• Anonym (Agnes)

Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?

Tankarna går åt alla håll. 

Vi har varit ihop i över 15 år. Bör i vårt drömhus, har två underbara ungar, härliga grannar, reser mycket, bra jobb etc. Min man är snygg och rolig. Trygg och stabil. Han älskar mig.

Ändå sitter jag här inläst i badrummet med känslan av att lämna och fly.. skaffa eget (litet) boende, ha barnen varannan vecka, få andrum från vardagspuzzlet, få landa och vara själv, få chans att träffa någon och uppleva kärlek på nytt.

Min man och jag är nära men vi är olika. Han har svårt att prata känslor och vi kommunicerar aldrig om djupa saker.. när jag är ledsen så ber han mig skärpa mig, somnar och så pratar vi inte mer om saken.. jag känner att jag vill ha så mycket mer djup i livet än vad jag har.

Samtidigt känns det så egoistiskt mot barnen, mot honom att lämna. Vem är jag själv? Tänk om vännerna inte har tid att träffas? Själv vid stora högtider? Tänk om jag aldrig träffar en bra man? orkar jag dejta och riskera att få krossat hjärta? vågar jag göra familj och släkt besvikna?
    har jag rätt att lämna en bra man och ett fint liv för något helt okänt och utsätta barnen för den ovissheten?

fy? önskar att min man hade varit en dålig person, då hade det varit enklare. 

Är det bara jag som går med dessa tankar och känner mig ensammast i världen om att stångas med detta? Hade velat lyfta saker med mannen men som sagt kan vi inte prata om djupare saker.. och vännerna skulle tycka jag var bortskämd. För de har det tuffare i sina relationer :(

någon med kloka tankar?

• Svar på tråden Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?
  • Anonym (Agnes)
    New Dawn skrev 2024-09-15 19:56:29 följande:
    Nu hann jag skriva förra inlägget samtidigt som du skrev, men jag känner igen mig i det du beskriver. 
    De första som försvann med mitt ex, var som för dig, den emotionella närheten, sedan försvann icke sexuell närhet, men sex fortsatte vi att ha, som ni, för att båda hade hög sexdrift, men sexlivet blev mer och mer "mekaniskt"
    Exakt.

Och det komiska är att han vill införa mer avancerade inslag i vårt sexliv. Vilket jag skulle välkomna. Men.. för att ta de steget så behöver jag känna full tillit och emotionell trygghet. Och det finns inte. Så då kommer vi heller inte vidare sexuellt.

ja jisses.. och som jag försökt förklara det, men han förstår inte.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2024-09-15 19:52:01 följande:
    Bara för att hon skrev så behöver inte du tycka att hon skulle skärpa sig.

Vem vet. Kanske har inte TS och hennes man  sex, eller så har de ett skralt sexliv. Det skulle kunna vara så att TS man, i så fall, ansåg att sexlivet var deras problem, medan TS själv tycker att de djupa samtalen frånvaro är problemet. Egentligen skulle själva anledning till detta kunna vara bristfällig kärlek, från en eller båda.

Att se något som ett konkret problem kan bli som att se relationen genom ett sugrör. Det vi läser här på FL kan också vara som att se relationen genom ett sugrör, men vissa saker lyser igenom, och vi kan tolka det vi läser.
    Blilden hade ju underlättas om TS skrev lite mer och svarade på frågor. 
    Min åsikt är att jag inte tror att man känner sådan stark behov av att komma från relationen om den inte har stora brister. Det som ligger närmast till hand är nog att tro att hennes känslor är för svaga, och att det förstärker problemen med deras olikheter och kommunikationsproblem. Eller så har den dåliga kommunikationen delvis lett till svalnade känslor. Jag tvivlar dock på att hon skulle bli nöjd bara han pratade mer. Jag tror det här är större. Men vem vet. Kanske skrev hon bara när hon tillfälligt var på dåligt humör, och hon var trött på det snurrande vardagshjulet, och det faktiskt inte är så dåligt som det låter.
    Håller med dig, jag tror att problemet/en är större och jag tolkade det som du från början, hon var trött på den gråa vardagen och allmänt missnöjd med tillvaron. Men faran med den typen av allmänt missnöje, som vi alla känner ibland, är att om det leder till att man börjar leta fel så hittar man fel, men kanske inte det rätta felet. Och har missnöjet legat och grott och sedan slagit rot är det väldigt svårt att gå tillbaka även om mannen i detta fall ändrar sig.

