• Anonym (Undrar)

Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?

Undrar seriöst vad syftet med skolfotografering en är? Mitt barns klass har skolfotografering snart det står i veckobrevet och det står också att föräldrar inte kommer få köpa bilder? Seriöst då fattar jag inte syftet om mitt barn inte ska kunna köpa med sig en bild. Minns själv skolfotograferingen som rolig och att man har bilder på de från sin klass som minne. 

Mitt ena barns förskola får vi köpa både porträttbild er och gruppbilder. 

Men jag blir nu lite fundersam och lite misstänksam mot skolan. Vad i verksamheten gör att de verkligen behöver bilder på barnen? Känns väldigt skumt att skolan ska ha bilder på mitt barn som vi inte får ta del av. Jag litar noll på kommun, polis och myndigheter redan som det är. Blir misstänksam att bilderna kan användas på fel sätt. Speciellt när de fotograferar men inte vi får ta del av dom. 

Får jag neka skolan att fota mitt barn? 

• Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?
  • Anonym (My)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 17:04:35 följande:

Fast det får man ju inte. Eller det är ju vad jag läser här iallafall. 

Anonym (My) skrev 2024-08-31 17:02:46 följande:
    Alltså foton på elever som de anställa behöver i skolan kan ju vem som helst ta. 
    Precis men när jag gick i skolan kom en fotograf. 
    Man får väl ta kort på sina kompisar från skolan på sin fritid. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 16:51:04 följande:
    Anonym (My) skrev 2024-08-31 14:46:31 följande:
    Är det skolans ansvar?

Men inte trodde jag att man bara gjorde det för skolans skull. Vad ska de ha en bild på hela klassen då för? Räcker väl med en bild på varje person. Tycker inte ni själva det är kul att se tillbaka på skolfoto på alla klasser, från dagis, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet? Låg och mellanstadiet är en period jag verkligen saknar. 

Ni kanske inte tyckte om skolan. Men låg- och mellanstadiet är en tid jag verkligen saknar. Ser ofta tillbaka till då. Kul att kolla på klassfotona. Fundera på vad ens vänner gör idag. Man kan ha glömt vad en del hette till och med. Då är det lätt att hitta dem igen. 

Måste allt vara för skolans skull. Trist inställning. 

Jag tror inte stt jag hade velat ställa upp på fotot om jag inte fått ta del av fotot efteråt. Det om nåt hade känts skumt. 

Nej så är det ju. Men det är oerhört trist. 

Folk kunde väl bara lägga av att lägga upp bilder på nätet hur som helst på andra. Så man kunde få ha foton för privat bruk åtminstone. Men så lätt är det ju inte. 

Jag har inget emot skolan men jag har en lååååååång lista av saker jag hellre vill att skolan prioriterar än att göra kataloger som vissa tycker det är kul att bläddra i tio
    år senare. 
  • Anonym (J)
    Anonym (My) skrev 2024-08-31 17:41:08 följande:
    Man får väl ta kort på sina kompisar från skolan på sin fritid. 
    Inte samma sak som de gamla skolfotona som en fotograf tog av hög kvalitet 
  • Anonym (J)
    Anonym (Fia) skrev 2024-08-31 17:57:48 följande:
    Jag har inget emot skolan men jag har en lååååååång lista av saker jag hellre vill att skolan prioriterar än att göra kataloger som vissa tycker det är kul att bläddra i tio
    år senare. 
    Absolut. Men minnen är kul att ha. 
  • Anonym (J)

Men problemet är väl internet och folk helt enkelt som envisas med att lägga upp allt på nätet . Men att skolorna slutar fota folk hjälper ju knappast för de har ju ändå sina mobiler och kan knäppa av foton hur som helst på allas ungar och lägga ut. Om de vill. För det inte finns konsekvenstänk, tydligen. 

