• Anonym (mamma)

Vem bestämmer schema för barnen?

Barnens pappa lämnade mig för ca 3 år sedan. Fram tills nu har barnen (2 st) varit ca 70% hos mig. Nu säger pappan att han vill ha varannan vecka. Kan jag kräva att få ha olika bytesdag för barnen. T.ex att ett av dom byter på söndagar och ett på onsdagar. Det skulle betyda att barnen får vara tillsammans några dagar och få ha en förälder för sig själv några dagar. Jag får mer kvalitetstid med barnen och så slipper jag vara ensam så mycket. 

Jag tror det skulle vara det bästa för barnen och även för mig. 

Pappa vill byta båda samma dag. Jag har inte fått nån förklaring varför, men jag har känslan att det är för att han vill vara helt "ledig" varannan vecka. 

Då får man ju nästan aldrig ensamtid med ett barn och man måste släpa med sig syskonet på det andra barnets aktiviteter eller lämna ensam hemma. 

• Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?
  • Anonym (E)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 10:11:19 följande:
    Jag upplever att pappan inte lyssnar på barnen utan på sina egna behov av att vara "barnledig". Hans argument är att man brukar byta samma dag. 
    Ja jag tycker han har helt rätt. Man måste få återhämtning också och någon enstaka dag kanske inte räcker. Man vill kunna planera ett eget liv osv. Och ja, vanligen byter man samma dag för båda barnen. Det blir oftast mer struktur för barnen också, och er vuxna på det sättet.
  • Anonym (Egen)

Vill förälder och barn ha egentid ihop så kan man kolla med den andra föräldern någon gång då och då ifall man kan hämta barnet några timmar någon dag när barnet är hos den andra föräldern. Betydligt bättre och lättare än att dela upp barnen så de kommer olika tider. 

• Bobo

Kan ni inte göra något mellanting? Att den ena byter på söndagen och den andra på måndagen? Då får man en dag egentid med varje barn samtidigt som man får ganska många barnfria dagar. Jag tänker inte att de barnfria dagarna bara handlar om att vila upp sig för att det är tufft att vara ensamstående utan för att man också har en massa fix och trix som behöver lösas, vilket kan vara svårt att hinna med när man har barnen: tandläkare, frisör, återvinningen osv. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-07-10 11:42:14 följande:
    Jag menar att jag förstår honom, att det är jobbigt att vara ensamstående och då se fram emot en barnfri vecka, dessutom verkar det oerhört hattigt för barnen att bli lämnade och hämtade på olika tider, det blir ju mer kontinuitet för dem att åka tillsammans till den andra föräldern, och att din  äldsta gärna vill rå sig själv när pappan är iväg på aktivitet med den lilla.

Du däremot verkar oerhört osjälvständig som vill ha dina barn som sällskap för att inte vara ensam, du får väl skaffa dig ett vanligt vuxenliv.

Jag tycker att man i första hand ska ta hänsyn till barnens behov. Men varför ska man ta hänsyn till den förälder med som vill slippa sina barn än den som vill vara med sina barn? 

Är alla dom som lever i en kärnfamilj och träffar sina barn varje dag också osjälvständiga?

• Anonym (mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-07-10 11:44:26 följande:
    Bara för du är mamma och haft barnen mest har du inte tolkningsföreträda eller kan helt själv bestämma hur ett umgängesschema ska se ut.

Det är heller inte oss du ska övertala utan pappan.

Kan ni inte komma överrens är det bäst med ett möte hos familjerätten. Ring och boka en tid.

Jo, men jag vill inte övertala honom (och därigenom riskera bråk) om det om det finns någon bra anledning eller regler att man måste ha varannan vecka. 

