• Anonym (Knut)

Hur gör man orosanmälan på grannens barn?

Bott under en barnfamilj där jag misstänker att något av barnen far illa. Även hört det från grannen som tydligen sett saker men inte vågar ringa soc.

Vill gärna göra anmälan anonymt för att inte råka få grannen på mig. Men antar att de vill veta hur jag fått misstankar och lär väl behöva säga att jag är granne till dem.

Hur ska jag formulera mig?

• Svar på tråden Hur gör man orosanmälan på grannens barn?
  • Anonym (Knut)

Det är inga hjärnspöken tack. Det grannen sagt är att hen ringt på och undrat vad som händer vid några tillfällen och föräldrarna har uppgett att barnet har autism.

Vi pratar om vrål, bråk, skrik, smäll i dörrar.  I stort sett dagligen. Jag har själv barn som får utbrott ibland men det ovanför är extremt.

En annan granne har uppgett att ett av syskonen ser väldigt nedtryckt ut. 

Min granne har sagt att hon ska ringa in och anmäla men gör det aldrig.

• Anonym (Knut)

Det jag misstänker är att de inte kan eller vet hur man ska hantera barnet. Jag har hört pappan skrika, mamman skrika. Barnen söker sig till mig rätt ofta, svårt att förklara.

Men jag vet inte hur man ska föra fram det till dem heller utan att de tar illa upp. Sen som sagt, min granne har sett och hört mer än mig, men hen vill inte anmäla av nån anledning. 

• Anonym (Knut)

Ja alltså jag har ju själv dragit på att kontakta soc för att jag är osäker på vad som händer. Och det framgår ju tydligt att oklarheter är stora även här vad de faktiskt gör.

Har ju inte för avsikt att de ska ta barnen ifrån föräldrarna. Har man barn som man inte klarar av så kanske man behöver hjälp från samhället. Det kommer inte komma nån och säga "du har barn med autism, vi har bokat in dig på flera kurser här om några veckor".

Svar på tråden Hur gör man orosanmälan på grannens barn?