Anonym (J) skrev 2024-08-31 16:51:04 följande:
Anonym (My) skrev 2024-08-31 14:46:31 följande:
Är det skolans ansvar?
Men inte trodde jag att man bara gjorde det för skolans skull. Vad ska de ha en bild på hela klassen då för? Räcker väl med en bild på varje person. Tycker inte ni själva det är kul att se tillbaka på skolfoto på alla klasser, från dagis, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet? Låg och mellanstadiet är en period jag verkligen saknar.
Ni kanske inte tyckte om skolan. Men låg- och mellanstadiet är en tid jag verkligen saknar. Ser ofta tillbaka till då. Kul att kolla på klassfotona. Fundera på vad ens vänner gör idag. Man kan ha glömt vad en del hette till och med. Då är det lätt att hitta dem igen.
Måste allt vara för skolans skull. Trist inställning.
Jag tror inte stt jag hade velat ställa upp på fotot om jag inte fått ta del av fotot efteråt. Det om nåt hade känts skumt.
Nej så är det ju. Men det är oerhört trist.
Folk kunde väl bara lägga av att lägga upp bilder på nätet hur som helst på andra. Så man kunde få ha foton för privat bruk åtminstone. Men så lätt är det ju inte.
Det sista du skriver är exakt det jag känner. Jag vill inte att skolan fotograferar mitt barn när vi vårdnadshavare inte ens får köpa bilderna. Det är ju barnen som skulle kunna glädjas åt bilderna i framtiden. Så får inte vi köpa vill jag inte att hon ska vara med. Vad ska skolan ha bilderna till? Det känns skumt. Kan skolan till 100% garantera att bilderna inte hamnar fel? Bilder på barnen som finns, många vill ta del av osv vad händer om dessa hamnar i fel händer? Jag känner mig tryggare med att vi skulle kunna köpa och bilderna inte får samma intresse för de som "tar" eller hittar dom. Sen tycker jag det är jätte märkligt att skolan tar bilderna utan något som helst samtycke från vårdnadshavarna.
För mina andra två barn fick vi en blankett där vi fick kryssa ja eller nej för hur bilder ska hanteras. Tex om de får sätta upp bilder på barnen på väggarna, om barnet får fotograferas av skolfotograf där gruppbilder säljs till andra familjer, om de får publicera bilder på deras sociala medier och om de får publicera bilder på barnen i förskolans blogg.
Så vi får se så mycket bilder med minstingarna och då har alla vårdnadshavare samma rätt att se också, vilket gör att det inte får ett värde på samma sätt för om de hamnar i fel händer. Dessutom jätteroligt för både oss och barnen att se.
Tycker GDPR gjort att den kommunala förskolan/skolan känns mer otrygg faktiskt. Eftersom de delar med sig om minimal information. Får höra saker av dottern inte från lärare. Jag förstår att de inte fårmge ut info om andras barn men som det är nu är äldsta dotterns skola som en förvaring vi lämnar barnet och vet inte vad som händer om dagarna medans minstingarna lämnar vi barnen, har en familjär känsla och vi får veta allt vi vill och behöver veta.
Äldsta går och har alltid gått kommunal och tycker det är skit medans minstingarna går privat och det är enorm skillnad.
Jag litar inte på kommunen tror de för statistik och lagrar info som de inte behöver. Tex när stora börja skolan skulle vi fylla i en blankett där en fråga var " barnets syskon, skola avdelning. Då undrar jag direkt vad har det med min dotters skolgång att göra.