Cathariiina skrev 2024-07-27 18:58:14 följande:
Ja, i Lichtenstein fungerar det på det gamla sättet, som mannen med djupa tankar skrev om avseende Frankrike före revolutionen, att medlemmar av folket kan få direkt audiens hos kungen.
Kronprinsen där, Alois (det är i praktiken han som är regent redan nu) är t.ex. starkt emot abort, och det är också förbjudet i landet utom vid vissa speciellt svåra omständigheter. Han har gått ut med, att om en kvinna blir oplanerat gravid och inte vet vad hon ska ta sig till, så ska hon begära audiens hos honom, så ska han personligen hjälpa henne. I stället för att hon åker utanför landet och genomför ingreppet.
Detta är väl möjligt just för att landet har så liten befolkning.
Min ideal författning är INTE Lichtensteins utan snarare gillar jag Danmarks författning, där kungen har lite mer parlamentarisk roll än i Sverige.
Sedan vad gäller aborter (och nu blir det ett sidospår - för det handlar inte tråden alls om) så är jag i o f s abortkritisk, men snarare än statlig lagstiftning så är jag intresserad av att vara med o verka för/ stödja sådana värderingar hos enskilda män o kvinnor att man avstår från att efterfråga aborter även om den är lagliga..
(Exakt som jag som djurrättsman är för sådana värderingar hos enskilda män o kvinnor att de inte efterfrågar animalier, även om de är lagliga.)