• Anonym (Knut)

Hur gör man orosanmälan på grannens barn?

Bott under en barnfamilj där jag misstänker att något av barnen far illa. Även hört det från grannen som tydligen sett saker men inte vågar ringa soc.

Vill gärna göra anmälan anonymt för att inte råka få grannen på mig. Men antar att de vill veta hur jag fått misstankar och lär väl behöva säga att jag är granne till dem.

Hur ska jag formulera mig?

• Svar på tråden Hur gör man orosanmälan på grannens barn?
  • Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:34:27 följande:
    Om det inte är något så behöver de inte vara oroliga. Som sagt, hellre en gång för mycket än för lite. Vem vet, om någon kanske blir slagen? Hur vet du det?
    Har jag påstått att ingen blir slagen? Nej! Men du sitter där och rycker på axlarna åt orosanmälningar och skriver ett antal kommentarer om att man hellre ska anmäla en gång för mycket, att det där får soc utreda mm. Kanske bra om man först känner att man verkligen har grund för en anmälan så man inte utsätter en familj, i det här fallet dessutom en som redan har en tung vardag, för oro och en ev. utredning med alla följder det kan ge, och inte alltid bra sådana oavsett hur välmenat det än var från början!

En gång för mycket ÄR en gång för mycket!!
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (B) skrev 2024-07-23 09:38:31 följande:
    Har jag påstått att ingen blir slagen? Nej! Men du sitter där och rycker på axlarna åt orosanmälningar och skriver ett antal kommentarer om att man hellre ska anmäla en gång för mycket, att det där får soc utreda mm. Kanske bra om man först känner att man verkligen har grund för en anmälan så man inte utsätter en familj, i det här fallet dessutom en som redan har en tung vardag, för oro och en ev. utredning med alla följder det kan ge, och inte alltid bra sådana oavsett hur välmenat det än var från början!

En gång för mycket ÄR en gång för mycket!!
    Nepp, det har jag inte. Läs igen. Jag skrev, vad vet du,  någon kanske slagen där. Och om inte, nej men vad bra. Då är det ju ingenting. De har inget att oroa sig för isåfall, om de inte gör något dumt.
  • Anonym (Kfkf)

Men du kan inte utgå från att det INTE är så, när du inte vet.

• Anonym (Kfkf)

Socialtjänsten finns där för att hjälpa människor.

• Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:34:27 följande:
    Om det inte är något så behöver de inte vara oroliga. Som sagt, hellre en gång för mycket än för lite. Vem vet, om någon kanske blir slagen? Hur vet du det?
    Måste bara kommentera det första du skriver också för det är rent skitsnack!! Jag talar som sagt av egen erfarenhet där vi inom loppet av ett år fick två orosanmälningar, båda totalt grundlösa, där vi blev utsatta för allt möjligt från soc sida med diverse samtal med både oss vuxna och med barnet, påtvingade hembesök mm. De berättade dessutom att de skulle ha lagt ner den andra anmälan om det inte vore så att det fanns en sedan tidigare som fortfarande låg kvar i systemet, men iom att det kommer två inom så "kort" tid (inom ett år) så kände de att de måste göra en utredning. Vi undslapp med en hårsmån vidare påtvingade insatser, just för att de till slut insåg att vi skötte vårt föräldraskap, men det tog flera månader medan vi hade detta hängande över oss!! Allt detta på grund av utomståendes missförståelse och jag kommer aldrig mer lita på vissa typer av människor efter detta!

Självklart ska man vara orolig när de flesta vet att det inte bara är behövande familjer som utsätts för soc fasoner där vissa verkar leta fel snarare än det som fungerar, och det kan få riktigt obehagliga följder! Vi pratar då inte om omhändertaganden eftersom det ändå ska lite mer till för sånt, men bara stressen och utsattheten, tvånget och där man måste öppna hela sitt privatliv för främlingar och kanske till och med måste ha "frivilliga" insatser för att de ska låta en vara ifred, där underskattar du verkligen hur mycket det kan förstöra för en familj för lång tid framöver, plus att det skadar förtroendet både mot människor i ens närhet och även för myndigheter!
  • Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:41:52 följande:

Men du kan inte utgå från att det INTE är så, när du inte vet.

