• Anonym (Förtvivlad)

Han vill inte ha barnet

Min sambo är så himla arg för att jag är gravid, påstår att jag lurat honom för att jag inte sa på dagen när jag slutade med ppiller. Han VISSTE dock att jag bara hade 3 månader kvar och inte skulle äta efter det. Jag höll koll koll så vi inte hade samlag vid säkra perioden, men en månad ballade min kropp ur (uppsökte tillomed läkare) så då måste min ÄL flyttats. Han har kallat min fruktansvärda saker och hotat med självmord, socanmälan osv. Jag vill inte ta bort det, jag har redan gjort en abort för honom. Han har sagt att han vill ha barn så trodde aldrig att reaktionen skulle bli såhär stark. Har någon varit med om att en man reagerar så starkt men ändå vill stanna? Han har inte lämnat mig ÄN men vet inte om han vill leva med oss. 

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet
  • Anonym (GA)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-07-28 11:34:23 följande:
    Han vill inte ha barnet

Min sambo är så himla arg för att jag är gravid, påstår att jag lurat honom för att jag inte sa på dagen när jag slutade med ppiller. Han VISSTE dock att jag bara hade 3 månader kvar och inte skulle äta efter det. Jag höll koll koll så vi inte hade samlag vid säkra perioden, men en månad ballade min kropp ur (uppsökte tillomed läkare) så då måste min ÄL flyttats. Han har kallat min fruktansvärda saker och hotat med självmord, socanmälan osv. Jag vill inte ta bort det, jag har redan gjort en abort för honom. Han har sagt att han vill ha barn så trodde aldrig att reaktionen skulle bli såhär stark. Har någon varit med om att en man reagerar så starkt men ändå vill stanna? Han har inte lämnat mig ÄN men vet inte om han vill leva med oss. 

Vill du leva med honom?

Känns inte som att detta kommer att sluta bra. Om du behåller, var beredd på att vara ensamstående. 
  • Anonym (E)

Frågan är om du kan leva med någon som är så pass instabil...Att bli upprörd initialt är en sak, det där en helt annan. Säger inte att du ska göra abort då han var fullt medveten om spelreglerna men du ska nog inte leva med honom iaf just nu.

• Anonym (Förtvivlad)

Jag älskar honom mer än allt, blev så otroligt förvånad över hans reaktion. Jag förstår att vi har en del praktiska saker att lösa.. vi har både en gård och en lägenhet som vi behöver lösa ekonomiskt. han pratar om saker vi ska göra i framtiden men ändå kan han inte säga om han vill va med mig? Borde han inte lämnat mig om han verkligen hatar mig? Är så förvirrad.. jag har inte lurat honom, men det är de enda han säger. 

• Anonym (Nja)

Jag tycker faktiskt att du borde ha varit ärlig med honom och sagt till när dina tabletter tog slut så ni var oskyddade. Att du har koll är ju ingen garanti alls, han måste själv få göra valet om han vill ha oskyddat sex eller inte. S.k. säkra perioder är inte särskilt säkra och du har faktiskt undanhållit viktig information från honom.

Han kanske vill ha barn men längre fram i tid. Att bli pappa utan att ha fått vara delaktig i beslutet måste vara fruktansvärt. Kan du föreställa dig det? Tänk om någon tog livsomvälvande beslut för din del på det här sättet och sedan försöka gömma sig bakom att "ja men hon borde ha haft koll på det där flera månader senare".

Det här är inte en fråga om abort eller inte, det känns som att du är orubblig på den punkten trots att det finns stor risk att ni går isär, så det bästa du kan göra är nu att försöka rädda relationen istället och det första du gör då är att be tusen och åter tusen gånger om ursäkt för att du inte var tydligare. Just nu är han inte klar med beslutet att lämna dig eller inte, han kanske också är en sån man som tar sitt ansvar och bara stannar pga det och så vill du knappast leva heller. Så gör det du kan för att reparera detta, det är allt jag kan råda dig till om du vägrar abort.

• Anonym (Förtvivlad)

Ja, jag har talat om för honom att jag borde varit tydligare men samtidigt så känner jag inte att hela ansvaret ligger hos mig. Ja, jag kan föreställa mig eftersom att jag annars är den som får ta ett livsomvändande beslut och ta bort det. Vår kommunikation brast, och jag önskar vi hade kommunicerat bättre i detta fall. Men nu vill han inte prata med mig i huvudtaget och då läggs allt ansvar på mig. Jag har inte lurat honom och hade jag vetat och han vetat att han absolut inte ville ha barn så borde vi vidtagit ytterligare åtgärder tidigare. Jag trodde liksom att de skulle bli relation, men inte att de va så himla ovälkommet. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-07-28 13:00:21 följande:

Ja, jag har talat om för honom att jag borde varit tydligare men samtidigt så känner jag inte att hela ansvaret ligger hos mig. Ja, jag kan föreställa mig eftersom att jag annars är den som får ta ett livsomvändande beslut och ta bort det. Vår kommunikation brast, och jag önskar vi hade kommunicerat bättre i detta fall. Men nu vill han inte prata med mig i huvudtaget och då läggs allt ansvar på mig. Jag har inte lurat honom och hade jag vetat och han vetat att han absolut inte ville ha barn så borde vi vidtagit ytterligare åtgärder tidigare. Jag trodde liksom att de skulle bli relation, men inte att de va så himla ovälkommet. 

