• Anonym (Agnes)

Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?

Tankarna går åt alla håll. 

Vi har varit ihop i över 15 år. Bör i vårt drömhus, har två underbara ungar, härliga grannar, reser mycket, bra jobb etc. Min man är snygg och rolig. Trygg och stabil. Han älskar mig.

Ändå sitter jag här inläst i badrummet med känslan av att lämna och fly.. skaffa eget (litet) boende, ha barnen varannan vecka, få andrum från vardagspuzzlet, få landa och vara själv, få chans att träffa någon och uppleva kärlek på nytt.

Min man och jag är nära men vi är olika. Han har svårt att prata känslor och vi kommunicerar aldrig om djupa saker.. när jag är ledsen så ber han mig skärpa mig, somnar och så pratar vi inte mer om saken.. jag känner att jag vill ha så mycket mer djup i livet än vad jag har.

Samtidigt känns det så egoistiskt mot barnen, mot honom att lämna. Vem är jag själv? Tänk om vännerna inte har tid att träffas? Själv vid stora högtider? Tänk om jag aldrig träffar en bra man? orkar jag dejta och riskera att få krossat hjärta? vågar jag göra familj och släkt besvikna?
    har jag rätt att lämna en bra man och ett fint liv för något helt okänt och utsätta barnen för den ovissheten?

fy? önskar att min man hade varit en dålig person, då hade det varit enklare. 

Är det bara jag som går med dessa tankar och känner mig ensammast i världen om att stångas med detta? Hade velat lyfta saker med mannen men som sagt kan vi inte prata om djupare saker.. och vännerna skulle tycka jag var bortskämd. För de har det tuffare i sina relationer :(

någon med kloka tankar?

• Svar på tråden Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?
  • Anonym (Erfaren_man)

Genomgår du kanske en ålderskris? 

Prata allvar med honom istället. I ditt fall tror jag inte att gräset är grönare på andra sidan. 

• Anonym (Gräset)

Gräset är aldrig grönare på andra sidan. Blir bra

• Tom Araya

Det verkar vara lite för mycket med honom, er familj och ert förhållande som är positivt och starkt, för att bara kasta bort utan att kämpa.

Men samtidigt behöver man ju kunna kommunicera bra för att få relationen hållbar och där ingår såklart även känslorna.

Jag tycker att du ska ta ett rejält snack med din man om detta, förklara att detta är viktigt för att vårda er relation, där han delar ansvaret med dig. Risken är överhängande att förhållandet annars kraschar.

Sedan tycker jag att du även ska fundera över det sk "livspusslet".
    Blir det verkligen lättare av att vara ensamstående? Min erfarenhet är att det blir svårare och mer komplicverat.
    Lyssna med vänner som har separerat och där barn finns med i bilden.

• Mindfucked2023
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-09-09 17:27:02 följande:

Du är inte ensam. Hjärta Jag bråttas precis med samma tankar som du just nu. Har en underbar man på många sätt. Har varit tillsammans över 20 år nu. Vi älskar varandra men känns mest som att vi har en jättefin vänskapsrelation. Känns inte som att vi skulle kunna hitta tillbaka till varandra i en kärleksrelation igen men hur vet man... Finns ju inget facit i detta och ingen kan ge mig svaren, jag måste hitta mina svar själv. Är rädd att ångra mig i efterhand om jag tar beslut om separation men å andra sidan är jag egentligen lika rädd att ångra mig om 5 år om jag beslutar mig för att stanna. Svåraste tankarna jag bråttats med någonsin. 

Exakt dina ord hade kunnat vara skrivet av mig......
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-09-09 17:27:02 följande:

Du är inte ensam. Hjärta Jag bråttas precis med samma tankar som du just nu. Har en underbar man på många sätt. Har varit tillsammans över 20 år nu. Vi älskar varandra men känns mest som att vi har en jättefin vänskapsrelation. Känns inte som att vi skulle kunna hitta tillbaka till varandra i en kärleksrelation igen men hur vet man... Finns ju inget facit i detta och ingen kan ge mig svaren, jag måste hitta mina svar själv. Är rädd att ångra mig i efterhand om jag tar beslut om separation men å andra sidan är jag egentligen lika rädd att ångra mig om 5 år om jag beslutar mig för att stanna. Svåraste tankarna jag bråttats med någonsin. 

Ett vanligt problem är att man kommer för nära varandra. Man umgås för mycket. Vill man ha lite spänning måste man komma bort från varandra, Sen är det många som struntar i att hålla sig själv i bra skick. 
  • New  Dawn

Älskar du honom?
    Känner du dig älskad? 
    Tycker du om att vara nära honom fysiskt, krama, pussa och hålla om?
    Hur är erat sexliv?
    Tycker du om att göra saker tillsammans med honom? Ser du fram emot att göra saker bara han och du? 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Mamma Mu)

Enkelt svar
    Du trivs inte 
    Så lämna

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-09-13 09:45:13 följande:

Enkelt svar
    Du trivs inte 
    Så lämna

Fast hur vida man trivs handlar mycket om vad man gör det till. Handlingarna och tankarna är det som skapar känslorna. Man kan ju faktiskt engagera sig mer och bryta negativa tankemönster för att ändra hur man känner.

Det är vanligt att man står där en dag och inte känner något eller känner negativa känslor men man förstår nog inte varför man hamnade där.

Och när man har barn bör man åtminstone försöka. Har man inte barn så är det en annan sak.

• Tecum
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-13 10:19:08 följande:

Fast hur vida man trivs handlar mycket om vad man gör det till. Handlingarna och tankarna är det som skapar känslorna. Man kan ju faktiskt engagera sig mer och bryta negativa tankemönster för att ändra hur man känner.

Det är vanligt att man står där en dag och inte känner något eller känner negativa känslor men man förstår nog inte varför man hamnade där.

Och när man har barn bör man åtminstone försöka. Har man inte barn så är det en annan sak.

Instämmer. Trivsel är något man kan påverka om man vill. I allmänhet går det att göra förändringar. Men att hela tiden göda sina negativa tankar och leta fel på relationen blir till slut självuppfyllande. 
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2024-09-13 19:41:24 följande:
    Instämmer. Trivsel är något man kan påverka om man vill. I allmänhet går det att göra förändringar. Men att hela tiden göda sina negativa tankar och leta fel på relationen blir till slut självuppfyllande. 
    Gäller det även män som saknar sex? Har aldrig sett dig ge det rådet till män som inte trivs i sina relationer... 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?