Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?

EnAnonumius skrev 2024-08-21 03:36:18 följande:
    Skrev de någon anledning till varför fotograferingen var bara "endast för skolan"?

För det låter konstigt i mina öron att man skall ha en fotografering utan att man som förälder skall kunna köpa bilderna.
    Jo, det måste ju vara betydligt dyrare att fota alla barn enskilda också. Nu gör de väl bara ett gruppfoto på varje klass. Och det kan ju lärarna behöva. Dels för att lära sig namnen och dels för att kunna identifiera elever som de inte känner personligen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2024-08-20 23:59:15 följande:
    Vad bra :) Då ska jag prata med dom
    Och om det blir någon situation då skolpersonalen behöver identifiera ditt barn, så kan de inte det för att hen inte är med. Det kan vara allt ifrån att ungen har gjort någon dumhet, eller kanske kommer hen bort i skogen under orientering?

Även när idrottsläraren eller musikläraren ska sätta betyg - de har alla elever, de kan behöva påminnas om vem som är vem - så kommer ditt barn inte att synas. 
  • AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2024-08-31 22:31:05 följande:
    Händer något så har vi vårdnadshavare bilder på barnen. :) Barnet är för liten för betyg
    Det kan ju hända något då man inte har tid att söka upp föräldrarna först, och att åka hem och leta efter foton. 
  • AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2024-09-01 13:10:53 följande:
    Om det händer något oavsett vad måste de ju ändå kontakta oss och skulle det vara akut så är det bättre ju tidigare vi blir informerade. Går ju fortare att som vårdnadshavare skicka ett mms till läraren än att gå till rektorsexpeditionen/lärarrummet och hitta en kolkatalog, leta rätt på rätt klass och rätt barn. 
    Alla föräldrar går inte att få tag på på jobbet. Och även om jag själv inte har behövt skolkatalogen till annat än att identifiera elever som har gjort något dumt - vet vet vilka andra situationer som kan uppstå? Tänk om ditt barn gör något farligt eller en allvarlig dumhet, och läraren som ser det vet inte vem det är? Då kan du som förälder inte få veta. 
Svar på tråden Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?