Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 22:01:59 följande:
Varför kan jag inte jämföra med en kärnfamilj? Där behöver man ju ingen återhämtning alls. Och jag känner samma nu. En dag - två dagar i veckan då jag tränar och passar på att jobba över och fixa ärenden, men inte för återhämtning.
Att jag mår dåligt och får ångest över att förlora halva mina barns barndom, eh ja! 100% sant. Nu har jag som tur är haft det ganska lyxigt de senaste tre åren och ändå fått vara mesta tiden med barnen, så hittils har det inte direkt varit några problem. Och det är jag tacksam för såklart, när dom varit så små. Äldsta är 13 nu så det är kul och hag blir stolt och glad att se att barnet vuxit upp blivit mer självständig. Och njuter extra av lilla som gärna vill vara nära hela tiden.
Behöver ingen återhämtning?? Klart man behöver det. Du valde fel ord, det ska stå "Där FÅR man ju ingen återhämtning alls", för även om man har korta stunder så blir det aldrig som att vara helt barnfri en hel vecka, om man inte lämnar familjen och åker iväg ett tag. Hur kan du inte förstå det...? Att DU inte behöver återhämtning är totalt irrelevant för alla andra föräldrar, i det här fallet ditt ex främst, men de flesta behöver faktiskt det om de har barnen själva. Och din återhämtning är väl just det du skriver om, allt annat du gör. För andra kan återhämtning innebära att ligga däckad på soffan en vecka. Så sluta döma andra efter DIN standard.
100 % sant? Tycker synd om dig om du mår så sjukt dåligt av att vara ifrån dina barn, så kan det så klart vara, men då måste du ju se till att jobba på det. Du kan inte använda barnen som levande gosedjur att trösta dig med. Som förälder måste man vänja sig vid allt mindre tid med sina barn, och en dag flyttar de till och med hemifrån. Då ska man inte behöva bli helt knäckt som förälder utan redan vara lite avvand med att inte ha dem omkring sig hela tiden. På så sätt kanske bättre för de som inte har barnen på heltid för då blir skillnaden inte lika stark.