• Anonym (B)

Hur gör man orosanmälan på grannens barn?

Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-22 18:18:05 följande:

Du kan orossnmäla anonymt på nätet. Fundera inte så mkt på hur du formulerar dig. Det viktigaste är att informationen kommer fram. Arbetar själv på en vårdcentral och bvc, dock som sekreterare. Men det är viktigt att sådana saker kommer fram. Och även om det inte skulle vara så att det är att barnen har det dåligt, så har de iallafall kollat upp det. Ifall. 

Ja men jättefint. Och familjen får leva i stress i flera veckor och OM det skulle komma in en lika välmenande anmälan i framtiden som är lika grundlös också så kommer soc INTE bara släppa det utan sätta igång en större utredning med erbjudna insatser osv, och så rullar det på. Det tar väl minst ett år innan man tas ur de mer omedelbara rullarna och då blir det i soc ögon "ingen rök utan eld". Talar av personlig erfarenhet!! Det var ett rent helvete!!
  • Anonym (B)
    eLindgren skrev 2024-07-22 18:18:23 följande:

Det bästa är att kontakta socialen. Jag gjorde en anmälan när jag uppdagade att min son med några andra i klassen blivit vän med en överviktig klasskamrat enbart i syfte att få denna till diarré och göra bort sig. Riktigt illa var det 

Mot dig själv då eller mot din sons lika ruttna kompisar?
  • Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:34:27 följande:
    Om det inte är något så behöver de inte vara oroliga. Som sagt, hellre en gång för mycket än för lite. Vem vet, om någon kanske blir slagen? Hur vet du det?
    Har jag påstått att ingen blir slagen? Nej! Men du sitter där och rycker på axlarna åt orosanmälningar och skriver ett antal kommentarer om att man hellre ska anmäla en gång för mycket, att det där får soc utreda mm. Kanske bra om man först känner att man verkligen har grund för en anmälan så man inte utsätter en familj, i det här fallet dessutom en som redan har en tung vardag, för oro och en ev. utredning med alla följder det kan ge, och inte alltid bra sådana oavsett hur välmenat det än var från början!

En gång för mycket ÄR en gång för mycket!!
  • Anonym (B)
    Om det inte är något så behöver de inte vara oroliga. Som sagt, hellre en gång för mycket än för lite. Vem vet, om någon kanske blir slagen? Hur vet du det?
    Måste bara kommentera det första du skriver också för det är rent skitsnack!! Jag talar som sagt av egen erfarenhet där vi inom loppet av ett år fick två orosanmälningar, båda totalt grundlösa, där vi blev utsatta för allt möjligt från soc sida med diverse samtal med både oss vuxna och med barnet, påtvingade hembesök mm. De berättade dessutom att de skulle ha lagt ner den andra anmälan om det inte vore så att det fanns en sedan tidigare som fortfarande låg kvar i systemet, men iom att det kommer två inom så "kort" tid (inom ett år) så kände de att de måste göra en utredning. Vi undslapp med en hårsmån vidare påtvingade insatser, just för att de till slut insåg att vi skötte vårt föräldraskap, men det tog flera månader medan vi hade detta hängande över oss!! Allt detta på grund av utomståendes missförståelse och jag kommer aldrig mer lita på vissa typer av människor efter detta!

Självklart ska man vara orolig när de flesta vet att det inte bara är behövande familjer som utsätts för soc fasoner där vissa verkar leta fel snarare än det som fungerar, och det kan få riktigt obehagliga följder! Vi pratar då inte om omhändertaganden eftersom det ändå ska lite mer till för sånt, men bara stressen och utsattheten, tvånget och där man måste öppna hela sitt privatliv för främlingar och kanske till och med måste ha "frivilliga" insatser för att de ska låta en vara ifred, där underskattar du verkligen hur mycket det kan förstöra för en familj för lång tid framöver, plus att det skadar förtroendet både mot människor i ens närhet och även för myndigheter!
  • Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:41:52 följande:

Men du kan inte utgå från att det INTE är så, när du inte vet.

Att inte veta är INTE en grund för orosanmälan!! Vem vet, din granne som har barn kanske sitter och skjuter upp i armen just nu. Lika bra du gör en orosanmälan, för du vet ju inte. Är det så man ska resonera...? NEJ.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:52:45 följande:

Vad menar du med skjuter upp i armen? Droger? Man får ju såklart ha grunder för en anmälan, inte bara hitta på något/tro saker. Saker som man sett eller hört själv. Skrik och slag i väggar är iallafall bra grunder tycker jag till en orosmalan.

Slår man i väggar är väl risken relativt hög att det är annat våld också inblandat. 