Men som sagt, vi spekulerar bara. Enligt vad TS skrev nyss har sexlivet varit bra även om det stagnerat nu.
  • New  Dawn
    Anonym (Agnes) skrev 2024-09-15 19:57:50 följande:

Skulle nog säga att jag är mer hämmad av att prata känslor än inkontinent. Har svårt för personer som klagar och försöker alltid se det positiva i saker. Men i vårt fall så behöver jag få ventilera de fånget jag faktiskt är ledsen och inte få det bemött med tystnad och irritation. Men det Är åt andra hållet med. På en begravning av en närstående till honom så fick han otroligt svårt att inte hålla tårar tillbaka.. jag fattade då hans hand och strök honom på armen. Då ger han mig en arg blick och verkar tycka jag är pinsam som göra detta då någon kan se..

så inte ens när han mår som sämst vill han prata om det eller få tröst..

samtidigt så är han väldigt fysisk, berättar alltid hur fin och underbar jag är. Att han älskar mig. Men när det kommer till kommunikation så är det stopp. 

Han vet inte ens vad hans vänners barn heter.. -män pratar inte om sånt- säger han.. och inte heller vet han varför hans bästa vän är sjukskriven just nu, även om de sågs nyligen. För han frågar inte..

Han är en fantastiskt fin person, men detta skapar så stora problem. Känner mig så ensam ibland, ensam i vår tvåsamhet. Ett tomrum som mina vänner inte kan fylla.

Nu klev det typ en dagbok, ursäkta

Jag tycker inte att han låter som så fin person. En fin person, i mina ögon, bemöter inte sin ledsna partner med tystnad och irritation när hon/han är ledsen.
    Inte heller ger man en arg blick när någon vill trösta på en begravning. 

Du skriver att han är väldigt fysik, betyder det att ni har mycket närhet och gosar och kramas? Eller är det mest sexuell underton? 

Vad tror du om att säga att du inte trivs i relationen, och att du inte känner att ni kan fortsätta tillsammans om ni inte kan komma närmare varandra i samtalen. Så han förstår allvaret.  I så fall behövs ju terapi. Det kan han nog inte ändra på annars, och det är ju tveksamt om han ens klarar det då. Det verkar vara en stor del i hans personlighet. 

Mitt ex sa aldrig att jag var fin. Det kom fram först i samband med skilsmässan m
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Ih)

En persons mindre bra kvalitéer behöver inte vara en deal breaker. MEN hur den personen väljer att ta åt sig av kritiken och anstränga sig för att göra en förändring är viktigt. Vad svarar han när du tar upp det? 

• Familjesus

Jag tänker som flera andra här, hur bra och fin är egentligen din man?

I min värld så är något av det  viktigaste in en relation att man har omsorg om varandra, vill varandra väl och att den andra ska må bra. Att avfärda känslor med "skärp dig", bli arg eller inte försöka lyssna, förstå eller kommunicera om känslor tycker jag är grunden till era problem.

Man kan ha olika behov, vara olika som personer och ha en del sämre drag (det har ju alla). Men att inte vilja försöka förstå sin partner och försöka möta denne är för mig en dealbreaker.

Om bara den viljan fanns hos honom tror jag att många av era problem skulle gå att lösa. Du kanske inte kan få 100% av vad du vill, men bara att han försöker och att ni kommer en bit på väg skulle nog göra mycket för dig. Sen hur kommer man dit.... Ja, till slut, om han inte kan lyssna och förstå dig, så blir det ju ultimatum, vilket är himla trist, men kanske nödvändigt.

• Anonym (hm)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 08:54:10 följande:

När jag läser sådana här trådstarter - där det liv man lever och den relation man har beskrivs i superlativ, för att sedan övergå i att TS ändå saknar något viktigt och funderar på att lämna - tänker jag två saker.

