• Anonym (Trogen)

Hur definierar du "Att vara trogen"

Jag skull vilja veta hur ni definierar "Att vara trogen" och då inte genom att bara tala om att inte vara otrogen.

Jag vill veta vad som ingår i att vara trogen sin partner om man bortser från motsatsen otrogen.

Hur är jag som människa om jag är trogen? 

Finns det några fördelar eller nackdelar mad att vara trogen?

Jag har varit trogen i snart 30 år, Vad har jag vunnit på det?

• Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"
  • Lönnsirap

Jag tycker det låter som att TS snubblat på tanken om att han inte ägnat sig åt otrohet per automatik gör honom trogen... Vilket ju inte riktigt är sant, utifrån att trohet till en annan människa handlar om mer än att inte svika.

Med detta sagt tycker jag att det blir meningslöst att jämföra hur andra människor beskriver sina relationer, sina äktenskap och sitt liv med hur man själv har haft det och kanske vill ha det. 

Visst gör en stormig förälskelse med passion en bättre film! Men inte tusan är det alltid detta man ska sträva efter. Å andra sidan är det väl också rimligt att ha något mer än ett praktiskt förhållningssätt till sitt äktenskap? Och antagligen så underskattar TS hur mycket den där människan faktiskt påverkar, eller så har han just nu inte riktigt släppt in henne i så stora delar av sitt innersta att han liksom inte delar med sig. 

Kanske lever de båda så, fullständigt nöjda. Eller så skaver det och då är det väl dags att försöka förändra. 

• Anonym (Trogen)

Tanken på "Is this all there is" sär väl oss alla förr eller senare.  Har vårt äktenskap nått upp till sin hela potential ?  Ska. man vara nöjd med sin insats eller borde man inse att livet har mer att ge?

Tankarna är nog rätt vanliga hos oss som passerat 50 eller kommit halvvägs som det heter. 

• Tukt
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 11:57:01 följande:
    Håller med om din definition av otrohet men hur är det med att vara trogen sin partner. Menar man då trogen i allt eller är det enbart den sexuella troheten?

Kan man vara trogen sin familj tex? eller är troheten inskränkt till en person? Vad är det i troheten som gör att vi kommer undan med känslolösheten, brist på engagemang och kärlek?
    Jag upplever inte trogen och otrogen som varandras motsatser helt. Men det är nog mer språkligt. 
    Antar det är för att defaultläget är att man är trogen sin partner. Att vara otrogen är ett undantag. Om än vanligt.
  • Anonym (Trogen)
    Tukt skrev 2024-08-18 13:11:56 följande:
    Jag upplever inte trogen och otrogen som varandras motsatser helt. Men det är nog mer språkligt. 
    Antar det är för att defaultläget är att man är trogen sin partner. Att vara otrogen är ett undantag. Om än vanligt.
    Vet inte om jag känner mig särskilt stolt över att ha varit trogen. Ju mer jag tänker på det desto mer tvivlar jag på att det varit någon tillgång i vårt äktenskap. 

Missförstå mig inte. Jag har absolut ingen önskan att vara otrogen men ibland kan jag sakna att aldrig ha träffat eller varit i en situation där jag skulle ha kunnat vara otrogen. 

Jag har väl aldrig fått chansen helt enkelt.
  • Anonym (J)

Vunni? Ja du är ju då en ärlig, snäll människa. Det är väl nog bra. 

• Anonym (J)
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 15:33:38 följande:
    Vet inte om jag känner mig särskilt stolt över att ha varit trogen. Ju mer jag tänker på det desto mer tvivlar jag på att det varit någon tillgång i vårt äktenskap. 

Missförstå mig inte. Jag har absolut ingen önskan att vara otrogen men ibland kan jag sakna att aldrig ha träffat eller varit i en situation där jag skulle ha kunnat vara otrogen. 

Vad bottnar denna känsla i? Saknar du något som det är nu?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (J) skrev 2024-08-18 15:36:23 följande:
    Vad bottnar denna känsla i? Saknar du något som det är nu?
    Inte så att jag går omkring och saknar något. Hur kan man sakna något man aldrig upplevt? 

Nej det är mera ett ifrågasättande. Är det något i livet som jag missar? eller är allt det där talet om passionerade känslor bara fantasier. 

Jag skulle verkligen vilja känna de där känslorna någon gång. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 15:47:37 följande:
    Inte så att jag går omkring och saknar något. Hur kan man sakna något man aldrig upplevt? 

Nej det är mera ett ifrågasättande. Är det något i livet som jag missar? eller är allt det där talet om passionerade känslor bara fantasier. 

Jag skulle verkligen vilja känna de där känslorna någon gång. 
    Gjorde du inte det i början av ert förhållande?
  • Tukt
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 15:33:38 följande:

Det är väl lätt att tro gräset är grönare på den andra sidan. Så fullt naturlig reaktion.
  • Anonym (Såhär)

* Inte ligga med andra tjejer (eller killar duuuh)
    * Inte hångla/gosa/mysa med andra tjejer
    * Inte försöka få till något sådant med andra tjejer (Att försöka vara otrogen är nästan lika illa som att vara det tycker jag)
    * Avstyra situationer där andra tjejer försöker med honom
    * Undvika så nära vänskap att det kan utvecklas till något sådant i framtiden med andra tjejer

Det här är inte otrohet, men jag ogillar ändå:
    * Dreglar över andra tjejer
    * Om han tittar på porr. (Jag tittar på viss porr, men det är för ideer för olika saker jag sedan vill visa eller göra på honom så för ett annat syfte. Det är dessutom striptease, dans, camgirls, och tjejer som har simulerad sex med dildo inte riktig sex och inte med män).
    * Om han inte markerar att vi hör ihop om vi är på fest eller liknande. Tex att han går i väg och minglar det skulle jag inte gilla, utan vi är tillsammans även i större sällskap
    * Om han skäms över mig

Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"