Familjen behöver ju hjälp iallafall. Om man hör sådant.

Nej det är det inte eftersom barn kan bete sig lite hur som helst utan att det betyder något. Har du barn själv?

Nej, det är inte hög risk bara för att någon slår i väggarna.

Jaså, det gör de? Det vet du inget om!
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 09:55:21 följande:

Om jag hör någon skrika och slå i väggar och grejer var och varannan dag så tycker jag snarare det är märkligt om man inte reagerar. Det är ju uppenbart att någon inte mår bra iallafall och behöver hjälp. 

Min syrra har autism och betedde sig likadant, skrek och slogs. Hur mådde hon då? Skit. Hur mådde jag? skit.

Som sagt, min mamma var tyvärr inte så bra. Hon hade behövt hjälp. Hela familjen hade behövt det. Allt handlar bara om henne. Men ingen reagerade trots att alla visste.

Du måste sluta utgå från ditt eget trauma och fatta att inte alla familjer har problem bara för att de lever om mycket! Om grannarna stör genom att slå i väggarna ringer man hyresvärden och lämnar in klagomål, men det finns inget som tyder på att det behövs en orosanmälan. Då ska det verkligen bero på vad det är för slag och skrik man hör, om det är ett par som bråkar och gråter och vrålar åt varandra t ex, men inte för att barnen är stökiga!
  • Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 10:02:56 följande:

Det gör jag inte och det är inget trauma.

Som sagt tycker jag iallafall att man ska reagera om det bråkas och stökas flertalet gånger. Det är väl menat. Du får tycka så men jag tycker inte som dig. 

Om du tror att du inte har trauma från din uppväxt så tycker jag synd om dig! Du bär med dig ett bagage som tydligen inte är bearbetat. Säger det uppriktigt!

Väl menat är inte alltid det som är bäst för en familj! Det räcker inte att höra smällande dörrar och slag i väggen för en orosanmälan för så ser många familjer ut.
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 10:03:49 följande:

Du kanske är uppvuxen med bråk och skrik och smällande i dörrar och väggar. Men jag anser inte att det ska vara så. Det säger inte heller mina kollegor på BVC iallafall. 

Eller så är jag inte det utan bara normalt funtad och har dessutom livserfarenhet både privat och genom jobb av olika situationer kring familjer, så pass att jag inser att det inte innebär att en familj har problem eller behov av stöd eller att någon far illa för att de är stökiga.

Så du jobbar på BVC. Ja det är ju allmänt känt att man måste ljuga för såna som er för att inte få en orosanmälan på sig så det förklarar en hel del kring ditt resonemang. I rest my case.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-23 10:18:06 följande:
    Lugn. Det enda jag har sagt är att om man har grunder till oro så är det bra om man gör en orosanmälan. Och ja, föräldrarna blir säkert lite oroliga. Men har de inte gjort något fel så är det ju lugnt. 
    Nej, det är inte det enda du säger! Du säger att man hellre ska anmäla en gång för mycket än för lite och du fattar inte vad det kan ställa till med för en familj!

"Lite oroliga"...? Du har fan ingen aning om hur det är att leva med den oron dag ut och dag in dygnet runt i månader!! Och nej, det är inte "lugnt" bara för att det sedan inte blir mer eller att soc upptäcker att det inte finns oro!

Gå ur din bubbla och lär dig om hur verkligheten ser ut för de familjer som blir utsatta för detta!!
  • Anonym (B)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-23 10:35:30 följande:
    Jo, det kan det verkligen bli. Jag talar av egen erfarenhet. Vad Soc gjorde mot mina barn är helt oförlåtligt. 
    De som själva inte upplevt detta lever tyvärr i en naiv bubbla där soc bara vill väl, erbjuder insatser som hjälper familjen och att det är så himla bra för allihop, särskilt barnen. Och sen den där idiotinställningen att man inte har något att oroa sig för om man har rent mjöl i påsen, för då kommer soc självklart att se det hur snabbt som helst och bara lägga ner allt. Att det tar veckor eller månader av rent helvete för familjen är något de inte har en aning om och aldrig kan föreställa sig, för sååå kan det väl ändå inte gå till. Blir fan arg på idioter som inte har en aning om vad de snackar om! De borde få en orosanmälan själva så de ser hur verkligheten ser ut!
  • Anonym (B)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-23 11:31:55 följande:

Vi verkar ha liknande erfarenheter. 

