• Anonym (Kristider)

Mer pengar till vården löser inte krisen

Kan vi verkligen lösa vårdkrisen med mer pengar till vården?

I en kris så väljer regionerna att nedprioriterad patientnära vårdpersonal. Varför gör regionerna denna prioritering när deras viktigaste uppdrag är att rädda liv och lindra lidande?

I första hand borde prestigebyggen, konst, mellanchefer, HR, onödiga resor till Visby eller se över sina avtal vara en prioritet. MEN nej då, Regionpolitikerna visar sitt rätta ansikte och skiter fullständigt i att patientsäkerheten står på spel. Regionpolitikerna skiter fullständigt i kvalitativ vård och kör med denna utpressningsmetod för att få mer bidrag!

Att dagens sjukhus lider av tysthetskultur är ett faktum. Det sitter i väggarna att drabbas av represalier om någon vill göra rätt för sig.

Vi har verkningslösa lagar som patientsäkerhetslagen och lex Maria, men vad hjälper det när vården har försämrats? Att dessutom
    tillföra visselblåsarlagen kommer inte ge någon verkan. Vem vill vara det svarta fåret i ett team som är korrupt?

• Svar på tråden Mer pengar till vården löser inte krisen
  • Anonym (Brutus)
    Anonym (Kristider) skrev 2024-08-03 00:10:19 följande:

Sverige har inte ett lågt skattetryck.  vi höja skatten samtidigt som räntorna är höga och när maten är dyr? 

Visa gärna din ekvation.

Ta bort vården från skatten och gör staten till en paraplyorganisation. De som vill ha vård får då betala priset den faktiskt kostar.

Vård utan pengar är en omöjlighet. Oavsett hur ekvationen ser ut, oavsett hur mycket mat kostar.
  • Anonym (Kristider)
    Anonym (Brutus) skrev 2024-08-03 00:55:41 följande:
    Ta bort vården från skatten och gör staten till en paraplyorganisation. De som vill ha vård får då betala priset den faktiskt kostar.

Vård utan pengar är en omöjlighet. Oavsett hur ekvationen ser ut, oavsett hur mycket mat kostar.
    Nja, jag kan möta dig en liten bit, det kan bli mer kostsamt att ha en  befolkning som inte har råd med vård, vi behöver friska individer som kan arbeta.

vården brukar ha pengar, det är ett litet glapp nu.
  • Anonym (Brutus)
    Anonym (Kristider) skrev 2024-08-03 01:21:32 följande:
    Nja, jag kan möta dig en liten bit, det kan bli mer kostsamt att ha en  befolkning som inte har råd med vård, vi behöver friska individer som kan arbeta.

vården brukar ha pengar, det är ett litet glapp nu.

Då kommer det att se ut som det gör nu. Det är bara en tidsfråga innan korthuset ramlar. Det börjar gå upp för vårdpersonal att deras löner är relativt låga och arbetsbelastningen för hög. Det kommer ju inte att bli bättre om inte mer pengar skjuts in. Bara gradvist sämre.

Finns en hel del grupper som tjänar för mycket i jämförelse med vårdpersonalen. Systemet behöver omstruktureras och då är den marknadsmässiga kapitalistiska synsättet det som skapar största incitamentet. På så sätt kommer kvaliteten på vården öka. Lönerna kommer att öka till den nivån de är meningen att ligga på, andra lönegrupper i samhället kommer att sacka efter. 

• TvillingmammaVästgöte

En Finländsk sjuksköterska som flyttat till Stockholm berättade på SVT att man som sjuksköterska har det mycket bättre i Sverige. Bättre lön och bättre arbetsklimat. 

För en tid sedan såg jag ett reportage om spanska unga sjuksköterskor som var på väg att flytta tilll Sverige. Anledningen  var främst de fantastiska arbetsvillkoren för sjuksköterskor i Sverige. I Spanien sa de , måste en sjuksköterska ta hand om tio patienter. I Sverige endast fyra.

Både Spanien och Finland har bra sjukvård, men Sverige alltså bättre ändå? 