Antingen är det bara omväxling eller spänning man söker. Då är det jäkligt dumt att kasta bort en fin partner och allt annat man har, bara för det. Gräset är sällan grönare någon annanstans i längden. Ska man lämna en relation ska det vara för att DEN är dålig, eller för att man har slutat älska sin partner och kanske börjat älska en annan.

De flesta märker skillnaden mellan en dålig relation och en relation där kärleken finns i grunden och där man i stora drag har det bra.

ELLER så är det som för dig TS. Att relationen och partnern inte är så fantastisk som det först låter. Fint hus, fina barn, bra ekonomi och snygg partner är trots allt inte viktigare än att få sina känslomässiga behov tillgodosedda.

Alla är inte bra på att prata om djupare saker. Man kan vara en bra partner ändå. Och som du själv skriver, man kan inte få allt.

MEN att din man ber dig skärpa sig när du är ledsen, och sedan i princip vänder ryggen till i stället för att ge dig stöd, är inte ok. Så gör INTE en bra partner. Det är HAN som borde skärpa sig. För det låter som ni skulle ha det väldigt bra om han bara var lite mer omtänksam och tillmötesgående? I alla fall tillräckligt bra.

Sen beror det förstås på hur ofta detta händer sant vad det handlar om. Är du en känslig person som ofta blir upprörd eller ledsen över småsaker? I så fall kanske det känns jobbigt eller tungt för din partner. Eller är du en person som snarare biter ihop, men ibland behöver stöd eller djupare samtal precis som de flesta av oss? Då måste han få veta det samt förstå allvaret om han inte kan möta dig där. Man kan inte ignorera sin partners känslor bara för att man tycker att det är jobbigt eller ovant. Man kan inte leva i en lång relation och bara prata om ytliga eller vardagliga saker. 

Vänner är viktiga, men du ska inte behöva använda vänner som terapeuter för att din partner inte tar dig på allvar när du är ledsen, eller inte förmår vara ett stöd till dig när du behöver. Inom rimliga gränser förstås. 

Jag tänkte precis detsamma när jag läste ts. Det är en sak att det i de flesta förhållanden finns mindre saker som man stör sig på när det gäller partnern, men att ts man avfärdar henne på detta respektlösa sätt när hon vill prata om allvarligare saker är inte ok.

Kanske skulle de kunna försöka med att gå i familjeterapi för att lära sig kommunicera bättre med varandra.
  • Anonym (hm)
    Tecum skrev 2024-09-14 21:10:41 följande:
    Jag måste ju utgå från vad folk skriver, man kan inte förutsätta att de ljuger eller undanhåller.
    Sexlösa män har ett mycket konkret problem och det blir lite av stanna eller gå då. Att skriva att relationen är bra men man trivs ändå inte är vagare.

Men nu har TS förtydligat vad som är fel i hennes relation, svårigheter i kommunikationen, så jag förstår henne bättre nu och relationen är inte så bra som hon antyder i startinlägget.
    Tecum skrev 2024-09-15 18:55:44 följande:
    Men du, det är ju TS själv som undrade om hon skulle skärpa sig! Jag svarade ja på den frågan då hon själv använde ordet. Annars hade jag aldrig skrivit det. Läs startinlägget igen så får du se. Men nu när hon utvecklat vad som var felet är jag också tveksam till om hon ska "skärpa sig" och stanna.

Jo sexlöshet är ett konkret problem. Svårigheter i kommunikationen också. Men orsaken och lösningen är inte självklara i något av fallen. Vi kan inte säga mer än vad vi själva skulle gjort i motsvarande situation. Och även sexlösa män ska ibland skärpa sig och välja väg. Stanna och lida eller separera och lida, åtminstone initialt.
    Bra att du ändrat din uppfattning om ts, men jag tycker nog att det redan framgår tydligt redan i det första inlägget vad som är felet, nämligen att det inte fungerar att prata om allvarliga saker.

I övrigt tycker jag att du ofta kommer med vettiga inlägg i trådarna som handlar om brist på sex.
  • Anonym (hm)
    New Dawn skrev 2024-09-14 20:28:33 följande:
    Oj! Ja, då måste jag missat alla dessa inlägg! Jag ser mest att du omfamnar alla sexlösa män och (mer eller mindre grundlöst) förutsätter att de gjort "allt", helt oavsett vad de skriver. 