Folk (i synnerhet Soc själva) förstår inte hur illa Soc kan göra bara genom att utföra utredningen. Det kan vara fruktansvärt plågsamt, för hela familjen. Barn med autism är särskilt ömtåliga, och min erfarenhet är att Soc kunskap om det är absolut noll. Mitt barn skadades allvarligt och hens mående försämrades dramatiskt av hur utredningen utfördes. Och vi har nu, precis som ni verkar ha, problem med att barnet är både arg på och väldigt rädd för alla typer av myndighets- och omsorgspersonal. Tack för det liksom. Som om vi inte hade problem nog som det var. 

Min inställning till orosanmälningar är efter våra erfarenheter väldigt kluven. Det borde ju vara så att det är en trygghet att det systemet finns, men med de erfarfnheter som vi har så vet jag ju att det lika gärna kan göra väldigt stor skada. Jag vill inte gå in på detaljer, men de symptom mitt barn fick under utredningen är mycket allvarliga. 

Håller helt med. Jag tycker att man ska vara jävligt säker på sin sak innan man som privatperson lägger sig i och riskerar att skada en familj på det sättet!
  • Anonym (B)
    Fyra citat där du faktiskt säger att man hellre ska anmäla en gång för mycket än för lite - sluta förneka. Du skriver det till och med i just din senaste kommentar!
    Anonym (Kfkf) skrev 2024-07-22 19:09:27 följande:

De behöver säkert hjälp att hantera barnet då. Så ska det ändå inte behöva vara! och hellre anmäla en gång för mycket än för lite för man kan bara gissa vad som händer innanför fyra väggar där.

Så jag håller fast vid det jag tycker. Hellre en gång för mycket än inte alls för någon kan bli slagen eller ha det riktigt jobbigt hemma med oförstående / inte stöttande föräldrar eller vad som helst.

Nej, jag har sagt att man blr anmäla om man har grunder till oro. Vilket det även står klart och tydligt på kommunens hemsida. Hellre en gång är mycket än för lite. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Bu) skrev 2024-07-24 09:27:15 följande:

Jag var orolig hela tiden fram tills han fyllde 18, en Sten lättade från våra axlar då. 

rädslan har grundat sig i att soc ska placera honom på nåt hvb hem bland en massa män, han har alltid vart speciell som person. Inte bara pga sin autism. Men alltid umgåtts med tjejer. Det har aldrig handlat om att jag känner mig som en dålig mamma utan enbart för att han ska behöva flytta till nåt sånt ställe. 

som sagt, utredning vid 8-års ålder satte spår i honom. Det är en lång historia men allt började med en sån löjlig grej som "örfil" som han tolkade bokstavligt med att fila i öronen med en tops. Och en osäker (vill skriva psykiskt sjuk) lärare, där det slutade med att hon anmälde 10 barn i klassen. Bara det säger allt. 

Efter detta har vi ständigt vart oroliga för att låta så att grannarna ska höra så vi ska få fler annälningar och att dom slutligen ska ta det på allvar för att vi gjort en utredning. 

när han blev äldre började han röka cannabis t.ex. , när man åker till Maria ungdom görs en orosanmälan automatiskt till soc och då sa soc bl.a. att Vi får komma på möte just pga tidigare anmälningar. 

en granne gjorde en orosanmälan med, och han har adhd och autism och kunde skrika "horgubbe" till sin pappa ibland, då har grannen sagt att jag skriker horunge till honom 😂

vi har alltid gjort allt för att han ska få den hjälp han behöver. Vi har gått utbildningar, han hade kontakter till höger och vänster med bup och andra instanser. M.M.  

vi har en dotter som är 17 och aldrig haft med soc att göra, dvs det har aldrig legat hos oss föräldrar. Inte för att allt såklart hänger på om man haft med soc att göra men du förstår nog vad jag menar. 

nu är han iaf 20 och väldigt självständig. Ska plugga till civilingenjör och när bra psykiskt. Alla som vart så oroliga för honom...

Ja just det, jag tror du har nämnt det där med örfilen förut i forumet? Fruktansvärda upplevelser ni också blivit utsatta för! Och då hade vi bara en enkel utredning som var hemsk nog, kan bara föreställa mig hur det är för andra som får större insatser :( Även här var det ena gången ett språkligt missförstånd som låg bakom kan man säga. Det var då de drog igång hela faderullan på riktigt.

BVC, vård och skola får man alltid vara försiktiga med som förälder, och det säger jag som ändå jobbar i skolans värld och vet hur det kan se ut från andra hållet. Vad man tvingas göra inom sin yrkesroll är en sak, men som privatperson måste man tänka sig för ordentligt om det är hönserier och fantasier eller om man verkligen vet något på riktigt innan man anmäler!

Vad skönt ändå att era barn är så stora nu så ni kan börja andas ut! Och håller tummarna för sonens fortsatta fina liv :)
Svar på tråden Hur gör man orosanmälan på grannens barn?