• Anonym (.)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-03 08:17:32 följande:

En Finländsk sjuksköterska som flyttat till Stockholm berättade på SVT att man som sjuksköterska har det mycket bättre i Sverige. Bättre lön och bättre arbetsklimat. 

För en tid sedan såg jag ett reportage om spanska unga sjuksköterskor som var på väg att flytta tilll Sverige. Anledningen  var främst de fantastiska arbetsvillkoren för sjuksköterskor i Sverige. I Spanien sa de , måste en sjuksköterska ta hand om tio patienter. I Sverige endast fyra.

Både Spanien och Finland har bra sjukvård, men Sverige alltså bättre ändå? 

Det här tar bara upp arbetsbelastningsperspektivet från en yrkesgrupp. Två exempel. De vet vad de har nu, och vad de hoppas ska vara bättre i Sverige. 
    4 patienter per dag låter väldigt lite.
    Det är inte alltid antalet i sig som avgör om de tycker det är stressigt, utan också hur de som jobbar blir behandlade av de som har makten, av patienter osv.
  • TvillingmammaVästgöte

När min pappa var sjuk och inlagd var jag med på sjukhuset, jag var där flera timmar varje dag, på avdelningen,  i över en vecka. Jag pratade mycket med hans sjuksköterska, och frågade bla om hur många patienter han hade hand om. Fyra stycken patienter hade han. Och dessa fyra patienter var inte jättesjuka eller väldigt vårdkrävande. Men han hade väldigt svårt för att organisera sitt arbete. 

Det jobbigaste för honom var när han skulle beställa olika prover och tester från andra avdelningar på sjukhuset. För de svarade aldrig på telefon. Han ringde och ringde och ringde. Jag frågade om det var långt bort? Nej, en våning ner. Men gå ner sa jag. Gå ner och prata med dem! Det gjorde han till slut, med bra resultat. 

Jag har varit med på många avdelningar på sjukhuset med min pappa och jag har aldrig sett att sjuksköterskorna skulle ha det så stressigt som man läser i media. Det finns ju mycket annan personal som hjälper till. Framför allt undersköterskor.

De som stressar mest tycker jag verkar vara läkarna, de har den stressigaste arbetssituationen och det tyngsta ansvaret. Konstigt att inte läkarna hörs mer i debatten. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (.) skrev 2024-08-03 08:50:01 följande:
    Det här tar bara upp arbetsbelastningsperspektivet från en yrkesgrupp. Två exempel. De vet vad de har nu, och vad de hoppas ska vara bättre i Sverige. 
    4 patienter per dag låter väldigt lite.
    Det är inte alltid antalet i sig som avgör om de tycker det är stressigt, utan också hur de som jobbar blir behandlade av de som har makten, av patienter osv.
    Detta lyfte den finska sjuksköterskan, att sjuksköterskor hade det så mycket bättre i Sverige, för i Finland är det mycket mer hierarkiskt och läkaren har en så mycket högre position gentemot sköterskorna där. Samarbete och arbetsmiljö är mycket bättre i Sverige sa hon. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det största vårdproblemet vi har i Sverige just nu tror jag är bristen på allmänläkare. Sveriges befolkning har ju ökat så kraftigt de senaste åren att utbyggnaden av vårdcentraler inte hängt med. När vi fått massor av invånare från fattiga och krigshärjade länder så har också fått fler invånare med större vårdbehov och delvis nya sjukdomar. Patienter med dåliga kunskaper i svenska och som kanske till och med är analfabeter gör det ju inte lättare för läkarna. 

Dessutom har många av våra unga en ångestproblematik som belastar vårdcentralerna. Vi behöver bygga ut antalet vårdcentraler och ha många fler allmänläkare. 

• Anonym (Kristider)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-03 09:05:12 följande:
    Detta lyfte den finska sjuksköterskan, att sjuksköterskor hade det så mycket bättre i Sverige, för i Finland är det mycket mer hierarkiskt och läkaren har en så mycket högre position gentemot sköterskorna där. Samarbete och arbetsmiljö är mycket bättre i Sverige sa hon. 
    Vi har hierarkier här också men vi är tysta och det sker i det fördolda.
Svar på tråden Mer pengar till vården löser inte krisen