• TrueResolution

BIM September 2024

Det närmar sig en ny månad  & det är dags för en september-tråd för alla som hoppas på att plussa i september! 

Själv blir September tredje försöket till andra barnet. då första barnet ännu nattammar är jag lite osäker på Ägglossning mm. Helt otroligt vad bebisverkstad kan sätta igång bebislängtan efter ännu en vår-bebis 👶🏼 

BIM-lista nedan i tråden! 

• Svar på tråden BIM September 2024
  • Siripiri
    mothertotwo skrev 2024-09-01 14:48:48 följande:
    Ok, då kanske det inte är några stickor man ska använda. Sen läste jag också någonstans att ägglossningstest inte är det optimala egentligen för fast testerna inte visar ökning så kan man ändå ha ägglossning. Tydligen så kunde gynekologer se det om man ägglossnat under den perioden. Haha jätte rörigt för mig som inte är så insatt i det. 
    Ja alltså bara för att du din kropp skickar ut LH-hormon betyder det inte att du faktiskt kommer till ägglossning, bästa är att gå på temp som Nanathalie säger 😊 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Lollo) skrev 2024-09-01 15:05:53 följande:

Bim 22/9. Försök nummer 5.

Varit gravid 3 gånger. 
    När jag var 22år tog sig på första försöket
    När jag var 22år tog 4 försök, fick en dotter
    När jag var 24år tog 2 försök, fick en dotter
    Nu 31år gammal.
  • mothertotwo
    Siripiri skrev 2024-09-01 15:34:16 följande:
    Ja alltså bara för att du din kropp skickar ut LH-hormon betyder det inte att du faktiskt kommer till ägglossning, bästa är att gå på temp som Nanathalie säger 😊 
    Så fast tester visar positivt så behöver det inte ske någon ägglossning. 
    Ägglossningstester kan också visa negativt (inga två sträck som är lika starka) fast man har ägglossning. 

Temp.. Tar ni den medan ni ligger kvar i sängen och precis när ni slagit upp ögonen? Jag har inte kört med temp innan. Får i så fall börja nästa menscykel. Ska man också ta tempen vid mensstart eller när den har slutat? Nu blev det många frågor. Skrattande
  • Siripiri
    mothertotwo skrev 2024-09-01 16:14:24 följande:
    Så fast tester visar positivt så behöver det inte ske någon ägglossning. 
    Ägglossningstester kan också visa negativt (inga två sträck som är lika starka) fast man har ägglossning. 

Temp.. Tar ni den medan ni ligger kvar i sängen och precis när ni slagit upp ögonen? Jag har inte kört med temp innan. Får i så fall börja nästa menscykel. Ska man också ta tempen vid mensstart eller när den har slutat? Nu blev det många frågor. Skrattande
    Precis! Det kan dem säkert, beroende på test! 

Ja det första jag grabbar när alarmet ringer är termometer, som piper väldigt högt när den läst klart så sambon ber mig ?att stänga av alarmet? 😂 egentligen ska man ju börja vid mensstart, jag började denna cykeln 6 dagar in. Men det var nog för att tydligt se stigande temp efter äl 😃 det jobbiga är ju att det helst ska tas vid samma tidpunkt.. för tar man vid kl 6 en dag och på helgen vid 9 dagen efter blir väldigt olika temp. 
  • mothertotwo
    Siripiri skrev 2024-09-01 17:16:03 följande:
    Precis! Det kan dem säkert, beroende på test! 

Ja det första jag grabbar när alarmet ringer är termometer, som piper väldigt högt när den läst klart så sambon ber mig ?att stänga av alarmet? 😂 egentligen ska man ju börja vid mensstart, jag började denna cykeln 6 dagar in. Men det var nog för att tydligt se stigande temp efter äl 😃 det jobbiga är ju att det helst ska tas vid samma tidpunkt.. för tar man vid kl 6 en dag och på helgen vid 9 dagen efter blir väldigt olika temp. 
    Ja den kan bli väldigt jobbig. Jag passar gärna på att sova lite längre på helger. Speciellt när barnen själv sover lite längre.