Helt rätt, ni var två som i detta men det du missar är att du inte gav honom en ärlig chans att ta det ansvaret. Han trodde säkert att du var skyddad och vi vet inte hur han hade gjort om han visste att du kunde bli gravid. Dessutom hade du ju själv inte särskilt bra koll heller, vet inte hur mycket du vet om säkra perioder men då måste man vara helt säker på när man haft ÄL genom olika slags kontroller, t ex genom att tempa, mäta LH-nivåer eller annat. Det blev alltså ett dubbelt handikapp där, främst för honom, för inte nog med att han litade på att du var skyddad så hade du som sagt inte ens koll själv på säkerheten. Så ja ts, detta ligger på dig själv främst.

Han kanske vill ha barn, i framtiden! Inte att få det påtvingat ur tomma intet där han trodde att ni var säkra och att detta var något ni skulle ta ett gemensamt beslut om.

Beslut om abort eller inte ÄR ditt val, så kom inte och påstå att du förstår honom som INTE har ett val.
  • Anonym (GA)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-28 12:54:43 följande:

Jag tycker faktiskt att du borde ha varit ärlig med honom och sagt till när dina tabletter tog slut så ni var oskyddade. Att du har koll är ju ingen garanti alls, han måste själv få göra valet om han vill ha oskyddat sex eller inte. S.k. säkra perioder är inte särskilt säkra och du har faktiskt undanhållit viktig information från honom.

Han kanske vill ha barn men längre fram i tid. Att bli pappa utan att ha fått vara delaktig i beslutet måste vara fruktansvärt. Kan du föreställa dig det? Tänk om någon tog livsomvälvande beslut för din del på det här sättet och sedan försöka gömma sig bakom att "ja men hon borde ha haft koll på det där flera månader senare".

Det här är inte en fråga om abort eller inte, det känns som att du är orubblig på den punkten trots att det finns stor risk att ni går isär, så det bästa du kan göra är nu att försöka rädda relationen istället och det första du gör då är att be tusen och åter tusen gånger om ursäkt för att du inte var tydligare. Just nu är han inte klar med beslutet att lämna dig eller inte, han kanske också är en sån man som tar sitt ansvar och bara stannar pga det och så vill du knappast leva heller. Så gör det du kan för att reparera detta, det är allt jag kan råda dig till om du vägrar abort.

Nja, han kunde ju själv ta ansvar och pratat med TS om det, han visste ju att hon skulle sluta med preventivmedel. Speciellt om det är så att han absolut inte vill ha barn. Du vet, ta eget ansvar. 
  • Anonym (Förtvivlad)

Fast han VISSTE att jag inte skulle äta mer. då hade han kunnat börja säkra upp med kondom direkt, jag tar mitt ansvar att jag borde sagt på dagen men nu blev det inte så, vardagen flöt och jag hade sagt innan. Han kan knappast ha trott att jag var skyddad 6 månader efter när han visste om det. Jag har full koll på min ägglossning, som jag skrev vallade min kropp ur och jag uppsökte läkare.

• Anonym (Nn)

Hur gamla är ni TS? 

Jag hade inte velat ha ett barn med någon som inte vill det men hade jag varit till åren hade jag behållt. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-07-28 13:36:42 följande:

Fast han VISSTE att jag inte skulle äta mer. då hade han kunnat börja säkra upp med kondom direkt, jag tar mitt ansvar att jag borde sagt på dagen men nu blev det inte så, vardagen flöt och jag hade sagt innan. Han kan knappast ha trott att jag var skyddad 6 månader efter när han visste om det. Jag har full koll på min ägglossning, som jag skrev vallade min kropp ur och jag uppsökte läkare.

Även om du sa ett visst antal månader så känns det lågt om man ska gömma sig bakom argumentet att han borde ha hållit koll på det så ni hade haft kondomer i tid. Däremot borde DU ha sagt till om att ni inte var skyddade längre. När det gäller så här allvarliga saker kan man inte bara rycka på axlarna och anta att andra har koll.

Tydligen hade du inte koll på ÄL iaf eftersom du blev gravid. Kroppen kan krångla när som helst och när man upptäcker kan det vara för sent.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet