• Anonym (77)

    77 kg och vill ner till 70 kg..

    Tänkte försöka gå ner 7 kg fram till den 23 augusti. Det är alltså 6 veckor kvar. Jag kanske inte når mitt mål men om jag lyckas 5 kg så blir jag glad.

    Någon som kanske har liknande mål och vill vara med och peppa varandra ? 

  • Svar på tråden 77 kg och vill ner till 70 kg..
  • Anonym (Fröet)

    Jag!
    Jag skulle vilja gå ner 5 kg innan sommaren är slut. Jag skadade foten i slutet av februari och kunde inte träna eller röra mig som jag brukade i vardagen, vilket ledde till att jag gick upp 5 kg och säkert samtidigt förlorade muskler.

    Nu är foten så återställd som den kommer att bli och jag får sedan en vecka träna igen och jag är mer rörlig. Men jag trivs inte alls med de här extrakilona - kläderna sitter obekvämt! - och jag vill helst att de ska bort med en gång.

    Till saken hör att jag aldrig bantat förut i mitt snart 40-åriga liv och jag är definitivt på nytt territorium. 

    Vad har du för strategi? Är det något särskilt som händer den 23 augusti?

  • En glad tjej
    Anonym (77) skrev 2024-07-12 14:33:57 följande:
    77 kg och vill ner till 70 kg..

    Tänkte försöka gå ner 7 kg fram till den 23 augusti. Det är alltså 6 veckor kvar. Jag kanske inte når mitt mål men om jag lyckas 5 kg så blir jag glad.

    Någon som kanske har liknande mål och vill vara med och peppa varandra ? 


    Hur planerar du göra för att gå ner? Jag skulle också vilja gå ner till 70, väger 73 nu.
  • Anonym (T)

    Följs gärna åt. Jag behöver gå ner minst 15 kg men kommer sätta delmål på 5 kg i taget. Startvikt 79,5 kg. 

  • Anonym (Linn)

    Svårt egentligen att veta var man ska börja tipsa, när man inte vet något alls om hur dina vanor är i dag eller hur dina individuella förutsättningar är. Lätt att det kan kännas som att man blir idiotförklarad när någon tar upp ett tips som man tycker är helt självklart Skrattande Så du får ursäkta i så fall...

    Men nyckeln i ALL viktnedgång är ju att man gör åt med mer energi än man stoppar i sig. Så långt är nog alla med.

    För ganska många behöver förändringarna inte vara så stora som man tror. Här är några tips:

    - Ha inte tråkigt. Låter säkert konstigt men det är SÅ vanligt att folk småäter bara för att de är uttråkade. Försök göra saker som är så roliga eller intressanta att du inte hinner/tänker på att öppna godispåsen hemma i skåpet. Aktivera dig. Åk ut i skogen för att plocka blåbär, gå i några timmar och ta bara med dig vatten, kaffe och kanske en banan.

    - Ät ORDENTLIGT under dina huvudmåltider. Inte så att du överäter, men blir ordentligt mätt. Många äter helt enkelt för lite till frukost, lunch och middag och det är så suget uppstår mellan dem.

    - Få motionen gjord tidigt. Många häpnar av hur stor skillnad det gör att få en halvtimmes, timmes promenad gjord innan jobbet börjar, eller i samband med lunchen.

  • Anonym (Tramsmaja)

    Ut och rör på er.

    Använd Runkeeper för att mäta era promenader.
    Ta sällskap av Spotify med poddar för motivation eller gör musiklistor som får er att gå i takt och snabbare än annars.

    Några totalt spretiga poddförslag:

    Alla våra ligg- mer sex åt folket

    Maratonpodden 
    (handlar om alla våra duktigaste idrottare i uthållighetssporter, inte bara maraton)

    Flashback forever- en underhållande insikt i hur knäppa men också kluriga män är egentligen. Varning för allt- fult språk, barnsligheter, äckliga saker, politik, hälsovådliga "råd" och misogyni. 