Här förutsätter du inte det, av någon outgrundlig anledning.

Jag tycker att hon beskrivit sin relation för lite, men utifrån det hon skrivit kunde hon varit jag. 

En av de grundläggande orsakerna till att  kärleken dog i min föregående relation var hans oförmåga att prata om känsligare saker. Om jag berättade om något som var jättejobbigt för mig, var han alltid snabb att svara "tänk inte på det" oavsett vad jag berättade. Till slut tystnade jag. Det fanns liksom ingen anledning att prata med honom.. Han väntade ändå bara på att jag skulle skulle bli tyst. Vi gled från varandra. 

Men jag säger inte att allt var hans fel. Jag är mycket bättre på att kommunicera tydligt nu. 

Om min nuvarande man skulle avfärda något jag tycker är viktigt med ord som "det spelar väl ingen roll" svarar "ja "men det spelar roll för mig". Samtidigt är jag mer medveten om motsatsen. Ibland är det jag som tycker att någon han tycker är viktigt är oväsentligt, men då förstår jag, och omfamnar, hans känsla, även om jag egentligen inte tycker saken är så viktigt. Jag förstår att det är viktigt för honom, och det accepterar jag. 
    Här måste jag försvara Tecum lite grann. Jag har läst många trådar om sexlösa män som han har skrivit i, och jag har aldrig sett att han alltid förutsätter att de gjort allt, oavsett vad de skriver.

Däremot håller jag helt med om att det är fel att avfärda partnern när han eller hon vill prata om något viktigt, och det gäller oavsett om det handlar om sex eller något annat.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Agnes) skrev 2024-09-15 20:00:56 följande:
    Exakt.

Och det komiska är att han vill införa mer avancerade inslag i vårt sexliv. Vilket jag skulle välkomna. Men.. för att ta de steget så behöver jag känna full tillit och emotionell trygghet. Och det finns inte. Så då kommer vi heller inte vidare sexuellt.

ja jisses.. och som jag försökt förklara det, men han förstår inte.

Jag tror att din man har svårt att prata känslor samt tycker att det är pinsamt att visa känslor (?) Som på begravningen. Och att detta är grunden till många av era problem.

Jag tror också att han sexualiserar sina känslor. Han vill ha ett mer avancerat sexliv, vilket är helt ok om båda är med på det. Men det funkar ju inte om inte den känslomässiga biten finns med. Om han inte kan öppna sig samt möta dig med ömhet och omsorg på andra sätt. 

Att han inte verkar förstå detta, gör problemet ännu större.

Att inte veta - eller bry sig om - vad ens vänners barn heter, eller varför en vän är sjukskriven, är inte heller normalt. Sådant har man kanske inte koll på när det gäller ytligt bekanta. Men jag fattar det som att det gäller närmare relationer?

Din man verkar socialt och känslomässigt blockerad på något sätt. Eller som att han faktiskt inte bryr sig så mycket om andra människor eller deras liv. Dock säkert utan att mena något illa, men i alla fall.

Vilket leder till ditt andra problem. Du önskar en paus från Familjen AB och drömmer om varannan vecka-liv. Din man verkar inte känna samma. Kan det möjligen bero på att du tar större ansvar för hem och barn, eller är mer socialt och känslomässigt närvarande än din man? Vänder sig barnen främst till dig? Jobbar både du och din man heltid? 

På många sätt har ni säkert en bra relation, men under ytan verkar finnas en hel del som ni faktiskt skulle behöva reda ut. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sammanfattning: Du längtar troligen bort för att du inte får dina känslomässiga behov tillgodosedda i relationen, samtidigt som vardagen dränerar dig på ork och energi, för att du antagligen tar större ansvar? (Behöver inte vara praktiskt, kan även vara känslomässigt och socialt.)

Medan din man stänger inne många av sina känslor eller sexualiserar dem. Samt har svårt att prata om djupare saker.

Det skulle inte förvåna mig om din man har mer egentid än vad du har, alternativt inte samma behov av det för att han inte ?ger? lika mycket i relationen eller till barnen. Även om han kanske är en bra pappa på andra sätt. 

