Inlägg från: Anonym (Emm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emm)

Dricker jag för mycket?

Över hur många timmar intas vinet? Har ni barn? Blir du berusad? Hur mår du lördag och söndag morgon? Tycker att det spelar in i vad som är normalt drickande.

• Anonym (Emm)
    Tilolo skrev 2024-09-06 10:55:22 följande:
    Men då finns ju ingen anledning till att ta till alkohol, om personen redan mår bra. Det är ju ingen poäng med att förhöja ett redan förhöjt tillstånd av att må bra. 🙂
    Vadå ingen poäng? De allra flesta mår ju bra när de dricker och gör det för att det är trevligt, roligt, gott, mysigt osv
  • Anonym (Emm)
    Hjelm skrev 2024-09-06 11:34:34 följande:
    Visst är det konstigt? Att sällskap skulle avgöra hur skadlig alkoholen man får i sig är.

Har själv träffat på många som höjer på ögonbrynet åt att jag kan njuta av ett (1!) glas vin för mig själv till en film eller medan jag läser en bok på balkongen. Men de ifrågasätter inte att någon dricker fyra gånger den mängden ihop med andra.
    Fast nu var ju inte frågan hur skadlig alkoholen är utan vad som är normalt. Jag håller med om att det är mer normalt att sällskap. Att dricka på helgen och till mat är också mer normalt än att dricka ensam.
  • Anonym (Emm)
    Cathariiina skrev 2024-09-06 12:05:23 följande:
    ...och vem bestämmer vad som är "normalt"?

Sedan finns det även många människor som arbetar varannan helg och i stället har två vardagar ledigt, eller som har fria arbetstider p.g.a. att de frilansar. Vore märkligt om de inte skulle få dricka en måndagkväll, om de har ledigt dagen därpå. 
    Normalt är väl konkret det som de flesta tycker och normen som finns i Sverige. Behöver inte ha något med skadligheten att göra utan är kulturellt betingat. 
  • Anonym (Emm)
    Hjelm skrev 2024-09-06 12:39:43 följande:
    Men TS startade ju den här tråden för att höra om andra tycker att han har just ett skadligt drickande. 
    Läs ts igen. Frågan är vad som är normalt för folk i allmänhet. Folkhälsomyndigheten grundar ju däremot sina rekommendationer på skadlighet.
  • Anonym (Emm)
    Tilolo skrev 2024-09-06 12:45:39 följande:

Att verkligen på riktigt kunna må bra behöver man inga medel till att kunna uppnå. Det är något som kommer inifrån en själv genom konfrontationer och uppgörelser. 

Så det tillstånd du pratar om handlar om att man för tillfället är bedövad och det kan verkligen få en att tro att man mår mer bra än vad man egentligen gör. 

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Menade att de allra flesta mår bra INNAN de börjar dricka alkohol. Att använda alkohol för att dämpa negativa känslor är ju en helt annan sak
  • Anonym (Emm)
    Tilolo skrev 2024-09-06 20:49:48 följande:

Okej. Men då kan man ju dricka alkoholfritt för då behöver man ingen berusning som höjer upp det goda allmäntillstånd man redan har. 

Konstig syn på alkohol. Är det bara de som behöver dricka som ska dricka? 
Svar på tråden Dricker jag för mycket?