• Anonym (mamma)

Vem bestämmer schema för barnen?

Barnens pappa lämnade mig för ca 3 år sedan. Fram tills nu har barnen (2 st) varit ca 70% hos mig. Nu säger pappan att han vill ha varannan vecka. Kan jag kräva att få ha olika bytesdag för barnen. T.ex att ett av dom byter på söndagar och ett på onsdagar. Det skulle betyda att barnen får vara tillsammans några dagar och få ha en förälder för sig själv några dagar. Jag får mer kvalitetstid med barnen och så slipper jag vara ensam så mycket. 

Jag tror det skulle vara det bästa för barnen och även för mig. 

Pappa vill byta båda samma dag. Jag har inte fått nån förklaring varför, men jag har känslan att det är för att han vill vara helt "ledig" varannan vecka. 

Då får man ju nästan aldrig ensamtid med ett barn och man måste släpa med sig syskonet på det andra barnets aktiviteter eller lämna ensam hemma. 

• Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 17:58:40 följande:
    Hur hade du gjort om ni hade varit en hel familj fortfarande och pappan t ex är bortrest eller så sjuk att han inte kan ha ena barnet? Eller om han vore död?

Fotbollscup, yngre spelar: det äldre följer så klart med!
    Fotbollscup, äldre spelar: det yngre kanske kan vara på kalaset ändå, beroende på tid, annars kan det äldre barnet säkert vara utan mamma EN gång eller att mamma är med den tid som går för att lämna/hämta den yngre.
    Ena barnet är sjukt: det andra kanske kan samåka med en kompis!

Du är liksom inte den enda föräldern i världen som levt som ensamstående med två barn och det löser sig oftast ändå. Och som påpekat, pappan kanske kan ställa upp EN gång och ta extra eller hjälpa till. Man måste inte måla in sig mentalt i ett hörn när det för det mesta kan finnas lösningar! De saker du tar upp händer sällan, men du vill bygga upp ett jättemärkligt schema ifall att. Men tänk om det är fel barn på fel dag! Då faller precis alla aktiviteter ju. Nej, tänk lite lösningsfokuserat och förenkla tillvaron istället.

Självklart följer syskonet med in dessa undagnatsfall (om pappan är död t.ex.) och EN gång utan mamma är väl bara bra. Men om mamman är hemma och längtar efter barnet, och barnet vill vara hemma, varför tvinga med barnet VARJE gång?

Varför ska barnet samåka med en kompis när jag VILL följa med barnet dit och barnet uppskattar att jag är med?

Vad då pappan ställa upp? På vad? Han behöver inte ställa upp på nåt. Det är ju JAG som inte vill vara utan barnen halva tiden. Det är ju jag som kommer med lösningarna och han som målar in sig i ett hörn. 

• Anonym (mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-07-10 18:08:29 följande:
    Kanske för de negativa följder det kan leda till för barnen?

En förälder som får den återhämtning den behöver kan vara en bra förälder. En förälder som inte får ösa sin kärlek över barnen varje dag kan ösa mer kärlek över dem de dagar de sedan träffas.
    A andra sidan - en förälder som INTE får den återhämtning den behöver kanske inte klarar av att vara en lika bra förälder. En förälder som  får ösa sin kärlek över barnen varje dag ger ju egentligen inget mervärde ur barnens synvinkel eftersom de får förälders kärlek oavsett hos vilken förälder de är, under de förutsättningar att föräldrarna orkar vara bra föräldrar.

Han behöver kanske en hel veckas återhämtning för att det är intensivt med 2 barn.

Kanske återhämtning kan ske på bättre sätt mer likt en kärnfamilj utan att man förlorar sina barn en hel vecka helt och hållet.

Och hur kommer det sig att man ska ta hänsyn till hans mående men inte mitt? Jag kanske kan bli en bättre mamma när jag inte förlorar halva tiden med barnen och känner mig stressad att jag måste njuta av barnen varje minut när dom är hos mig. 

• Anonym (Exfru)

Pappor och män ska väl inte bestämma allt ?Vi lever inte 1800-talet nu.

• Anonym (Hmm)

Jag skulle aldrig dela upp mina barn enligt ett schema så, de har en så stor trygghet i varandra eftersom de på så vis alltid har varandra. Sen händer det att jag och pappan hjälps åt vid behov och även "lånar" något eller båda barnen på "fel" vecka för att göra något speciellt. Sen så kommer de ju få bestämma mer själva ju äldre de blir. Jag skulle nog uppleva en sådan uppdelning som du vill ha som mer stökig. Jag tror också att barnen skulle oroa sig för vad de missar hos den föräldern syskonet är hos, kanske inte hela tiden men ändå. Egentid med barnen kan man lösa på andra sätt, jag brukar t.ex. alltid natta dem var för sig då jag sitter hos dem en och en och pratar och myser lite. 

Nu har ju mina barn blivit såpass stora med så de inte behöver konstant övervakning vilket innebär att man mer och mer kan göra saker med dem var för sig. Och att behöva anpassa sig efter varandra behöver man ju göra oavsett, och ja tills de är tillräckligt stora får de ju hänga med på syskonens grejer också, eller så får man ordna med barnvakt eller att andra föräldern tar det ena barnet just den stunden om man klarar av den sortens samarbete. 