Och nej jag har förstår att jag inte helt själv kan bestämma, men ser inte heller varför han helt själv ska bestämma. Jag frågar er eftersom jag vet att många har varannan vecka och undrar vad det finns för fördelar med det, eller om ni förlorat i familjerätten? Gissar att dom allra flesta egentligen vill träffa sina barn varje dag, men man offrar detta för barnens skull. Men jag ser inte heller att det skulle vara bra för barnen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 11:45:52 följande:
    Tekniskt sett ja. Han kan vägra ta barnen på annat sätt, om man säger så. Vad gör du då? Jo, då står du där med båda barnen tills han ger med sig. Självklart kan du också vägra ha ett barn i taget men då blir barnen kvar hos ena av er ändå. Så frågan är vem som säger nej. Man kan inte tvinga den andra, men den andra kan absolut vägra.
    Oj, det där var lite rörigt. Så om jag skulle tvinga honom att ha olika bytesdagar skulle jag förlora barnen eller vinna dom? Såklart vill jag för deras skull att dom ska träffa sin pappa ibland, så jag skulle inte göra det även om jag skulle ha chans att få barnen på heltid. 
  • Anonym (mamma)
    Bobo skrev 2024-07-10 12:29:50 följande:

Kan ni inte göra något mellanting? Att den ena byter på söndagen och den andra på måndagen? Då får man en dag egentid med varje barn samtidigt som man får ganska många barnfria dagar. Jag tänker inte att de barnfria dagarna bara handlar om att vila upp sig för att det är tufft att vara ensamstående utan för att man också har en massa fix och trix som behöver lösas, vilket kan vara svårt att hinna med när man har barnen: tandläkare, frisör, återvinningen osv. 

Jo absolut. Som du säger, det skulle bli många dagar utan barnen, men bättre än en hel vecka. 

Jag tycker det är bra och nyttigt för barnen att hänga med till affär, återvinnig och annat. Det blir ofta kvalitetstid med dom. 

• Anonym (J)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 13:40:05 följande:

Jo, men jag vill inte övertala honom (och därigenom riskera bråk) om det om det finns någon bra anledning eller regler att man måste ha varannan vecka. 

Och nej jag har förstår att jag inte helt själv kan bestämma, men ser inte heller varför han helt själv ska bestämma. Jag frågar er eftersom jag vet att många har varannan vecka och undrar vad det finns för fördelar med det, eller om ni förlorat i familjerätten? Gissar att dom allra flesta egentligen vill träffa sina barn varje dag, men man offrar detta för barnens skull. Men jag ser inte heller att det skulle vara bra för barnen. 

Nej, det finns ingen generell bra anledning eller regel

Fixa ett möte hos familjerätten 
  • Anonym (...)

Jag hade aldrig delat på mina barn, det är rörigt för dom ändå och helt plötsligt får dom inte vara med varandra, jag har faktiskt aldrig hört någon komma med ett sånt förslag, kommer ni inte överens så måste ni ju ta det via familjerätten, eller boka in ett samarbetssamtal hos soc så kanske ni kan prata lugnt med varandra.

Men som sagt, jag tycker att det är en sjukt dålig idé att byta på olika dagar

• Anonym (mamma)
    Anonym (...) skrev 2024-07-10 13:52:31 följande:

Jag hade aldrig delat på mina barn, det är rörigt för dom ändå och helt plötsligt får dom inte vara med varandra, jag har faktiskt aldrig hört någon komma med ett sånt förslag, kommer ni inte överens så måste ni ju ta det via familjerätten, eller boka in ett samarbetssamtal hos soc så kanske ni kan prata lugnt med varandra.

Men som sagt, jag tycker att det är en sjukt dålig idé att byta på olika dagar

Om du är iväg med yngsta barnet är på fotbollscup, lämnar du hellre stora barnet ensam hemma hela dagen än att få vara med sin mamma? (som både barn och mamma vill)

Tvärt om om stora spelar, då måste lilla hoppa över kalas och annat för att följa med och titta som hen tycker är dööötrist, och föräldern kan inte koncenterar sig på matchen för måste kolla den lille. 

Om ett barn blir sjuk, måste då anda stanna hemma och bli smittat och avstå från planerade aktiviteter för att föräldern som är hemma med sjukt barn inte kan följa med?

Vi har hittills ofta delat upp barnen nån dag i veckan av olika anledningar. Flexibelt och bra. Det gör man ju i en kränfamilj så vet inte varför det skulle vara hemskt. 

Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?