• Anonym (mamma)

Vem bestämmer schema för barnen?

Barnens pappa lämnade mig för ca 3 år sedan. Fram tills nu har barnen (2 st) varit ca 70% hos mig. Nu säger pappan att han vill ha varannan vecka. Kan jag kräva att få ha olika bytesdag för barnen. T.ex att ett av dom byter på söndagar och ett på onsdagar. Det skulle betyda att barnen får vara tillsammans några dagar och få ha en förälder för sig själv några dagar. Jag får mer kvalitetstid med barnen och så slipper jag vara ensam så mycket. 

Jag tror det skulle vara det bästa för barnen och även för mig. 

Pappa vill byta båda samma dag. Jag har inte fått nån förklaring varför, men jag har känslan att det är för att han vill vara helt "ledig" varannan vecka. 

Då får man ju nästan aldrig ensamtid med ett barn och man måste släpa med sig syskonet på det andra barnets aktiviteter eller lämna ensam hemma. 

• Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?
  • Anonym (J)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 14:04:53 följande:

Om du är iväg med yngsta barnet är på fotbollscup, lämnar du hellre stora barnet ensam hemma hela dagen än att få vara med sin mamma? (som både barn och mamma vill)

Tvärt om om stora spelar, då måste lilla hoppa över kalas och annat för att följa med och titta som hen tycker är dööötrist, och föräldern kan inte koncenterar sig på matchen för måste kolla den lille. 

Om ett barn blir sjuk, måste då anda stanna hemma och bli smittat och avstå från planerade aktiviteter för att föräldern som är hemma med sjukt barn inte kan följa med?

Vi har hittills ofta delat upp barnen nån dag i veckan av olika anledningar. Flexibelt och bra. Det gör man ju i en kränfamilj så vet inte varför det skulle vara hemskt. 

Det funkar säker jättebra att dela barnen då och då, framförallt om föräldrarna är överens. 

Men, hur ska du få honom att gå med på ditt förslag?  

Vad är problemet med familjerätten?  Där kan ni få stöd och hjälp att hitta en lösning. 
  • Anonym (...)

Om du är iväg med yngsta barnet är på fotbollscup, lämnar du hellre stora barnet ensam hemma hela dagen än att få vara med sin mamma? (som både barn och mamma vill)

Tvärt om om stora spelar, då måste lilla hoppa över kalas och annat för att följa med och titta som hen tycker är dööötrist, och föräldern kan inte koncenterar sig på matchen för måste kolla den lille. 

Om ett barn blir sjuk, måste då anda stanna hemma och bli smittat och avstå från planerade aktiviteter för att föräldern som är hemma med sjukt barn inte kan följa med?

Vi har hittills ofta delat upp barnen nån dag i veckan av olika anledningar. Flexibelt och bra. Det gör man ju i en kränfamilj så vet inte varför det skulle vara hemskt. 

Om ett av mina barn inte ska med på en heldagsaktivitet och hellre skulle vara med sin pappa så hade jag självklart inte motsatt mig detta, om pappan även vill hämta ena barnet på "min" vecka och göra något speciellt så är det också ok om vi inte hade andra planer dvs. Men jag tycker att det är en dum idé att schemalägga olika dagar, flexibilitet är ju jättebra och det visar även barnen att man kan samarbeta, vi bytte alltid på måndagar (en förälder lämnar och den andra hämtar) så att man fick mysa hela helgen ordentligt och sen så hjälpte vi varandra då och då på varandras vecka, det är inte det jag tycker är fel, jag tycker för barnens skull att ni byter båda barnen samma dag men fortsätter att vara flexibla med varandra, bor ni inte allt för långt ifrån varandra så kan ju du ha lite svängdörrar hos dig typ, barnen är välkomna när som
  • Bobo
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 13:48:48 följande:

Jo absolut. Som du säger, det skulle bli många dagar utan barnen, men bättre än en hel vecka. 

Jag tycker det är bra och nyttigt för barnen att hänga med till affär, återvinnig och annat. Det blir ofta kvalitetstid med dom. 

Det tycker jag också är bra och nyttigt. Mina barn får hänga med på sådant med mig eller sin pappa eller med oss ihop. Jag tänker mer att man ibland har saker/ ärenden att uträtta där det ibland är smidigt att inte ha med barnen. Man bestämmer såklart själv vad som ingår i detta.

Det beror också på vad man jobbar med, har man ett väldigt flexibelt jobb så kan jag förstå att man inte känner samma behov av "egentid". Detsamma om man har möjlighet till barnvakt, om man så önskar, för att t ex kunna hitta på något med vänner eller gå på nån date.
    Hur gamla är era barn?