• Tecum
    Anonym (hm) skrev 2024-09-16 09:14:58 följande:
    Tecum skrev 2024-09-15 18:55:44 följande:
    Men du, det är ju TS själv som undrade om hon skulle skärpa sig! Jag svarade ja på den frågan då hon själv använde ordet. Annars hade jag aldrig skrivit det. Läs startinlägget igen så får du se. Men nu när hon utvecklat vad som var felet är jag också tveksam till om hon ska "skärpa sig" och stanna.

Jo sexlöshet är ett konkret problem. Svårigheter i kommunikationen också. Men orsaken och lösningen är inte självklara i något av fallen. Vi kan inte säga mer än vad vi själva skulle gjort i motsvarande situation. Och även sexlösa män ska ibland skärpa sig och välja väg. Stanna och lida eller separera och lida, åtminstone initialt.
    Bra att du ändrat din uppfattning om ts, men jag tycker nog att det redan framgår tydligt redan i det första inlägget vad som är felet, nämligen att det inte fungerar att prata om allvarliga saker.

I övrigt tycker jag att du ofta kommer med vettiga inlägg i trådarna som handlar om brist på sex.
    Tack! Jag tolkade som sagt TS till att det mer var ett allmänt missnöje med livssituationen/vardagen och inte direkt kopplat till mannen. Men det var nog fel.
  • New  Dawn
    Anonym (hm) skrev 2024-09-16 09:31:21 följande:
    Här måste jag försvara Tecum lite grann. Jag har läst många trådar om sexlösa män som han har skrivit i, och jag har aldrig sett att han alltid förutsätter att de gjort allt, oavsett vad de skriver.

Däremot håller jag helt med om att det är fel att avfärda partnern när han eller hon vill prata om något viktigt, och det gäller oavsett om det handlar om sex eller något annat.
    Okej, vad bra! I många inlägg jag mött honom har han varit snabb med att påpeka, tex för mig, att man måste förutsätta att de som saknar sex har gjort allt, men det låter ju bra att du har annan erfarenhet.
    Han kommer i övrigt ofta med bra tankar också. 
    Hur som helst skulle han aldrig be en man (eller kvinna) skärpa sig om de saknade sex. Det var främst det jag reagerade på. Men han förklarade ju att han härmade TS egna ord, och då kanske det blev lite fel. 

Det jag tycker är interessant att tänka på är hur en man, likt TS man, kunde ha uttryckt sig här på FL. Med den information vi har kunde han kanske tycka att sexlivet var tråkigt och enahanda och beklaga sig att frun inte vill ha lite mer "spännande sex", och samtidigt säga att relationen i övrigt är bra. Helt utan att ens tänka på det där med djupare samtal. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (hm)
    New Dawn skrev 2024-09-16 21:19:25 följande:
    Okej, vad bra! I många inlägg jag mött honom har han varit snabb med att påpeka, tex för mig, att man måste förutsätta att de som saknar sex har gjort allt, men det låter ju bra att du har annan erfarenhet.
    Han kommer i övrigt ofta med bra tankar också. 
    Hur som helst skulle han aldrig be en man (eller kvinna) skärpa sig om de saknade sex. Det var främst det jag reagerade på. Men han förklarade ju att han härmade TS egna ord, och då kanske det blev lite fel. 

Det jag tycker är interessant att tänka på är hur en man, likt TS man, kunde ha uttryckt sig här på FL. Med den information vi har kunde han kanske tycka att sexlivet var tråkigt och enahanda och beklaga sig att frun inte vill ha lite mer "spännande sex", och samtidigt säga att relationen i övrigt är bra. Helt utan att ens tänka på det där med djupare samtal. 
    Ja, då har vi olika uppfattning. I alla fall brukar jag hålla med Tecum när han betonar att den som inte vill ha sex har lika stort ansvar för att kommunicera om problemet som den som inte vill ha sex.

Vad som har slagit mig är att i den här tråden verkar alla vara rörande överens om att det är dåligt av ts man att vifta bort hennes behov av att prata om allvarliga saker, men i trådar om personer som inte vill ha sex är det inte ovanligt med människor som försvarar dem som inte vill ha sex och inte vill prata om det eller hitta en lösning, trots att partnern är förtvivlad och upplever det som ett stort problem. Ofta är de som försvarar denna ovilja att diskutera samma människor som annars tycker att det är viktigt med jämställdhet och att dela lika på ansvar i relationer. Jag tycker att detta är märkligt.
  • Dimisi
    Anonym (hm) skrev 2024-09-17 07:59:00 följande:
     men i trådar om personer som inte vill ha sex är det inte ovanligt med människor som försvarar dem som inte vill ha sex och inte vill prata om det eller hitta en lösning, trots att partnern är förtvivlad och upplever det som ett stort problem. Ofta är de som försvarar denna ovilja att diskutera samma människor som annars tycker att det är viktigt med jämställdhet och att dela lika på ansvar i relationer. Jag tycker att detta är märkligt.
    Jag tror att det beror på att människor som har tappat sexlusten ofta tycker det är jobbigt att tänka på att det förmodligen sårar partnern. De vill helst låtsas som att det regnar, alltså inte prata om det. Och ofta är det nog ett ojämlikt förhållande som har dränerat dem på energi och lust. Alltså tycker de att jämställdhet är viktigt. 

Det är samma människor helt enkelt, som du själv skriver. Och tyvärr är det nog ganska många kvinnor som befinner sig i den situationen. De försvarar sin rätt att inte behöva ge sina kroppar till männen.
  • New  Dawn
    Anonym (hm) skrev 2024-09-17 07:59:00 följande:
    Ja, då har vi olika uppfattning. I alla fall brukar jag hålla med Tecum när han betonar att den som inte vill ha sex har lika stort ansvar för att kommunicera om problemet som den som inte vill ha sex.

Vad som har slagit mig är att i den här tråden verkar alla vara rörande överens om att det är dåligt av ts man att vifta bort hennes behov av att prata om allvarliga saker, men i trådar om personer som inte vill ha sex är det inte ovanligt med människor som försvarar dem som inte vill ha sex och inte vill prata om det eller hitta en lösning, trots att partnern är förtvivlad och upplever det som ett stort problem. Ofta är de som försvarar denna ovilja att diskutera samma människor som annars tycker att det är viktigt med jämställdhet och att dela lika på ansvar i relationer. Jag tycker att detta är märkligt.
    Ja, det håller jag med om. Dock kan man inte förvänta sig att den som är nöjd med en relation utan sex ska ta upp problemet. Det kan man inte heller förvänta sig att TS man ska göra. Han känner antagligen ingen anledning att ta upp att de inte har djupa samtal. 

Ja, det brukar dyka upp personer, som inte tycker sex är så viktigt och förvånar sig, förfasar sig, över att andra sätter sex så högt. Många av dem kanske är lite i samma situation. De kanske varit med om att ställa upp på sex utan vilja eller tycker sex är lite jobbigt. Vissa känner sig kanske trampade på tårna.
    Jag tror inte det är så många som känner "i en relation ska man väl inte behöva trösta någon som är ledsen, och man ska väl ändå slippa partnerns tröst på en begravning" i en relation räcker det väl att man pratar lite ytligt med varandra" Jag tror att de flesta som är som TS man inte är medvetna om det. 
  • Anonym (hm)
    New Dawn skrev 2024-09-18 06:15:09 följande:
    Ja, det håller jag med om. Dock kan man inte förvänta sig att den som är nöjd med en relation utan sex ska ta upp problemet. Det kan man inte heller förvänta sig att TS man ska göra. Han känner antagligen ingen anledning att ta upp att de inte har djupa samtal. 

