• Anonym (Kfkf)

Hur gör man orosanmälan på grannens barn?

Du kan orossnmäla anonymt på nätet. Fundera inte så mkt på hur du formulerar dig. Det viktigaste är att informationen kommer fram. Arbetar själv på en vårdcentral och bvc, dock som sekreterare. Men det är viktigt att sådana saker kommer fram. Och även om det inte skulle vara så att det är att barnen har det dåligt, så har de iallafall kollat upp det. Ifall. 

• Anonym (Kfkf)
    Giftskåneman skrev 2024-07-22 18:10:52 följande:

Tror du  kan anmäla anonymt till polisen,MEN, var säker på vad som händer, barn kan skrika utan att fara illa

Nej, socialtjänsten är det. Och man behöver inte vara säker. Det utreds. 
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-07-22 18:06:53 följande:

Du kan ju försöka ta reda på om det stämmer eller om det bara är dina fantasier och hjärnspöken till att börja med.

Ett av barnen skriver du, låter som du inte vet något alls.

Annars riskerar DU att ge barnen ett h-vete!

Lägg av.
  • Anonym (Kfkf)

Jag hade önskat att någon hade agerat för mig och mina syskon! För min mamma var inte bra 

• Anonym (Kfkf)
    Anonym (Autism en förklaring) skrev 2024-07-22 18:56:21 följande:

Men har familjen berättat att barnet har autism så ä ju det förklaringen till att barnet skriker och smäller i dörrar, hur gammalt är barnet ca?

Många föräldrar till barn med autism jobbar hårt med utåtagerande barn och därför informerar grannar så att dom förstår vad som händer även om det är störande.
    Kan du inte prata med grannarna och försöka få lite info?
    Föräldrarna är nog medvetna om att barnet stör och ännu jobbigare blir det om
    grannar anmäler.
    Är det barnet du tycker mår dåligt eller misstänker du att föräldrarna missköter barnen?

Barnet mår i vilket fall inte bra. Min syster har också autism. Hon kan prata tre ordsmeningar. När hon skriker och smäller i dörrar behöver hon hjälp.  Då är hon ledsen och har panik. 
  • Anonym (Kfkf)

De behöver säkert hjälp att hantera barnet då. Så ska det ändå inte behöva vara! och hellre anmäla en gång för mycket än för lite för man kan bara gissa vad som händer innanför fyra väggar där.

• Anonym (Kfkf)
    Anonym (B) skrev 2024-07-22 19:33:35 följande:
    Ja men jättefint. Och familjen får leva i stress i flera veckor och OM det skulle komma in en lika välmenande anmälan i framtiden som är lika grundlös också så kommer soc INTE bara släppa det utan sätta igång en större utredning med erbjudna insatser osv, och så rullar det på. Det tar väl minst ett år innan man tas ur de mer omedelbara rullarna och då blir det i soc ögon "ingen rök utan eld". Talar av personlig erfarenhet!! Det var ett rent helvete!!
    Om det inte är något så behöver de inte vara oroliga. Som sagt, hellre en gång för mycket än för lite. Vem vet, om någon kanske blir slagen? Hur vet du det?
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (H) skrev 2024-07-23 08:31:36 följande:
    Om du börjar med att prata med föräldrarna så kan du få en bättre bild av situationen. Du kan fråga dem rakt ut vilken hjälp de behöver av kommunen, och erbjuda dig att stötta dem genom att göra en anmälan.

Att samtidigt ta hand om ett barn med stora behov (och dess syskon som ju också har sina behov) och kämpa mot en kommun som inte vill spendera en krona, om de kan komma undan med det, är ett hårt jobb. Man behöver all hjälp man kan få ifrån omgivningen. 

Tycker du att föräldrarna verkar vara bra men överbelastade så skriv det i din anmälan. 
    Det är inte ts ansvar att reda ut deras problem/lägga sig i. Dessutom blir många arga om man gör det. Ännu mer om de redan är stressade och har problem. 
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (Knut) skrev 2024-07-22 20:29:09 följande:

Ja alltså jag har ju själv dragit på att kontakta soc för att jag är osäker på vad som händer. Och det framgår ju tydligt att oklarheter är stora även här vad de faktiskt gör.

Har ju inte för avsikt att de ska ta barnen ifrån föräldrarna. Har man barn som man inte klarar av så kanske man behöver hjälp från samhället. Det kommer inte komma nån och säga "du har barn med autism, vi har bokat in dig på flera kurser här om några veckor".

Det händer inget bara för du gör en anonym anmälan. Jag har gjort flera på både släktingar och andra. 
  • Anonym (Kfkf)

Man gör det av oro. Inte för att sätta dit någon. 

Svar på tråden Hur gör man orosanmälan på grannens barn?