• Anonym (E)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 13:44:46 följande:
    Oj, det där var lite rörigt. Så om jag skulle tvinga honom att ha olika bytesdagar skulle jag förlora barnen eller vinna dom? Såklart vill jag för deras skull att dom ska träffa sin pappa ibland, så jag skulle inte göra det även om jag skulle ha chans att få barnen på heltid. 
    Om du försöker tvinga honom kan han lika gärna vägra ha det så och då blir det kanske inget umgänge. Frågan är vem som skulle dömas ha "rätt" (det finns inget 100 % rätt, det ska ju passa båda) och då blir första frågan varför man ska krångla och ha olika dagar. Det är mer logiskt att ha samma dag för båda barnen. Jag skulle tro att du antagligen skulle få ge med dig i slutänden.

Såg att du skrev något om varför han ska få bestämma. Kort sagt kan man säga att det är som med många andra saker att ett nej väger tyngre än ett ja.
  • Anonym (E)

Hur hade du gjort om ni hade varit en hel familj fortfarande och pappan t ex är bortrest eller så sjuk att han inte kan ha ena barnet? Eller om han vore död?

Fotbollscup, yngre spelar: det äldre följer så klart med!
    Fotbollscup, äldre spelar: det yngre kanske kan vara på kalaset ändå, beroende på tid, annars kan det äldre barnet säkert vara utan mamma EN gång eller att mamma är med den tid som går för att lämna/hämta den yngre.
    Ena barnet är sjukt: det andra kanske kan samåka med en kompis!

Du är liksom inte den enda föräldern i världen som levt som ensamstående med två barn och det löser sig oftast ändå. Och som påpekat, pappan kanske kan ställa upp EN gång och ta extra eller hjälpa till. Man måste inte måla in sig mentalt i ett hörn när det för det mesta kan finnas lösningar! De saker du tar upp händer sällan, men du vill bygga upp ett jättemärkligt schema ifall att. Men tänk om det är fel barn på fel dag! Då faller precis alla aktiviteter ju. Nej, tänk lite lösningsfokuserat och förenkla tillvaron istället.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 17:50:47 följande:
    Om du försöker tvinga honom kan han lika gärna vägra ha det så och då blir det kanske inget umgänge. Frågan är vem som skulle dömas ha "rätt" (det finns inget 100 % rätt, det ska ju passa båda) och då blir första frågan varför man ska krångla och ha olika dagar. Det är mer logiskt att ha samma dag för båda barnen. Jag skulle tro att du antagligen skulle få ge med dig i slutänden.

Såg att du skrev något om varför han ska få bestämma. Kort sagt kan man säga att det är som med många andra saker att ett nej väger tyngre än ett ja.
    Jag tycker det är krångli med samma dag. Om ett barn har simskola på måndag och det andra fotboll på tisdag. Då känns det krångligt att lämna båda barnen på söndagen. Enklare att behålla ett barn måndag och tisdag för att i stället lämna över det på onsdagen. så att man i llugn och ro kan ta ett barn  till aktiviteter utan stress. Och såklart extremt lyxigt för mig att få egentid med ett barn. Men det har jag förstått att ingen tar hänsyn till. 
  • Tow2Mater
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 13:27:40 följande:

Jag tycker att man i första hand ska ta hänsyn till barnens behov. Men varför ska man ta hänsyn till den förälder med som vill slippa sina barn än den som vill vara med sina barn? 

Är alla dom som lever i en kärnfamilj och träffar sina barn varje dag också osjälvständiga?

Kanske för de negativa följder det kan leda till för barnen?

En förälder som får den återhämtning den behöver kan vara en bra förälder. En förälder som inte får ösa sin kärlek över barnen varje dag kan ösa mer kärlek över dem de dagar de sedan träffas.
    A andra sidan - en förälder som INTE får den återhämtning den behöver kanske inte klarar av att vara en lika bra förälder. En förälder som  får ösa sin kärlek över barnen varje dag ger ju egentligen inget mervärde ur barnens synvinkel eftersom de får förälders kärlek oavsett hos vilken förälder de är, under de förutsättningar att föräldrarna orkar vara bra föräldrar.
  • Anonym (N)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 13:27:40 följande:

Jag tycker att man i första hand ska ta hänsyn till barnens behov. Men varför ska man ta hänsyn till den förälder med som vill slippa sina barn än den som vill vara med sina barn? 

Men vet du ens barnens behov i detta? Du bryr dig tex inte om att stora hellre vill vara själv hemma. Du tycker det är bättre att barnet lagar mat med dig.

Vill barnen byta olika dagar?

Vad menar du med att pappan vill slippa barnen? Han vill ha dem hälften av tiden.

När tänker du det är lämpligt att pappan träffar sin nya tjej? På den veckan han inte har några barn eller på de dagar han har 1-2 barn?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 17:50:47 följande:

Mitt nej (till att byta samma dag) borde väga lika tungt som hans. 
  • Anonym (J)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 19:29:19 följande:
    Mitt nej (till att byta samma dag) borde väga lika tungt som hans. 
    Ja. Och sen? 
Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?