• Anonym (Undrar)

Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?

Undrar seriöst vad syftet med skolfotografering en är? Mitt barns klass har skolfotografering snart det står i veckobrevet och det står också att föräldrar inte kommer få köpa bilder? Seriöst då fattar jag inte syftet om mitt barn inte ska kunna köpa med sig en bild. Minns själv skolfotograferingen som rolig och att man har bilder på de från sin klass som minne. 

Mitt ena barns förskola får vi köpa både porträttbild er och gruppbilder. 

Men jag blir nu lite fundersam och lite misstänksam mot skolan. Vad i verksamheten gör att de verkligen behöver bilder på barnen? Känns väldigt skumt att skolan ska ha bilder på mitt barn som vi inte får ta del av. Jag litar noll på kommun, polis och myndigheter redan som det är. Blir misstänksam att bilderna kan användas på fel sätt. Speciellt när de fotograferar men inte vi får ta del av dom. 

Får jag neka skolan att fota mitt barn? 

• Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?
  • Anonym (J)

Men va, får man inte köpa bilderna längre? Fy vad tråkigt. Det spårar bara ur mer och mer. 

• Anonym (Fia)

Självklart är det värdefullt för skolan att ha foton på barnen. Att man tidigare fick köpa fotona var ju bara en bonus, knappast nåt som ingår i skolans uppdrag och dessutom exkluderande för familjer med dålig ekonomi. 

Hur kan du tycka det är olustigt? Inser du hur mycket det fotas på förskola/skola numera för dokumentation och uppföljning av verksamheten? De tar säkert upp mot bilder eller mer på varje barn under ett läsår.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2024-08-21 07:11:45 följande:

Självklart är det värdefullt för skolan att ha foton på barnen. Att man tidigare fick köpa fotona var ju bara en bonus, knappast nåt som ingår i skolans uppdrag och dessutom exkluderande för familjer med dålig ekonomi. 

Hur kan du tycka det är olustigt? Inser du hur mycket det fotas på förskola/skola numera för dokumentation och uppföljning av verksamheten? De tar säkert upp mot bilder eller mer på varje barn under ett läsår.

upp mot hundra ska det stå. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Fia) skrev 2024-08-21 07:11:45 följande:

Men det är ju jätteroligt att sitta och titta på gamla skolfoton . Stackars barn som inte kan få göra det senare. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 14:11:53 följande:
    Men det är ju jätteroligt att sitta och titta på gamla skolfoton . Stackars barn som inte kan få göra det senare. 
    Är det skolans uppgift att tillgodose det behovet?
  • Anonym (My)
    Är det skolans ansvar?
  • Tow2Mater
    Anonym (Fia) skrev 2024-08-31 14:34:30 följande:
    Är det skolans uppgift att tillgodose det behovet?
    Att ha en bild av sin klass där man tvingas vara hela dagarna vare sig man vill eller inte, tycker jag är skolans uppgift att se till att det kan erbjudas av dem de bjuder in till skolan att fota (säkert ganska dyrt) på skattebetalares bekostnad.
  • Anonym (Undrar)
    Tow2Mater skrev 2024-08-31 15:49:08 följande:
    Att ha en bild av sin klass där man tvingas vara hela dagarna vare sig man vill eller inte, tycker jag är skolans uppgift att se till att det kan erbjudas av dem de bjuder in till skolan att fota (säkert ganska dyrt) på skattebetalares bekostnad.
    Nu tog ju skolan in en fotograf. Borde bli billigare om vårdnadshavarna köper. Tycker de inte ska sälja gruppbilder egentligen. Bättre att sälja skolkatalog med porträttbilder så får varje barn och vårdnadshavare själv välja att vara med. :) 
  • Tow2Mater
    Anonym (Undrar) skrev 2024-08-31 15:57:16 följande:
    Nu tog ju skolan in en fotograf. Borde bli billigare om vårdnadshavarna köper. Tycker de inte ska sälja gruppbilder egentligen. Bättre att sälja skolkatalog med porträttbilder så får varje barn och vårdnadshavare själv välja att vara med. :) 
    Jo det funkar ju också.
  • Anonym (Undrar)

Tror att många barn idag inte kommer veta annat och inte fundera på skolfoton. Men hos oss blir det lite konstigt när två av tre barn får porträttbilder, gruppfoto, bilder i bloggen och vi får fotografera på Lucia och avslutningar. Medans det är totalt fotoförbud på ett barns skolavslutningar, lucia, inga skolkort och ingen blogg. 

Nu har hon bilder på sina närmsta kompisar eftersom vi har kalas och träffat vissa vänner ändå på fritiden. 

Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?