• Anonym (Trogen)

Hur definierar du "Att vara trogen"

Jag skull vilja veta hur ni definierar "Att vara trogen" och då inte genom att bara tala om att inte vara otrogen.

Jag vill veta vad som ingår i att vara trogen sin partner om man bortser från motsatsen otrogen.

Hur är jag som människa om jag är trogen? 

Finns det några fördelar eller nackdelar mad att vara trogen?

Jag har varit trogen i snart 30 år, Vad har jag vunnit på det?

• Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"
  • Tyra myra
    Anonym (J) skrev 2024-08-18 15:57:08 följande:
    Gjorde du inte det i början av ert förhållande?
    Nej, kan inte säga att jag var förälskad utan vi trivdes i varandras sällskap. Det var inga himlastormande känslor vad jag kan påminna mig. 
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Såhär) skrev 2024-08-18 16:09:39 följande:

* Inte ligga med andra tjejer (eller killar duuuh)
    * Inte hångla/gosa/mysa med andra tjejer
    * Inte försöka få till något sådant med andra tjejer (Att försöka vara otrogen är nästan lika illa som att vara det tycker jag)
    * Avstyra situationer där andra tjejer försöker med honom
    * Undvika så nära vänskap att det kan utvecklas till något sådant i framtiden med andra tjejer

Det här är inte otrohet, men jag ogillar ändå:
    * Dreglar över andra tjejer
    * Om han tittar på porr. (Jag tittar på viss porr, men det är för ideer för olika saker jag sedan vill visa eller göra på honom så för ett annat syfte. Det är dessutom striptease, dans, camgirls, och tjejer som har simulerad sex med dildo inte riktig sex och inte med män).
    * Om han inte markerar att vi hör ihop om vi är på fest eller liknande. Tex att han går i väg och minglar det skulle jag inte gilla, utan vi är tillsammans även i större sällskap
    * Om han skäms över mig

Det du beskriver känner jag inte alls igen. Du verkar tala mer om kontrollerande beteende än att vara trogen. 

Det måste vara en jobbig sits att alltid kontrollera sin partner för att på så sätt undvika otrohet. Inget jag eller min partner skulle ägna oss åt. Tycker dessutom att det är illojalt att vara så misstänksam som du verkar vara.
  • Anonym (Trogen)

Någon tog upp att porr skulle kunna vara otrohet. 

Nu är jag ingen stor porrbrukare. Får inte ut någonting av den som jag inte får av min partner. Skulle aldrig vara otrogen på enbart sexuella grunder.  Skulle aldrig vara otrogen på grund av sexuell attraktion. Utan om den där passionerade ömsesidiga förälskelsen i en annan människa man läser om, och hör andra berätta om.  Det är detta jag har missat

• Anonym (Såhär)
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 16:28:42 följande:
    Det du beskriver känner jag inte alls igen. Du verkar tala mer om kontrollerande beteende än att vara trogen. 

Det måste vara en jobbig sits att alltid kontrollera sin partner för att på så sätt undvika otrohet. Inget jag eller min partner skulle ägna oss åt. Tycker dessutom att det är illojalt att vara så misstänksam som du verkar vara.
    Med min känner jag att det inte finns på kartan att han skulle vänstra ändå, så kontrollbeteendet är mer av hypotetiskt, han följer det där utan övervakning.
  • Anonym (J)
    Tyra myra skrev 2024-08-18 16:20:30 följande:
    Nej, kan inte säga att jag var förälskad utan vi trivdes i varandras sällskap. Det var inga himlastormande känslor vad jag kan påminna mig. 

Vad tråkigt. Då tycker jag absolut inte det är konstigt att du känner som du gör. 

Trivs du i förhållandet då, eller hur tänker du kring det? Hur du ska göra.

• Anonym (J)
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 16:42:28 följande:

Någon tog upp att porr skulle kunna vara otrohet. 

Nu är jag ingen stor porrbrukare. Får inte ut någonting av den som jag inte får av min partner. Skulle aldrig vara otrogen på enbart sexuella grunder.  Skulle aldrig vara otrogen på grund av sexuell attraktion. Utan om den där passionerade ömsesidiga förälskelsen i en annan människa man läser om, och hör andra berätta om.  Det är detta jag har missat

Jag tror den kommer delvis av att man känner att man kommit den andre nära, på både ett fysiskt och psykiskt plan. Man kan prata om allt, med respekt och förståelse. Man är likadana eller passar med varann. Man tycker om varann så otroligt mycket. 
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Såhär) skrev 2024-08-18 16:44:22 följande:
    Med min känner jag att det inte finns på kartan att han skulle vänstra ändå, så kontrollbeteendet är mer av hypotetiskt, han följer det där utan övervakning.
    Men du verkar ju ändå ha tankarna. Denna typ av tankar har jag aldrig haft och knappast min partner heller. Det verkar så begränsande och misstäksamma. 

Nu är jag inte den svartsjuka typen och knappast min partner heller så jag har väldigt svårt att sätta mig in i detta.

Vet inte riktigt hur jag skulle reagera om min partner skulle vara otrogen men det skulle knappast vara någon "deal breaker" för mig, i alla fall. Jag kanske till och med skulle bli lite avundsjuk.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 15:33:38 följande:
    Vet inte om jag känner mig särskilt stolt över att ha varit trogen. Ju mer jag tänker på det desto mer tvivlar jag på att det varit någon tillgång i vårt äktenskap. 

Missförstå mig inte. Jag har absolut ingen önskan att vara otrogen men ibland kan jag sakna att aldrig ha träffat eller varit i en situation där jag skulle ha kunnat vara otrogen. 

Jag har väl aldrig fått chansen helt enkelt.

Fått chansen? Om du velat hade du väl tagit chansen? 

När jag läser dina inlägg om ditt äktenskap och era känslor får jag uppfattningen att ni båda två är ganska grå som personer, du uttrycker ingen glädje, ingen lycka, bara grå vardag. Och då är det ju inte konstigt att ingen gett dig chansen att vara otrogen. 

Och vad skulle en otrohet tillföra ditt liv, det skulle antagligen sett ännu gråare ut. 

• Anonym (Mia)
    Tyra myra skrev 2024-08-18 16:20:30 följande:
    Är du TS?
  • Anonym (J)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-18 17:48:01 följande:
    Är du TS?
    Det verkar så. Rätt lätt att glömma klicka i anonym rutan.
Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"