Att ha varannan vecka handlar ju också om att det blir väldigt mycket mer praktiskt vad gäller arbete, exempelvis. Hade jag haft den uppdelningen du föreslår skulle min inkomst ha blivit avsevärt mycket sämre så som jag arbetade tidigare. Där jag arbetar idag har jag inte riktigt det problemet, däremot innebär det att då det blir en del övertid i mitt arbete periodvis kan jag planera det så gott det går när jag inte har barnen och istället plocka ut som ledighet med barnen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (N) skrev 2024-07-10 18:52:13 följande:
    Men vet du ens barnens behov i detta? Du bryr dig tex inte om att stora hellre vill vara själv hemma. Du tycker det är bättre att barnet lagar mat med dig.

Vill barnen byta olika dagar?

Vad menar du med att pappan vill slippa barnen? Han vill ha dem hälften av tiden.

När tänker du det är lämpligt att pappan träffar sin nya tjej? På den veckan han inte har några barn eller på de dagar han har 1-2 barn?

Jo, men det tycker jag. Stora är själv hemma varje eftermiddag efter skolan och gör mellanmål. Hen vill hellre laga mat med mig än att värma en färdigrätt ensam. 

Pappan vill slippa barmen halva tiden som jag förstått det. 

Han får träffa sin nya tjej när han vill, och om han vill tar jag gärna barnen några dagar extra om dom vill mysa lite extra med tjejen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-10 19:55:43 följande:

Jag skulle aldrig dela upp mina barn enligt ett schema så, de har en så stor trygghet i varandra eftersom de på så vis alltid har varandra. Sen händer det att jag och pappan hjälps åt vid behov och även "lånar" något eller båda barnen på "fel" vecka för att göra något speciellt. Sen så kommer de ju få bestämma mer själva ju äldre de blir. Jag skulle nog uppleva en sådan uppdelning som du vill ha som mer stökig. Jag tror också att barnen skulle oroa sig för vad de missar hos den föräldern syskonet är hos, kanske inte hela tiden men ändå. Egentid med barnen kan man lösa på andra sätt, jag brukar t.ex. alltid natta dem var för sig då jag sitter hos dem en och en och pratar och myser lite. 

Nu har ju mina barn blivit såpass stora med så de inte behöver konstant övervakning vilket innebär att man mer och mer kan göra saker med dem var för sig. Och att behöva anpassa sig efter varandra behöver man ju göra oavsett, och ja tills de är tillräckligt stora får de ju hänga med på syskonens grejer också, eller så får man ordna med barnvakt eller att andra föräldern tar det ena barnet just den stunden om man klarar av den sortens samarbete. 

Att ha varannan vecka handlar ju också om att det blir väldigt mycket mer praktiskt vad gäller arbete, exempelvis. Hade jag haft den uppdelningen du föreslår skulle min inkomst ha blivit avsevärt mycket sämre så som jag arbetade tidigare. Där jag arbetar idag har jag inte riktigt det problemet, däremot innebär det att då det blir en del övertid i mitt arbete periodvis kan jag planera det så gott det går när jag inte har barnen och istället plocka ut som ledighet med barnen. 

Fy vad ledsen jag skulle bli om han skulle skaffa barnvakt i stället för att fråga mig :(

Men det har hittills aldrig hänt. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 19:36:01 följande:

Självklart följer syskonet med in dessa undagnatsfall (om pappan är död t.ex.) och EN gång utan mamma är väl bara bra. Men om mamman är hemma och längtar efter barnet, och barnet vill vara hemma, varför tvinga med barnet VARJE gång?

Varför ska barnet samåka med en kompis när jag VILL följa med barnet dit och barnet uppskattar att jag är med?

Vad då pappan ställa upp? På vad? Han behöver inte ställa upp på nåt. Det är ju JAG som inte vill vara utan barnen halva tiden. Det är ju jag som kommer med lösningarna och han som målar in sig i ett hörn. 

Och vad hindrar att pappan kan lämna barnet, som vill vara hemma, hos dig under tiden han är iväg med det andra barnet, även om ni kör varannan vecka? Eller att du skjutsar barnet om nu pappan inte kan? Varannan vecka hindrar er inte att samarbeta om sådana saker?

Jo det är DU som vill ha denna uppdelningen det är DIN lösning på det som DU anser är ett problem. Uppenbarligen anser inte han att din lösning är rätt lösning, alltså ställer han upp om han ändå gör som du vill. Vad är hans argument för hans lösning då? För hittills har du pratat om hur du vill ha det och du vill ha det så för att du inte vill vara ifrån barnen halva tiden och slipper vara ensam, även om det ju i praktiken blir lika mycket tid med varje barn oavsett hur ni gör. Tidigare har du haft barnen mer och som jag förstår det båda barnen samtidigt och då har det ju som jag uppfattat det inte varit ett problem? Så som jag uppfattar det handlar det mest om att du inte vill vara ensam?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 19:59:49 följande:

Fy vad ledsen jag skulle bli om han skulle skaffa barnvakt i stället för att fråga mig :(

Men det har hittills aldrig hänt. 

Fast barnvakt kan ju lika gärna vara mormor och farfar eller liknande och det är väl knappast negativt att få tid med släktingar? 
  • Anonym (E)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 19:29:19 följande:
    Mitt nej (till att byta samma dag) borde väga lika tungt som hans. 
    Med följden att han kanske vägrar ta barnen öht, eller vill ta dem färre dagar, eller nåt annat. Har du tänkt på det?
  • Anonym (E)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 19:36:01 följande:

Samåkningen handlar om när man har förhinder t ex för att syskonet ska på kalas eller ligger hemma sjuk. Samma att pappan ställer upp om det skulle vara två aktiviteter samtidigt. Läs innantill så förstår du väl vad jag menar.
Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?