-09-06 10:55:22 följande:
    Men då finns ju ingen anledning till att ta till alkohol, om personen redan mår bra. Det är ju ingen poäng med att förhöja ett redan förhöjt tillstånd av att må bra. 🙂
    Bra kan alltid bli ännu bättre! Skrattande
  • Anonym (Emm)
    Tilolo skrev 2024-09-06 10:55:22 följande:
    Vadå ingen poäng? De allra flesta mår ju bra när de dricker och gör det för att det är trevligt, roligt, gott, mysigt osv
  • Anonym (Sanna)

Jag tycker det är anmärkningsvärt att du dricker ensam då ditt sällskap inte dricker. Känner nog ingen som gör det, utan då dricker man några glas tillsammans, som vänner eller par. 

• Cathariiina
    Anonym (Sanna) skrev 2024-09-06 11:04:38 följande:

Jag tycker det är anmärkningsvärt att du dricker ensam då ditt sällskap inte dricker. Känner nog ingen som gör det, utan då dricker man några glas tillsammans, som vänner eller par. 

Men i så fall skulle ju den som har en nykterist-partner aldrig få dricka alls? Känns märkligt att denna/denne ska få kontrollera det. Eller den som bor ensam och saknar vänner (eller saknar sådana vänner som samlas över vin eller drinkar), som sagt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2024-09-06 10:31:27 följande:
    Det får han själv ta ansvar för.
    Fast som medmänniska har man också ett ansvar. Tex så frestar man inte en f.d alkoholist genom att själv sitta och dricka precis bredvid.  
  • Anonym (P)

Det är så klart olika, men här hemma dricker vi sällan mer än att vi delar på en flaska vin på en kväll. Går vi på fest eller lång middag kan det bli mer, men det sker verkligen inte varje vecka.

Att dricka själv ser jag inte som något problematiskt. Min man reser en del och jag dricker ofta ett glas vin till maten eller till filmen också när han inte är närvarande. En liten box är ypperlig för sådana ändamål.

Svar på tråden Dricker jag för mycket?