  • Anonym (77)

    Tanken är att jag ska börja röra på mig mer var dag u-form utav långa promenader och cykelturer. Sen givetvis tänka på vad och hur mycket jag äter. För mig är rörelse den lättaste delen och äta någorlunda nyttigt.


    Problemet nu är att det blivit för mycket mat och för lite rörelse. 

    Anledningen till att jag satt 23/8 är att vi ska åka utomlands då. 

  • Anonym (Flytta fokus)

    Flytta fokus från vikt till ändrat leverne och ändrade vanor. Se över vilka mindre koständringar som kan göras. Se över vilken ökad aktivitet som kan läggas in. Vardagsmotionen är en grundbult. Känn efter hur kläderna sitter och hur det ändras. 

    Ja, iaf om man vill att en eventuell viktnedgång ska hålla sig där. Byter man ut fett mot muskler händer det ju mycket i kroppen och lite på vågen. 

  • Anonym (T)
    Anonym (Linn) skrev 2024-07-13 09:17:32 följande:

    Svårt egentligen att veta var man ska börja tipsa, när man inte vet något alls om hur dina vanor är i dag eller hur dina individuella förutsättningar är. Lätt att det kan kännas som att man blir idiotförklarad när någon tar upp ett tips som man tycker är helt självklart Skrattande Så du får ursäkta i så fall...

    Men nyckeln i ALL viktnedgång är ju att man gör åt med mer energi än man stoppar i sig. Så långt är nog alla med.

    För ganska många behöver förändringarna inte vara så stora som man tror. Här är några tips:

    - Ha inte tråkigt. Låter säkert konstigt men det är SÅ vanligt att folk småäter bara för att de är uttråkade. Försök göra saker som är så roliga eller intressanta att du inte hinner/tänker på att öppna godispåsen hemma i skåpet. Aktivera dig. Åk ut i skogen för att plocka blåbär, gå i några timmar och ta bara med dig vatten, kaffe och kanske en banan.

    - Ät ORDENTLIGT under dina huvudmåltider. Inte så att du överäter, men blir ordentligt mätt. Många äter helt enkelt för lite till frukost, lunch och middag och det är så suget uppstår mellan dem.

    - Få motionen gjord tidigt. Många häpnar av hur stor skillnad det gör att få en halvtimmes, timmes promenad gjord innan jobbet börjar, eller i samband med lunchen.


    Jättebra tips!
  • Anonym (T)

    Någon som har några tips på nyttiga, mättande och goda mellanmål som är lätta att laga? Hur får ni andra tid med motion? Som småbarnsförälder tycker jag det är svårt att hitta tid till en bra träningsrutin... 

  • Anonym (Varför)

    Jag tänker att en bra början är att fundera på varför man blivit överviktig. Om det är för att man äter för stora portioner, eller för mycket småätande eller för mycket sötsaker eller för mycket snabbmat? strategin att gå ner i vikt kan ju skilja sig åt väldigt mycket beroende på var man får de överflödiga kalorierna från. Och visst är motion bra för väldigt mycket, men det är inte speciellt effektivt för att gå ner i vikt, om man inte fokuserar på att samtidigt ändra kosten. 

  • Anonym (Birgitta)

    Är mindre!Drick mycket vatten och undvik vitt bröd,sötsaker och snacks.Ät mera frukt och grönsaker.

  • Anonym (Fröet)
    Anonym (T) skrev 2024-07-13 13:08:21 följande:

    Någon som har några tips på nyttiga, mättande och goda mellanmål som är lätta att laga? Hur får ni andra tid med motion? Som småbarnsförälder tycker jag det är svårt att hitta tid till en bra träningsrutin... 


    Ifall du vill ha mellanmål med protein:
    Hummus och grönsaksstavar
    Kokt ägg
    Melon och skinka
    Kvarg/Grekisk yoghurt och bär

    Annars är frukt och grönsaker alltid bra!

