• Anonym (Förtvivlad)

Han vill inte ha barnet

Min sambo är så himla arg för att jag är gravid, påstår att jag lurat honom för att jag inte sa på dagen när jag slutade med ppiller. Han VISSTE dock att jag bara hade 3 månader kvar och inte skulle äta efter det. Jag höll koll koll så vi inte hade samlag vid säkra perioden, men en månad ballade min kropp ur (uppsökte tillomed läkare) så då måste min ÄL flyttats. Han har kallat min fruktansvärda saker och hotat med självmord, socanmälan osv. Jag vill inte ta bort det, jag har redan gjort en abort för honom. Han har sagt att han vill ha barn så trodde aldrig att reaktionen skulle bli såhär stark. Har någon varit med om att en man reagerar så starkt men ändå vill stanna? Han har inte lämnat mig ÄN men vet inte om han vill leva med oss. 

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet
  • Anonym (Förtvivlad)

Vi är 32 år. jag har barn från en tidigare Relation, nästan på heltid och min nuvarande har varit med nästan hela hennes liv och är fantastisk. Vi har pratat om ett gemensamt barn så därför är jag så förvånad över reaktionen, även om de inte var meningen att det skulle bli nu. Jag medhåller att jag kunde sagt igen, men jag anser inte att detta endast är mitt fel. Och jag är öppen för en dialog men han har stängt konversationen och lever precis som om vi vore en vanlig familj igen. Även fast han vet att jag är gravid med hans barn. 

• Anonym (GA)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-28 13:45:34 följande:
    Även om du sa ett visst antal månader så känns det lågt om man ska gömma sig bakom argumentet att han borde ha hållit koll på det så ni hade haft kondomer i tid. Däremot borde DU ha sagt till om att ni inte var skyddade längre. När det gäller så här allvarliga saker kan man inte bara rycka på axlarna och anta att andra har koll.

Tydligen hade du inte koll på ÄL iaf eftersom du blev gravid. Kroppen kan krångla när som helst och när man upptäcker kan det vara för sent.
    Den som absolut inte vill ha barn har naturligtvis det yttersta ansvaret för att se till att detta inte händer. 
  • Anonym (Nja)

En sak är iaf säker, och det gäller alla män. Lita aldrig på en kvinna som säger att hon äter p-piller, kondom är det som gäller om man vill vara säker. Det där är tyvärr något som många killar inte inser så vet inte om man ska klandra honom för det eller inte. P-piller kan glömmas eller på annat sätt slarvas med och då kan det vara kört.

Hade han sagt att han var ok med om du råkade bli gravid? Låter mer som löst snack om "någon gång i framtiden". Inte förvånad som sagt att han är chockad, men naivt av honom att inte skydda sig bättre förstås.

• Lynx123

Förstår inte riktigt... Du slutade med ppiller och beättade när du inte längre tog dem och så hade ni ändå oskyddat sex? Ni visste väl båda vad som kunde hända då? Varför använde han inte kondom?

Och nu sitter ni där.

Du gör såklart som du vill men jag tror inte att ni kommer ha någon framtid som ett par. I alla fall inte ett lyckligt sådant. Fundera på om du vill bli singelförälder eller ej...det är upp till dig.

• Anonym (Förtvivlad)

Jag förstår också att han är chockad, jag blev också det. Men att kalla mig och barnet äckliga, att han hatar mig, ska socanmäla mig för mitt tidigare barn, hålla mig ansvarig för ett självmord osv anser jag är att gå över gränsen. Han frågade inte mig vart jag stod, han antog direkt att jag inte skulle ta bort det. 

• Anonym (Förtvivlad)

Jag sa bara att jag skulle äta upp min sista karta sen inte äta mer. Och ja sen hade vi oskyddat sex. 

nej de kanske vi inte har, men han pussar ju mig när jag pussar honom oså. Varför gör man de om man inte vill ha kvar oss 🤷🏻?♀️. Jag fattar om de va en chock, frågan är bara om han kan landa i det. Jag menade ju heller inte att de skulle bli såhär. 

• Anonym (Tänk nu)

Tycker det låter som att du verkligen ville ha det här barnet. Han är desperat och övertydlig med att han inte vill ha det. Det kommer troligen ta slut och hans bra relation med din dotter kommer också att avslutas om du går vidare.

Bered dig på att vara ensam med 2 barn med olika fäder och kanske leta upp en tredje tids nog. Är det värt det istället för att göra abort och ta hand om er relation och den lilla bonusfamilj ni redan har?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-07-28 14:01:14 följande:

Jag förstår också att han är chockad, jag blev också det. Men att kalla mig och barnet äckliga, att han hatar mig, ska socanmäla mig för mitt tidigare barn, hålla mig ansvarig för ett självmord osv anser jag är att gå över gränsen. Han frågade inte mig vart jag stod, han antog direkt att jag inte skulle ta bort det. 

Ja du, det där med gränser går att diskutera. Han är i chock och han känner sig totalt lurad, klart han kommer att säga lite vad som helst då. Vi vet inte var han landar men det finns stor risk att han inte vill bli pappa nu och att ni går isär i vilket fall. Du måste ju också fundera på vilken typ av partner och pappa du vill ha till dina barn!
  • Anonym (Förtvivlad)

Om jag tar bort det så kommer jag ju inte kunna se honom i ögonen eller förlåta mig själv. Tro mig, jag har övervägt åt alla håll och kanter, gråtit, haft samtalsstöd och psykolog. Jag vill inte förstöra det vi har men jag vill heller inte förstöra mig. Det jag inte förstår är, om han vill ha barn med mig, varför inte just det här? Jag älskar honom, jag älskar vårt liv, jag älskar hans familj, jag älskar min dotter men jag älskar Även det i min mage. hur kan de barnet förstöra hans liv? När vi redan lever ett familjeliv? De är för mig obegripligt. Vi har båda god ekonomi och jag tror vi hade kunna haft både gård och lägenhet kvar. Jag är också sårad, rädd och ledsen, men även arg på honom som inte ens vill lyssna på mig. 

• Anonym (Förtvivlad)

Jag håller inte med om att man får räkna med att någon kan säga lite vad som helst för att man är i chock. och ja,. Han kanske känner sig lurad, men jag har inte lurat honom. Och vi behöver prata, men svårt när han inte vill. Just nu har jag bara gett honom känslomässigt utrymme, och om vår relation dör så va de väl inte vi mot allt. 

Svar på tråden Han vill inte ha barnet