Anonym (hm) skrev 2024-09-18 08:36:02 följande:
Jag håller med om att det är den som ser ett problem som bör ta upp problemet till diskussion. Däremot är det respektlöst att inte vilja diskutera något som den andre ser som ett stort problem, bara för att det inte är ett problem för en själv.
Ja, absolut.
När det gäller relationer är många saker komplexa, och man kan välja
hur man
agerar,
vad man
säger och
hur man säger saker. Det finns milsvida skillnader på hur man kan tackla och ta uti med problem i relationer. Det intresserar mig eftersom jag vet hur stor roll det spelar, för att få förändring.
Under alla år här på familjeliv har jag läst många inlägg där personer beskriver att de haft långa samtal, men ändå kan förvånade många inte ens berätta om
något som sagts. Väldigt många skriver att de gjort "allt" och det är en kommentar jag är väldigt trött på, eftersom att det i princip inte går. Hur man säger något, i vilket sammanhang, vad man känner, gör extremt stor skillnad. Även här är det väldigt svårt att få fram vad "allt" är . Sådant intresserar mig.
En man som skrev mycket på FL och bla klagade på sitt ex som inte ville ha sex, ställde jag frågan "älskade du henne". "nej" svarade han utan omsvep. "du tror inte att det kan ha påverkat" frågade jag då. Det trodde han inte. Men sådant tror jag definitivt kan påverka. Jag tycket det är rätt naturligt att man inte är så sugen på sex om man inte känner sig älskad. Och tvärtom.
Jag har frågat TS om hon älskar sin man, men har inte fått svar, vilket är lite konstigt.
Kanske älskar hon inte honom. (inte tillräckligt) och i så fall kan ju det vara en ganska stor anledning till att hon längtar bort. Det kan tom påverka deras kommunikation. Om värmen dem emellan har svalnat kan även kommunikationen påverkas. Nu verkar ju TS man alltid varit så här, men kanske blir det svårare om känslorna är svala.