    Jag började träna hemma framför datorn när barnen var små. Det fanns liksom inte tid att komma iväg och träna och med en yogamatta och några vikter så kan du få en väldigt bra workout hemma. Jag kan rekommendera några om du vill och det är tillåtet enligt forumreglerna (?). 
  • Anonym (T)
    Anonym (Fröet) skrev 2024-07-13 16:37:02 följande:
    Ifall du vill ha mellanmål med protein:
    Hummus och grönsaksstavar
    Kokt ägg
    Melon och skinka
    Kvarg/Grekisk yoghurt och bär

    Annars är frukt och grönsaker alltid bra!

    Jag började träna hemma framför datorn när barnen var små. Det fanns liksom inte tid att komma iväg och träna och med en yogamatta och några vikter så kan du få en väldigt bra workout hemma. Jag kan rekommendera några om du vill och det är tillåtet enligt forumreglerna (?). 
    Ja rekommendera gärna ! Tack för tipsen 
  • Anonym (Fröet)

    Jag kan inte citera, men till T, så gillar jag ofta
    ">Popsugar,
    som har många bra workouts på YouTube, Fitness Blender har massor av gratis pass och Yoga with Adrienne ger superbra yogapass.

    Jag använder nog mest Fitness Blender, för de har en bra sökfunktion och har stor variation. Testa kanske någon av deras 5 day challenges

  • Anonym (T)

    Tack så mycket för tipsen! Den här veckan har jag lyckats tappa 0,5 kilo, fått tid till lite extra motion den här veckan men inte ändrat kosten desto mer. Hur går det för er andra?

  • Anonym (Anon)

    Prova att fasta under en månads tid. Jag tappade 8 kilo och sparade ca 4000 spänn. 
    Win win liksom. Krävs dock en viss disciplin vilket kanske inte alla har viljan till.

  • Martins07

    Att gå ner I vikt är helt enkelt. 
    Det handlar först om vilja liksom de flesta grejer man vill. Sport bidrar väldigt lite när det gäller vikt, den bästa metod är att minska maten så enkelt än så finns inte. 
    Om du äter lite och nyttig en gång per dag du kommer att ha en bra resultat. 

    Du kommer inte att dö så fort för att du äter lite. Din organism har matreserv i sig. Den ska ta från reserv som finns för att mata dig. 

    Drink mycket vatten varje dag och äter väldigt lite du kommer att minska kalori, undvik shit mat, godis etc..

  • Anonym (Fröet)

    Bra jobbat T!

    Här går det ganska bra. Jag har visserligen inte tappat så mycket i vikt, från 59.1 till 58.4, men det har bara gått en vecka och jag tror inte att det handlar om vattenvikt. Eller jag började träna igen för två veckor sedan och har skärpt till maten nu senaste veckan, sedan jag gick med i tråden här.

    Största förändringen är att jag har skippat allt godis, glass och snacks och dricker bara vatten. I övrigt äter jag nästan som vanligt, typ en grön medelhavsdiet, men väljer kalorisnålare alternativ. Tex, frukost består av havregrynsgröt med bär, chiafrön och linfrön, men jag skippar valnötterna och apelsinjuicen som jag brukar ha till. Jag äter ordentligt och är inte hungrig och har gott om energi att träna. Det känns som en hållbar strategi som jag kan fortsätta med.

    Träningen är så skön att komma igång med igen. Det har varit ett långt uppehåll efter det att jag bröt foten. Målet är 150 minuter HIIT/cardio i veckan och då räknar jag inte in vardagsmotion som att gå och cykla.

  • Anonym (Fröet)

    Hur går det för er? 

    Här går det bättre än förväntat. Jag tycker att det är ganska lätt att hålla mig till dieten och jag har fått in den träning jag vill hinna med. Visst är jag lite sugen på glass ibland, men inte överdrivet. Jag har till och med varit på ett par fester i veckan utan att jag har mer än artigt smakat på efterrätten och smuttat på lite veuve clicquot. 

    12 juli  59,1 kg
    19 juli  58.4 kg
    26 juli  57,3 kg

Svar på tråden 77 kg och vill ner till 70 kg..