• Hjelm

Dricker jag för mycket?

8 glas i veckan må vara nära gränsen för ett riskbruk (10 glas i veckan), men det är väl framför allt 4-5 glas på en och samma kväll - varje vecka - som låter lite mer anmärkningsvärt.

Men som alltid när det gäller alkohol och missbruk/beroende, handlar det inte i första hand om antalet glas utan vilka drivkrafter som finns bakom att dricka och vilka konsekvenser som drickandet har.

• Hjelm
    Cathariiina skrev 2024-09-06 11:07:45 följande:
    Men i så fall skulle ju den som har en nykterist-partner aldrig få dricka alls? Känns märkligt att denna/denne ska få kontrollera det. Eller den som bor ensam och saknar vänner (eller saknar sådana vänner som samlas över vin eller drinkar), som sagt. 
    Visst är det konstigt? Att sällskap skulle avgöra hur skadlig alkoholen man får i sig är.

Har själv träffat på många som höjer på ögonbrynet åt att jag kan njuta av ett (1!) glas vin för mig själv till en film eller medan jag läser en bok på balkongen. Men de ifrågasätter inte att någon dricker fyra gånger den mängden ihop med andra.
  • Hjelm
    Anonym (Emm) skrev 2024-09-06 12:23:21 följande:
    Normalt är väl konkret det som de flesta tycker och normen som finns i Sverige. Behöver inte ha något med skadligheten att göra utan är kulturellt betingat. 
    Men TS startade ju den här tråden för att höra om andra tycker att han har just ett skadligt drickande. 
Svar på tråden Dricker jag för mycket?