På vardagar vaknar jag redan klockan 5-6 tiden. Men fungerar det med en örontemp eller vad använder ni er av för temp?
  • Augustilejon
    mothertotwo skrev 2024-09-01 17:43:41 följande:
    Ja den kan bli väldigt jobbig. Jag passar gärna på att sova lite längre på helger. Speciellt när barnen själv sover lite längre.

På vardagar vaknar jag redan klockan 5-6 tiden. Men fungerar det med en örontemp eller vad använder ni er av för temp?
    Det behöver vara en termometer med två decimaler (sök på termometer för baskropps-temperatur så borde du hitta rätt). 

Sen kan man tempa oralt, vaginalt eller i armhålan. Vaginalt ger nog jämnast temp, men jag tar temp i munnen.  

Jag brukar ta sovmorgon på helgen men i så fall notera det och inte räkna med de temperaturerna. Tempen kan också påverkas av att man lägger sig sent, är på resande fot, dricker alkohol etc, så bäst är att notera sånt för att då kunna se när det verkligen är en stigning pga ägglossning och inte på grund av störning.

Nu kanske det känns mycket men bara kom igång och gör så gott du kan :) Konton som Fertilitetskoll och Vulverine på instagram har mer tempinfo! :) 
  • Emlan93
    LifeGivesYouLemonade skrev 2024-09-01 09:18:38 följande:
    Min blev också konstig efter jag fött barn. Har alltid innan haft mens in 7 dagar. RIKLIGT alla dagar. Men efter jag fick barnen så får jag rikligt i 1 dag, sen lite, lite dom resterande 3-4 dagarna 😅
    Åh, skönt att höra att jag inte är ensam 😅 blir nojig! hur länge har ni försökt? Hur går det för dig? ☺️
  • Sucken
    Augustilejon skrev 2024-09-01 10:24:20 följande:
    Åh, man vill ju bara att tempen ska hålla i sig! Har du haft känsla att mensen är på väg nu i dagarna innan? 
    Nja, jag har inte känt så mycket. Något molande ibland, men det vet jag att man kan känna av graviditeten också. Brukar inte få så mycket mensvärk innan mens heller. Jag tror bara att jag har haft en "svag ägglossning" då mina hormoner har varit bananas sen mensen kom igång i januari och det har bara blivit värre och värre och glesare mellan varje ägglossning. Jag har pcos och har läst att man kan ha lite dåligt progesteron då, men jag hoppas att det är som många säger att varje graviditet är olika och man ska inte jämföra temperaturer och symtom, m.m. Det är bara att vänta och se. Ingen mens än iaf och jag hoppas att temperaturen stiger imorgon. 🙂
  • LifeGivesYouLemonade
    Augustilejon skrev 2024-09-01 18:53:10 följande:
    Det behöver vara en termometer med två decimaler (sök på termometer för baskropps-temperatur så borde du hitta rätt). 

Sen kan man tempa oralt, vaginalt eller i armhålan. Vaginalt ger nog jämnast temp, men jag tar temp i munnen.  

Jag brukar ta sovmorgon på helgen men i så fall notera det och inte räkna med de temperaturerna. Tempen kan också påverkas av att man lägger sig sent, är på resande fot, dricker alkohol etc, så bäst är att notera sånt för att då kunna se när det verkligen är en stigning pga ägglossning och inte på grund av störning.

Nu kanske det känns mycket men bara kom igång och gör så gott du kan :) Konton som Fertilitetskoll och Vulverine på instagram har mer tempinfo! :) 
    Jag brukar ändå ställa klockan på den tid jag vaknar på veckodagarna och ta temp. Sen somna om. Men är inte alla som gillar att göra det såklart. Men för mig funkar det och jag somnar om snabbt 🙂
Svar på tråden BIM September 2024