• Anonym (2024)

Finns det kvinnor med Mellanöstern bakgrund som har Svenska partners?

Har aldrig sett det ute på stan är det så ovanligt som jag tror att det är?

• Svar på tråden Finns det kvinnor med Mellanöstern bakgrund som har Svenska partners?
  • Anonym (L)
    Anonym (2024) skrev 2024-07-22 17:46:05 följande:
    Sa kvinnorna det på din arbetsplats utomlands? 
    Antar att du försöker vara rolig men nej, jag har jobbat med kvinnor från Mellanöstern i Sverige. 
  • Anonym (2024)
    Anonym (L) skrev 2024-07-22 17:55:25 följande:
    Antar att du försöker vara rolig men nej, jag har jobbat med kvinnor från Mellanöstern i Sverige. 
    Nej jag trodde du menade både och i Sverige och Mellanöstern.  Har märkt att vården och apotek har en hög andel Mellanöstern kvinnor så du kanske jobbar inom vården?
  • Anonym (Absolut)

Det är inte så ovanligt! Jag är svensk och är gift med en kvinna från Syrien. Hennes familj har välkomnat mig jättefint.

Däremot är familjens vänner väldigt skeptiska, och då främst dom av manligt kön. Dom gillar inte europeiska män, och det har varit svårt för min fru att hantera alla negativa kommentarer. Ingen har vågat säga något när jag med dock. 

Har också dejtat en iransk tjej för några år sen. Inga som helst kulturkrockar där. 

• Mentat

Det beror väl på hur religiös familjen är. Enligt koranen (eller om det nu är haditherna) får ju en muslimsk kvinna bara gifta sig med en muslimsk man. En muslimsk man kan däremot gifta sig med en kvinna av en annan religion.

Om man bara har en allmän muslimsk kulturbakgrund håller man väl inte så noga på det. Är man strikt religiös måste svensken konvertera till islam för att kunna gifta sig med en muslimsk kvinna. Det gör väl att kombinationen blir ovanlig men inte omöjlig, helt beroende på inställning hos familjen

• Anonym (Absolut)
    Mentat skrev 2024-07-27 12:56:35 följande:

Det beror väl på hur religiös familjen är. Enligt koranen (eller om det nu är haditherna) får ju en muslimsk kvinna bara gifta sig med en muslimsk man. En muslimsk man kan däremot gifta sig med en kvinna av en annan religion.

Om man bara har en allmän muslimsk kulturbakgrund håller man väl inte så noga på det. Är man strikt religiös måste svensken konvertera till islam för att kunna gifta sig med en muslimsk kvinna. Det gör väl att kombinationen blir ovanlig men inte omöjlig, helt beroende på inställning hos familjen

Yes det är inte direkt rättvist på den fronten. Männen får gifta sig med kvinnor av annan religion, men om jag inte misstar mig ska det vara av bokens folk eller vad det kallas. Dvs kristna eller judinnor. Tror inte exempelvis hinduer funkar. Då behöver även kvinnan konvertera. 

Det har inte varit enkelt att försöka få det att fungera med en kvinna med iskanske bakgrund. Om man inte verkligen älskar personen kommer det bli svårt? Skulle det ta slut mellan mig och min fru hade jag aldrig gett mig in i något liknande igen 😅

• Anonym (Absolut)

*islamsk bakgrund

• Meddelande borttaget
  • Anonym (2024)
    Anonym (Absolut) skrev 2024-07-27 12:32:03 följande:

Det är inte så ovanligt! Jag är svensk och är gift med en kvinna från Syrien. Hennes familj har välkomnat mig jättefint.

Jag antar att din fru är uppvuxen i Sverige?
  • Anonym (L)
    Anonym (Absolut) skrev 2024-07-27 12:32:03 följande:

Däremot är familjens vänner väldigt skeptiska, och då främst dom av manligt kön. Dom gillar inte europeiska män, och det har varit svårt för min fru att hantera alla negativa kommentarer. Ingen har vågat säga något när jag med dock. 

Har också dejtat en iransk tjej för några år sen. Inga som helst kulturkrockar där. 

Bor vännerna i Sverige och ogillar europeiska män? Det vore inte första gången och det är så otroligt skamlöst. Starkt av din fru att stå emot allt det. Hon måste verkligen älska dig.
  • Anonym (Göran.)

Det finns nog ingen relation mellan en strikt muslimsk kvinna och en svensk man. En kvinna med sjal som inte äter fläsk och som följer islam. Det är inte tillåtet inom islam. 

Svar på tråden Finns det kvinnor med Mellanöstern bakgrund som har Svenska partners?