• Anonym (Undrar)

Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?

Undrar seriöst vad syftet med skolfotografering en är? Mitt barns klass har skolfotografering snart det står i veckobrevet och det står också att föräldrar inte kommer få köpa bilder? Seriöst då fattar jag inte syftet om mitt barn inte ska kunna köpa med sig en bild. Minns själv skolfotograferingen som rolig och att man har bilder på de från sin klass som minne. 

Mitt ena barns förskola får vi köpa både porträttbild er och gruppbilder. 

Men jag blir nu lite fundersam och lite misstänksam mot skolan. Vad i verksamheten gör att de verkligen behöver bilder på barnen? Känns väldigt skumt att skolan ska ha bilder på mitt barn som vi inte får ta del av. Jag litar noll på kommun, polis och myndigheter redan som det är. Blir misstänksam att bilderna kan användas på fel sätt. Speciellt när de fotograferar men inte vi får ta del av dom. 

Får jag neka skolan att fota mitt barn? 

• Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?
  • Anonym (Undrar)
    felicityporter skrev 2024-08-20 23:30:11 följande:

Självklart får du neka skolan att fotografera ditt barn.

Vad bra :) Då ska jag prata med dom
  • Tow2Mater
    är det bara till skolkatalogen kanske? Och den borde ju alla få kopa isåfall.
  • Anonym (Undrar)
    Tow2Mater skrev 2024-08-21 01:52:38 följande:
    är det bara till skolkatalogen kanske? Och den borde ju alla få kopa isåfall.
    Det tror jag inte det står såhär: "På torsdag ska barnen som går på xxxx fotograferas och på fredag ska barnen som går på xxxx fotograferas. Fotograferingen är endast för skolan så inga kort kommer kunna köpas av vårdnadshavare"

Så känns olustigt att barnet ens ska vara med på bild över huvudtaget. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2024-08-21 03:29:49 följande:
    Det tror jag inte det står såhär: "På torsdag ska barnen som går på xxxx fotograferas och på fredag ska barnen som går på xxxx fotograferas. Fotograferingen är endast för skolan så inga kort kommer kunna köpas av vårdnadshavare"

Så känns olustigt att barnet ens ska vara med på bild över huvudtaget. 
    Skrev de någon anledning till varför fotograferingen var bara "endast för skolan"?

För det låter konstigt i mina öron att man skall ha en fotografering utan att man som förälder skall kunna köpa bilderna.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Undrar)
    EnAnonumius skrev 2024-08-21 03:36:18 följande:
    Skrev de någon anledning till varför fotograferingen var bara "endast för skolan"?

För det låter konstigt i mina öron att man skall ha en fotografering utan att man som förälder skall kunna köpa bilderna.
    Står inte varför. Men ska fråga sen ska mitt barn inte fotograferas. 
  • Anonym (Flera anledningar)

Det är av flera anledningar. För att eventuella vikarier ska kunna identifiera eleverna, för att annan personal ska veta vilka eleverna är, om något händer och elever behöver hittas. Det kan vara så att elevhälsan diskuterar en elev som behöver extra uppsyn, någon alll personal bör hjälpas åt att hålla koll på under rasterna eller någon som blivit utsatt och behöver skyddas extra. Det är ett verktyg för rekto, skolsköterska, kurator att lära sig alla namn så dom kan tillltala barnen vid namn. Det kan också vara för att hämta rätt elev vid samtal, vaccinationer mm. Eleverna känner sig ofta tryggare om all kringpersonal kan tilltala dom vid namn. Matsalpersonal behöver veta hur eleverna ser ut som ska ha specialkost, även om ordinarie mattant är sjuk så ska det ske säkert och säkerställas. 

• Anonym (Lärare)

Vi brukar ta bilder första dagen för att snabbare lära oss namnen. Inget tvång, men underlättar. Inget sånt de menar?

• Anonym (T)

Jag skulle skicka in ett foto en gång när jag sökte en vuxenutbildning. Tyckte att det var konstigt, men när alla lärarna kunde våra namn redan första dagen förstod jag ju varför. Min gissning är att det är något sånt. Jag minns från min egen barndom att vikarier brukade ha en kopierad sida ur skolkatalogen på katedern. 

• EnAnonumius
    Anonym (Flera anledningar) skrev 2024-08-21 06:17:45 följande:

Det är av flera anledningar. För att eventuella vikarier ska kunna identifiera eleverna, för att annan personal ska veta vilka eleverna är, om något händer och elever behöver hittas. Det kan vara så att elevhälsan diskuterar en elev som behöver extra uppsyn, någon alll personal bör hjälpas åt att hålla koll på under rasterna eller någon som blivit utsatt och behöver skyddas extra. Det är ett verktyg för rekto, skolsköterska, kurator att lära sig alla namn så dom kan tillltala barnen vid namn. Det kan också vara för att hämta rätt elev vid samtal, vaccinationer mm. Eleverna känner sig ofta tryggare om all kringpersonal kan tilltala dom vid namn. Matsalpersonal behöver veta hur eleverna ser ut som ska ha specialkost, även om ordinarie mattant är sjuk så ska det ske säkert och säkerställas. 

Visst kan det finnas olika anledningar..
    Ändå så skadar det ju inte att när skolan skickar ut informationen om att det skall ske en fotografering "endast för skolan", att de lägger med en förklaring varför. det är faktiskt inte för mycket begärt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?