• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • En med många djupa tankar
    Mentat skrev 2024-07-27 18:41:15 följande:
    Inga absoluta, nej, men både i Liechtenstein och Monaco har fursten en hel del verklig makt. Luxemburg har jag inte koll på. Inte direkt länder med stor påverkan, men ändå.
    Stämmer. Min idealförfattning är väl ungefär som Danmarks-demokrati, men kungen har lite större parlamentarisk roll än i Sverige. Frederik X har vissa uppgifter talmannen har här, men han skulle såklart aldrig kunna tillsätta en statsminister i strid med ett valresultat t.ex.
    Cathariiina skrev 2024-07-27 18:58:14 följande:
    Ja, i Lichtenstein fungerar det på det gamla sättet, som mannen med djupa tankar skrev om avseende Frankrike före revolutionen, att medlemmar av folket kan få direkt audiens hos kungen.

Kronprinsen där, Alois (det är i praktiken han som är regent redan nu) är t.ex. starkt emot abort, och det är också förbjudet i landet utom vid vissa speciellt svåra omständigheter. Han har gått ut med, att om en kvinna blir oplanerat gravid och inte vet vad hon ska ta sig till, så ska hon begära audiens hos honom, så ska han personligen hjälpa henne. I stället för att hon åker utanför landet och genomför ingreppet. 

Detta är väl möjligt just för att landet har så liten befolkning. 

Min ideal författning är INTE Lichtensteins utan snarare gillar jag Danmarks författning, där kungen har lite mer parlamentarisk roll än i Sverige.

Sedan vad gäller aborter (och nu blir det ett sidospår - för det handlar inte tråden alls om) så är jag i o f s abortkritisk, men snarare än statlig lagstiftning så är jag intresserad av att vara med o verka för/ stödja sådana värderingar hos enskilda män o kvinnor att man avstår från att efterfråga aborter även om den är lagliga..

(Exakt som jag som djurrättsman är för sådana värderingar hos enskilda män o kvinnor att de inte efterfrågar animalier, även om de är lagliga.)

• Mentat
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 19:05:38 följande:
    Stämmer. Min idealförfattning är väl ungefär som Danmarks-demokrati, men kungen har lite större parlamentarisk roll än i Sverige. Frederik X har vissa uppgifter talmannen har här, men han skulle såklart aldrig kunna tillsätta en statsminister i strid med ett valresultat t.ex.
    Helt enig, det logiska vore att statschefen ger uppdraget att bilda regering. Det ger ju inte kungen någon makt, det är ändå fördelningen i parlamentet som styr.

Såvitt jag kan minnas, det är ju länge sedan, beror det på att Palme inte stod ut med tanken på att gå till kungen för att få uppdraget - att han skulle bilda regering var ju närmast en självklarhet när man förhandlade i Torekov.
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2024-07-27 19:03:28 följande:
    Ja OK, men det ÄR just det att "det hör till". Fina damer håller i fund raising för att själva få uppmärksamhet, typ... Och när en stipendiat får ett collegestipendium, och givaren fortfarande är i livet, så förväntas han eller hon besöka givaren med vissa jämna mellanrum, och då göra ett gott intryck och visa sig tacksam och respektfull.

BLÄ - jag hatar sådant! Mycket bättre att ha det som vi, att det är tjänstemän som förmedlar pengarna - t.ex. på socialkontoret - enligt lagar, regler och normer som är lika för alla, och att den behövande inte behöver ställa sig in hos tjänstemannen för att vara säker på att få mer...
    Din erfarenhet låter som någon slags överklass. Jag socialierar inte på den nivån, utan bara med vanliga arbetare, och har en helt annan uppfattning. Man ger direkt till matbanker, kyrkors hjälparbeten, kvinno- djur- och barnhem och shelters, sport och idrottsklubbar, skolor/förskolor, eller indirekt via olika organisationer som jobbar med liknande saker som det jag nämnt, etc.
    Cathariiina skrev 2024-07-27 18:49:28 följande:
    Det hade väl med att göra att Kanada inte annekterades (eller hur man vill beskriva det) av de vita så snabbt och så fullständigt, och därför fanns inte heller lika stort behov (eller hur man vill beskriva det) att hela tiden driva undan eller slakta indianerna. Alla fick plats.

Jag tycker för övrigt också att konservatismen just i betydelsen av ekonomisk konservatism, makt åt storföretagen, och en ovilja att dela med sig till människor som har det svårt, har gått för långt i USA. Men jag kan se att det är DERAS kultur, som är en följd av deras historia. Man behöver inte flytta dit, man kan betrakta spektaklet på datorskärmen i lugn och ro!

Sådana frågor är ju även oberoende av om ett land är republik eller monarki. Finns många monarkier i tredje världen exempelvis, där folket är utfattigt och inte kan få någon hjälp, utom vid speciella tillfällen (typ kungens kröningsdag, bröllopsdag eller 50-årsfirande på tronen) då kungen delar ut allmosor och även egenmäktigt friger fångar...

Ja, det där med att djurrätten hamnat i vänsterpaketet och abortmotståndet i högerpaketet, och att de två aldrig kan mötas (som det har blivit nu) har du och jag många gånger diskuterat på annan plats! Flört Synd att du försvann därifrån... Jag tog också en lång paus på åtta månader, men är tillbaka nu. 

Tack! Glad
    VA? Var jag så lättidentifierad ? Menar du facebook ? Jag jag har varit borta i 19 månader nu. Dels tröttnade jag och dels hamnade jag i en privat konflikt med en närstående för mig väsentlig person som tyckte att jag var för nitisk i facebookdebatter etc. Ha du samma signatur där?
    Mentat skrev 2024-07-27 19:13:09 följande:
    Helt enig, det logiska vore att statschefen ger uppdraget att bilda regering. Det ger ju inte kungen någon makt, det är ändå fördelningen i parlamentet som styr.

Såvitt jag kan minnas, det är ju länge sedan, beror det på att Palme inte stod ut med tanken på att gå till kungen för att få uppdraget - att han skulle bilda regering var ju närmast en självklarhet när man förhandlade i Torekov.

Palme var inblandad i Torekov- MEN faktum är att i de vänster-radikala politiska svallvågorna på 70-talet var monarkin som sådan hotad  så mycket som den aldrig varit före och efter det, så ev kan Palme också sägas ha varit en del i att rädda vår 1000-åriga monarki.

Olof Palme är förresten släkt med kungen. Båda är Vasaättlingar-liksom Carl Bildt ,Magnus Uggla, Povel Ramel o många andra.  (Kungen har  ju 91 linjer från Gustav Vasa via olika kvinnor ingifta i huset Bernadotte. Hur många linjer Olof Palme har vet jag inte, men alla Europas kungligheter vad jag vet härstammar från Gustav Vasa som hade 11 barn.) Glad

• Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 19:18:03 följande:
    VA? Var jag så lättidentifierad ? Menar du facebook ? Jag jag har varit borta i 19 månader nu. Dels tröttnade jag och dels hamnade jag i en privat konflikt med en närstående för mig väsentlig person som tyckte att jag var för nitisk i facebookdebatter etc. Ha du samma signatur där?
    Jag känner alltid igen dig överallt. Glad

Ja, "AMH".
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?