Att inte veta är INTE en grund för orosanmälan!! Vem vet, din granne som har barn kanske sitter och skjuter upp i armen just nu. Lika bra du gör en orosanmälan, för du vet ju inte. Är det så man ska resonera...? NEJ.
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (B) skrev 2024-07-23 09:48:00 följande:
    Att inte veta är INTE en grund för orosanmälan!! Vem vet, din granne som har barn kanske sitter och skjuter upp i armen just nu. Lika bra du gör en orosanmälan, för du vet ju inte. Är det så man ska resonera...? NEJ.

Vad menar du med skjuter upp i armen? Droger? Man får ju såklart ha grunder för en anmälan, inte bara hitta på något/tro saker. Saker som man sett eller hört själv. Skrik och slag i väggar är iallafall bra grunder tycker jag till en orosmalan.

Slår man i väggar är väl risken relativt hög att det är annat våld också inblandat. 

Familjen behöver ju hjälp iallafall. Om man hör sådant.

• Anonym (Kfkf)

Så jag håller fast vid det jag tycker. Hellre en gång för mycket än inte alls för någon kan bli slagen eller ha det riktigt jobbigt hemma med oförstående / inte stöttande föräldrar eller vad som helst. 

• Anonym (Kfkf)

Om jag hör någon skrika och slå i väggar och grejer var och varannan dag så tycker jag snarare det är märkligt om man inte reagerar. Det är ju uppenbart att någon inte mår bra iallafall och behöver hjälp. 

Min syrra har autism och betedde sig likadant, skrek och slogs. Hur mådde hon då? Skit. Hur mådde jag? skit.

Som sagt, min mamma var tyvärr inte så bra. Hon hade behövt hjälp. Hela familjen hade behövt det. Allt handlar bara om henne. Men ingen reagerade trots att alla visste.

• Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:52:45 följande:

Vad menar du med skjuter upp i armen? Droger? Man får ju såklart ha grunder för en anmälan, inte bara hitta på något/tro saker. Saker som man sett eller hört själv. Skrik och slag i väggar är iallafall bra grunder tycker jag till en orosmalan.

Slår man i väggar är väl risken relativt hög att det är annat våld också inblandat. 

Familjen behöver ju hjälp iallafall. Om man hör sådant.

Nej det är det inte eftersom barn kan bete sig lite hur som helst utan att det betyder något. Har du barn själv?

Nej, det är inte hög risk bara för att någon slår i väggarna.

Jaså, det gör de? Det vet du inget om!
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:55:21 följande:

Om jag hör någon skrika och slå i väggar och grejer var och varannan dag så tycker jag snarare det är märkligt om man inte reagerar. Det är ju uppenbart att någon inte mår bra iallafall och behöver hjälp. 

Min syrra har autism och betedde sig likadant, skrek och slogs. Hur mådde hon då? Skit. Hur mådde jag? skit.

Som sagt, min mamma var tyvärr inte så bra. Hon hade behövt hjälp. Hela familjen hade behövt det. Allt handlar bara om henne. Men ingen reagerade trots att alla visste.

Du måste sluta utgå från ditt eget trauma och fatta att inte alla familjer har problem bara för att de lever om mycket! Om grannarna stör genom att slå i väggarna ringer man hyresvärden och lämnar in klagomål, men det finns inget som tyder på att det behövs en orosanmälan. Då ska det verkligen bero på vad det är för slag och skrik man hör, om det är ett par som bråkar och gråter och vrålar åt varandra t ex, men inte för att barnen är stökiga!
Svar på tråden Hur gör man orosanmälan på grannens barn?