• Anonym (My)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 18:13:37 följande:
    Inte samma sak som de gamla skolfotona som en fotograf tog av hög kvalitet 
    Fortfarande inte skolans problem. 
  • Anonym (J)

Hade folk inte lagt upp allt på nätet så hade kanske skolfoton som man får köpa varit okej forfarande.

Annars vet jag inte vad anledningen är? Att barnen inte vill vara med på foto möjligtvis? 

Isåfsll herregud vad mycket de ska få tycka till om. Ska man få säga NÄÄÄ jag vill inte spela fotboll på gympan! Okej lilla Lisa du får leka med dockor istället, eller ja, bilar och traktorer. jag lekte iofs med bilar själv.

Man måste få göra saker som är mindre kul också. Jag var livrädd för bollen i skolan. Fick allt vara med och spela fotboll ändå. 

Man hör hur det är med skolmaten. Det duger inte. När jag gick i skolan fick man inte gå förrän man ätit upp de där förbannade grönsakerna. En lärare satt och höll koll. En lärare satt och höll koll. Om inte folk satt still och vet tysta i klassen åkte man ut.  

Det är ändå inte sååå längesen. 

• Anonym (J)
    Anonym (My) skrev 2024-08-31 18:16:20 följande:
    Men jag säger bara att det är TRÅKIGT för eleverna att inte få ha foton som minnen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (My) skrev 2024-08-31 18:16:20 följande:
    Man kan väl se till barnen också och inte bara skolans bästa . 
  • Anonym (Undrar)
    AndreaBD skrev 2024-08-31 17:19:00 följande:
    Och om det blir någon situation då skolpersonalen behöver identifiera ditt barn, så kan de inte det för att hen inte är med. Det kan vara allt ifrån att ungen har gjort någon dumhet, eller kanske kommer hen bort i skogen under orientering?

Även när idrottsläraren eller musikläraren ska sätta betyg - de har alla elever, de kan behöva påminnas om vem som är vem - så kommer ditt barn inte att synas. 
    Händer något så har vi vårdnadshavare bilder på barnen. :) Barnet är för liten för betyg
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 16:51:04 följande:
    Anonym (My) skrev 2024-08-31 14:46:31 följande:
    Är det skolans ansvar?

Men inte trodde jag att man bara gjorde det för skolans skull. Vad ska de ha en bild på hela klassen då för? Räcker väl med en bild på varje person. Tycker inte ni själva det är kul att se tillbaka på skolfoto på alla klasser, från dagis, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet? Låg och mellanstadiet är en period jag verkligen saknar. 

Ni kanske inte tyckte om skolan. Men låg- och mellanstadiet är en tid jag verkligen saknar. Ser ofta tillbaka till då. Kul att kolla på klassfotona. Fundera på vad ens vänner gör idag. Man kan ha glömt vad en del hette till och med. Då är det lätt att hitta dem igen. 

Måste allt vara för skolans skull. Trist inställning. 

Jag tror inte stt jag hade velat ställa upp på fotot om jag inte fått ta del av fotot efteråt. Det om nåt hade känts skumt. 

Nej så är det ju. Men det är oerhört trist. 

Folk kunde väl bara lägga av att lägga upp bilder på nätet hur som helst på andra. Så man kunde få ha foton för privat bruk åtminstone. Men så lätt är det ju inte. 

Det sista du skriver är exakt det jag känner. Jag vill inte att skolan fotograferar mitt barn när vi vårdnadshavare inte ens får köpa bilderna. Det är ju barnen som skulle kunna glädjas åt bilderna i framtiden. Så får inte vi köpa vill jag inte att hon ska vara med. Vad ska skolan ha bilderna till? Det känns skumt. Kan skolan till 100% garantera att bilderna inte hamnar fel? Bilder på barnen som finns, många vill ta del av osv vad händer om dessa hamnar i fel händer? Jag känner mig tryggare med att vi skulle kunna köpa och bilderna inte får samma intresse för de som "tar" eller hittar dom. Sen tycker jag det är jätte märkligt att skolan tar bilderna utan något som helst samtycke från vårdnadshavarna. 

