Agda90 skrev 2024-09-06 10:22:19 följande:
Om din fru är nykterist varför känner du att du måste, ensam, dricka 4-5 glas en kväll? Vad ger det dig?
Kan du låta bli att dricka helt och hållet ett par helger?
I mina ögon och erfarenhet är det ett rejält risk beteende om man känner att man måste dricka varje helg.
Min man dricker inte längre. Jag kan verkligen uppskatta ett gott vin till en viss typ av mat. Ett glas rosevin när jag grillar eller liknande. Det kan hända en fredag eller en onsdag. Men det kan även gå fyra veckor eller liknande utan att jag dricker något alkoholhaltigt alls. Däremot att sitta själv och dricka en flaska vin (vilket 5 glas är på ett ungefär) är för mycket.
Fast det gör ju ingen skillnad för hälsan, om någon annan sitter med en och dricker lika mycket. Det där är ett konstigt argument (men ganska vanligt). I så fall skulle ju ensamboende människor utan vänner, aldrig få dricka någon alkohol alls.
Idag är det så att många bor ensamma (Sverige har flest ensamhushåll i hela världen), och dricker sitt fredags- eller lördagsvin framför datorn, medan de ser på en film eller facetimar med någon, eller har sällskap av människorna på ett forum eller socialt media. Jag ser inget fel i det. Eller rättare sagt: jag ser fel i det om de dricker för mycket, men det kan ju även folk som dricker tillsammans med en partner eller med vänner börja göra.