Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?

Självklart är det värdefullt för skolan att ha foton på barnen. Att man tidigare fick köpa fotona var ju bara en bonus, knappast nåt som ingår i skolans uppdrag och dessutom exkluderande för familjer med dålig ekonomi. 

Hur kan du tycka det är olustigt? Inser du hur mycket det fotas på förskola/skola numera för dokumentation och uppföljning av verksamheten? De tar säkert upp mot bilder eller mer på varje barn under ett läsår.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2024-08-21 07:11:45 följande:

Självklart är det värdefullt för skolan att ha foton på barnen. Att man tidigare fick köpa fotona var ju bara en bonus, knappast nåt som ingår i skolans uppdrag och dessutom exkluderande för familjer med dålig ekonomi. 

Hur kan du tycka det är olustigt? Inser du hur mycket det fotas på förskola/skola numera för dokumentation och uppföljning av verksamheten? De tar säkert upp mot bilder eller mer på varje barn under ett läsår.

upp mot hundra ska det stå. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 14:11:53 följande:
    Men det är ju jätteroligt att sitta och titta på gamla skolfoton . Stackars barn som inte kan få göra det senare. 
    Är det skolans uppgift att tillgodose det behovet?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 16:51:04 följande:
    Anonym (My) skrev 2024-08-31 14:46:31 följande:
    Är det skolans ansvar?

Men inte trodde jag att man bara gjorde det för skolans skull. Vad ska de ha en bild på hela klassen då för? Räcker väl med en bild på varje person. Tycker inte ni själva det är kul att se tillbaka på skolfoto på alla klasser, från dagis, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet? Låg och mellanstadiet är en period jag verkligen saknar. 

Ni kanske inte tyckte om skolan. Men låg- och mellanstadiet är en tid jag verkligen saknar. Ser ofta tillbaka till då. Kul att kolla på klassfotona. Fundera på vad ens vänner gör idag. Man kan ha glömt vad en del hette till och med. Då är det lätt att hitta dem igen. 

Måste allt vara för skolans skull. Trist inställning. 

Jag tror inte stt jag hade velat ställa upp på fotot om jag inte fått ta del av fotot efteråt. Det om nåt hade känts skumt. 

Nej så är det ju. Men det är oerhört trist. 

Folk kunde väl bara lägga av att lägga upp bilder på nätet hur som helst på andra. Så man kunde få ha foton för privat bruk åtminstone. Men så lätt är det ju inte. 

Jag har inget emot skolan men jag har en lååååååång lista av saker jag hellre vill att skolan prioriterar än att göra kataloger som vissa tycker det är kul att bläddra i tio
    år senare. 
Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?