För mina andra två barn fick vi en blankett där vi fick kryssa ja eller nej för hur bilder ska hanteras. Tex om de får sätta upp bilder på barnen på väggarna, om barnet får fotograferas av skolfotograf där gruppbilder säljs till andra familjer, om de får publicera bilder på deras sociala medier och om de får publicera bilder på barnen i förskolans blogg. 

Så vi får se så mycket bilder med minstingarna och då har alla vårdnadshavare samma rätt att se också, vilket gör att det inte får ett värde på samma sätt för om de hamnar i fel händer. Dessutom jätteroligt för både oss och barnen att se. 

Tycker GDPR gjort att den kommunala förskolan/skolan känns mer otrygg faktiskt. Eftersom de delar med sig om minimal information. Får höra saker av dottern inte från lärare. Jag förstår att de inte fårmge ut info om andras barn men som det är nu är äldsta dotterns skola som en förvaring vi lämnar barnet och vet inte vad som händer om dagarna medans minstingarna lämnar vi barnen, har en familjär känsla och vi får veta allt vi vill och behöver veta. 

Äldsta går och har alltid gått kommunal och tycker det är skit medans minstingarna går privat och det är enorm skillnad. 

Jag litar inte på kommunen tror de för statistik och lagrar info som de inte behöver. Tex när stora börja skolan skulle vi fylla i en blankett där en fråga var " barnets syskon, skola avdelning. Då undrar jag direkt vad har det med min dotters skolgång att göra. 
  • AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2024-08-31 22:31:05 följande:
    Händer något så har vi vårdnadshavare bilder på barnen. :) Barnet är för liten för betyg
    Det kan ju hända något då man inte har tid att söka upp föräldrarna först, och att åka hem och leta efter foton. 
  • Spucks

Vad är det som skulle hända ett barn där det är så viktigt att skolan ha ett foto på barnet?

Och det förklarar fortfarande inte varför föräldrarna inte får köpa bilderna.

• Anonym (Undrar)
    AndreaBD skrev 2024-08-31 22:50:22 följande:
    Det kan ju hända något då man inte har tid att söka upp föräldrarna först, och att åka hem och leta efter foton. 
    Om det händer något oavsett vad måste de ju ändå kontakta oss och skulle det vara akut så är det bättre ju tidigare vi blir informerade. Går ju fortare att som vårdnadshavare skicka ett mms till läraren än att gå till rektorsexpeditionen/lärarrummet och hitta en kolkatalog, leta rätt på rätt klass och rätt barn. 
  • Anonym (Undrar)
    Spucks skrev 2024-09-01 11:16:42 följande:

Vad är det som skulle hända ett barn där det är så viktigt att skolan ha ett foto på barnet?

Och det förklarar fortfarande inte varför föräldrarna inte får köpa bilderna.

Kanske att barnet spårlöst försvinner och polis har tillkallas för att söka efter barnet men då kan ju föräldrar snabbt skicka mms tänker jag 
  • AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2024-09-01 13:10:53 följande:
    Om det händer något oavsett vad måste de ju ändå kontakta oss och skulle det vara akut så är det bättre ju tidigare vi blir informerade. Går ju fortare att som vårdnadshavare skicka ett mms till läraren än att gå till rektorsexpeditionen/lärarrummet och hitta en kolkatalog, leta rätt på rätt klass och rätt barn. 
    Alla föräldrar går inte att få tag på på jobbet. Och även om jag själv inte har behövt skolkatalogen till annat än att identifiera elever som har gjort något dumt - vet vet vilka andra situationer som kan uppstå? Tänk om ditt barn gör något farligt eller en allvarlig dumhet, och läraren som ser det vet inte vem det är? Då kan du som förälder inte få veta. 
Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?