Vad är syftet med skolfotografering om man inte får köpa bilder?
Men va, får man inte köpa bilderna längre? Fy vad tråkigt. Det spårar bara ur mer och mer.
Men va, får man inte köpa bilderna längre? Fy vad tråkigt. Det spårar bara ur mer och mer.
Självklart är det värdefullt för skolan att ha foton på barnen. Att man tidigare fick köpa fotona var ju bara en bonus, knappast nåt som ingår i skolans uppdrag och dessutom exkluderande för familjer med dålig ekonomi.
Hur kan du tycka det är olustigt? Inser du hur mycket det fotas på förskola/skola numera för dokumentation och uppföljning av verksamheten? De tar säkert upp mot bilder eller mer på varje barn under ett läsår.
Men inte trodde jag att man bara gjorde det för skolans skull. Vad ska de ha en bild på hela klassen då för? Räcker väl med en bild på varje person. Tycker inte ni själva det är kul att se tillbaka på skolfoto på alla klasser, från dagis, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet? Låg och mellanstadiet är en period jag verkligen saknar.
Ni kanske inte tyckte om skolan. Men låg- och mellanstadiet är en tid jag verkligen saknar. Ser ofta tillbaka till då. Kul att kolla på klassfotona. Fundera på vad ens vänner gör idag. Man kan ha glömt vad en del hette till och med. Då är det lätt att hitta dem igen.
Måste allt vara för skolans skull. Trist inställning.
Jag tror inte stt jag hade velat ställa upp på fotot om jag inte fått ta del av fotot efteråt. Det om nåt hade känts skumt.
Tror att många barn idag inte kommer veta annat och inte fundera på skolfoton. Men hos oss blir det lite konstigt när två av tre barn får porträttbilder, gruppfoto, bilder i bloggen och vi får fotografera på Lucia och avslutningar. Medans det är totalt fotoförbud på ett barns skolavslutningar, lucia, inga skolkort och ingen blogg.
Nu har hon bilder på sina närmsta kompisar eftersom vi har kalas och träffat vissa vänner ändå på fritiden.
Nej så är det ju. Men det är oerhört trist.
Folk kunde väl bara lägga av att lägga upp bilder på nätet hur som helst på andra. Så man kunde få ha foton för privat bruk åtminstone. Men så lätt är det ju inte.
Men sannolikt är det inte en fotograf som ska ta bilderna på TS skola.
utan bara skolan själv som fotar. Just för att de bara ska använda bilderna internt.
Fast det får man ju inte. Eller det är ju vad jag läser här iallafall.
Men problemet är väl internet och folk helt enkelt som envisas med att lägga upp allt på nätet . Men att skolorna slutar fota folk hjälper ju knappast för de har ju ändå sina mobiler och kan knäppa av foton hur som helst på allas ungar och lägga ut. Om de vill. För det inte finns konsekvenstänk, tydligen.
Hade folk inte lagt upp allt på nätet så hade kanske skolfoton som man får köpa varit okej forfarande.
Annars vet jag inte vad anledningen är? Att barnen inte vill vara med på foto möjligtvis?
Isåfsll herregud vad mycket de ska få tycka till om. Ska man få säga NÄÄÄ jag vill inte spela fotboll på gympan! Okej lilla Lisa du får leka med dockor istället, eller ja, bilar och traktorer. jag lekte iofs med bilar själv.
Man måste få göra saker som är mindre kul också. Jag var livrädd för bollen i skolan. Fick allt vara med och spela fotboll ändå.
Man hör hur det är med skolmaten. Det duger inte. När jag gick i skolan fick man inte gå förrän man ätit upp de där förbannade grönsakerna. En lärare satt och höll koll. En lärare satt och höll koll. Om inte folk satt still och vet tysta i klassen åkte man ut.
Det är ändå inte sååå längesen.