Ja, det brukar dyka upp personer, som inte tycker sex är så viktigt och förvånar sig, förfasar sig, över att andra sätter sex så högt. Många av dem kanske är lite i samma situation. De kanske varit med om att ställa upp på sex utan vilja eller tycker sex är lite jobbigt. Vissa känner sig kanske trampade på tårna.
    Jag tror inte det är så många som känner "i en relation ska man väl inte behöva trösta någon som är ledsen, och man ska väl ändå slippa partnerns tröst på en begravning" i en relation räcker det väl att man pratar lite ytligt med varandra" Jag tror att de flesta som är som TS man inte är medvetna om det. 
    Jag håller med om att det är den som ser ett problem som bör ta upp problemet till diskussion. Däremot är det respektlöst att inte vilja diskutera något som den andre ser som ett stort problem, bara för att det inte är ett problem för en själv.
  • New  Dawn
    Anonym (hm) skrev 2024-09-18 08:36:02 följande:
    Jag håller med om att det är den som ser ett problem som bör ta upp problemet till diskussion. Däremot är det respektlöst att inte vilja diskutera något som den andre ser som ett stort problem, bara för att det inte är ett problem för en själv.
    Ja, absolut. 
    När det gäller relationer är många saker komplexa, och man kan välja hur man agerar, vad man säger och hur man säger saker. Det finns milsvida skillnader på hur man kan tackla och ta uti med problem i relationer. Det intresserar mig eftersom jag vet hur stor roll det spelar, för att få förändring. 
    Under alla år här på familjeliv har jag läst många inlägg där personer beskriver att de haft långa samtal, men ändå kan förvånade många inte ens berätta om något som sagts. Väldigt många skriver att de gjort "allt" och det är en kommentar jag är väldigt trött på, eftersom att det i princip inte går. Hur man säger något, i vilket sammanhang, vad man känner, gör extremt stor skillnad. Även här är det väldigt svårt att få fram vad "allt" är . Sådant intresserar mig. 

En man som skrev mycket på FL och bla klagade på sitt ex som inte ville ha sex, ställde jag frågan "älskade du henne". "nej" svarade han utan omsvep. "du tror inte att det kan ha påverkat" frågade jag då. Det trodde han inte. Men sådant tror jag definitivt kan påverka. Jag tycket det är rätt naturligt att man inte är så sugen på sex om man inte känner sig älskad. Och tvärtom. 

Jag har frågat TS om hon älskar sin man, men har inte fått svar, vilket är lite konstigt. 
    Kanske älskar hon inte honom. (inte tillräckligt) och i så fall kan ju det vara en ganska stor anledning till att hon längtar bort. Det kan tom påverka deras kommunikation. Om värmen dem emellan har svalnat kan även kommunikationen påverkas. Nu verkar ju TS man alltid varit så här, men kanske blir det svårare om känslorna är svala. 
  • Mindfucked2023
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-09-15 19:47:42 följande:
    Då är vi iaf 3 i den här chatten som kan relatera till varandra och står inför samma dilemma. Hade älskat en aw med er två! Glad
    Skicka gärna ett meddelande om du vill ventilera dig.
  • Anonym (Hämmad)

Känner lite igen mig i TS man. Jag har nog ganska svårt att prata om känslor och även om jag nog är mer stöttande än TS man så är jag obekväm med att själv ventilera och söka stöd. Känns enklare att hålla tyst och hantera det själv. Har dock på senare år jobbat hårt med mig själv och öppnat upp mig mycket mer. Detta har inte fungerat helt bra med min partner dock. Hon är en sån person som har ett väldigt stort behov av att få prata och så länge det handlade om henne så kunde jag sitta tyst och lyssna men när jag har velat prata är det oerhört svårt att få detsamma tillbaka. Detta har lett till att kommunikationen är ganska jobbig och även om jag på ett personligt plan vill bli en mer öppen person så känner jag att det i praktiken tar emot med min partner. Det kräver extra energi och kraft att involvera henne därför måste de yttre omständigheterna vara bra för att jag ska känna nån vilja och ork. Kan därför till viss del förstå irritationen när nån ska börja prata sent på kvällen eller när jag är ledsen på en begravning. Man känner inte den emotionella tryggheten och tilliten att ett samtal hjälper en och då vill man hellre bli lämnad ifred. I mitt fall känns det som att felet ligger hos oss båda eller iaf hur vi interagerar eller hur våra personligheter matchar varandra. Dock känner jag som du att denna typen av allvarliga kommunikationsproblem är något som urholkar känslorna trots att mycket annat i relationen fungerar bra.

Svar på tråden Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?