• Gullvivor

Flytta utomlands?

Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?

Kändes det 100% rätt från första början? Kände ni ingen tvekan under tiden? Ångrar ni er lite nu i efterhand? Hur var era tankar?
    Vi har planerat en flytt utomlands och trots att det känns rätt att flytta från Sverige så är jag orolig över att man kanske kommer ångra sig efter en kortare/längre period pga nytt land, nytt liv osv.
    Visst kan man ju flytta tillbaka i värsta fall, men det är ju inte kul att få börja om igen, särskilt när man flyttar med barn. Vår äldsta går i skolan så det är inte bara att flytta dit och tillbaka.
    Vill därför gärna läsa erfarenheter av er andra som varit i ungefär samma sits.
  • Svar på tråden Flytta utomlands?
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:20:55 följande:
    Det är väl inte negativt att täcka sin kropp, hela världen behöver ju inte se vad du har under kläderna.

Att vara hemma med barnen är väl inte heller negativt, någon behöver ju uppfostra och ta hand om barnen som man frivilligt valt att skaffa.
    Men håller med om att det är fel om det ses som mindre viktigt för kvinnor att utbilda sig, men det är nog inte en så vanlig tanke idag förutom i ett fåtal länder. 
    Och man, som har varit med och skaffat barnen förhoppningsvis frivilligt, är inkapabel till att uppfostra och ta hand om barnen? 

Varför ens skaffa barn med en sådan man? 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:22:04 följande:
    Jag skrev aldrig land i ts.. Men nej vi flyttar inte till Iran utan Irak.
    Same shit, diffrent name. 
  • BuoBä
    Gullvivor skrev 2024-06-22 16:19:21 följande:
    Vad var det med barn som fick er att känna att Sverige var ett bättre alternativ? Om man får fråga, av ren nyfikenhet. 

Jag håller med delvis, tänker då på människor som inte mår bra och tänker "Om jag bara flyttade utomlands/skaffar ett barn/gör si eller så så kommer allt att bli bättre", det är ju dömt att misslyckas. 
    Det är inget sådant tänk här, hade jag varit utan barn så hade jag definitivt bott kvar i Sverige men det är pga barnen vi vill flytta och då känns det som att man måste vara 100% säker på att man inte kommer ångra sig en dag. Men det kanske man aldrig blir? 
    Du skriver att ni inte flyttar _från_ något, men vad flyttar ni vuxna _till_? 
    Finns det bra jobb? Släkt eller annat kontaktnät? Kommer ni ha råd med likvärdig eller bättre standard på boende? Kan ni språket? Finns det bra sjukvård? Finns barnomsorg, eller kommer ni kunna leva på en lön? Hur är synen på invandrare? Går det att komma in i samhället eller finns det expat-communities? ...
  • Anonym (M)
    BuoBä skrev 2024-06-22 20:38:34 följande:
    Du skriver att ni inte flyttar _från_ något, men vad flyttar ni vuxna _till_? 
    Finns det bra jobb? Släkt eller annat kontaktnät? Kommer ni ha råd med likvärdig eller bättre standard på boende? Kan ni språket? Finns det bra sjukvård? Finns barnomsorg, eller kommer ni kunna leva på en lön? Hur är synen på invandrare? Går det att komma in i samhället eller finns det expat-communities? ...
    Ts man är från Irak och ts är också om jag inte missminner mig uppvuxen muslim. 
  • Anonym (Kom hem)
    Tow2Mater skrev 2024-06-22 19:23:54 följande:
    Per capita är risken liten.
    Flytta inte til Finland om du är rädd for skolskjutningar.
    Hur många skolskjutningar har det varit per capita i år i USA vs Finland?

Och är inte per capita ett konstigt mått här? Utslaget per skola kanske vore bättre? 
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:20:55 följande:
    Det är väl inte negativt att täcka sin kropp, hela världen behöver ju inte se vad du har under kläderna.

Att vara hemma med barnen är väl inte heller negativt, någon behöver ju uppfostra och ta hand om barnen som man frivilligt valt att skaffa.
    Men håller med om att det är fel om det ses som mindre viktigt för kvinnor att utbilda sig, men det är nog inte en så vanlig tanke idag förutom i ett fåtal länder. 
    Det negativa är att du inte får bestämma själv utan det är en religion (läs män) som bestämmer åt dig, gärna med straff som påföljd om du inte lyder. 

Att vara hemma med barn kan absolut vara negativt om det innebär att det är ett krav/en förväntan, om det innebär att det inte går att komma tillbaka till arbetslivet, om det innebär att du aldrig har egna pengar, om det innebär att du blir helt beroende av din arbetande man, om det innebär att din arbetsdag aldrig tar slut, om det innebär att du aldrig har semester. Behöver jag fortsätta?

Det är absolut en vanlig tanke i religiösa länder att kvinnor inte behöver utbilda sig, framför allt att de inte behöver sin utbildning så fort de fått barn eftersom de då ska stanna hemma. Den sekulariserade världen har släppt de gamla religiösa skrifternas regler utan ser världen som den är idag och förändrar regler som inte passar in eller som är moraliskt förkasliga, t ex barnaga.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kom hem) skrev 2024-06-22 21:01:17 följande:
    Hur många skolskjutningar har det varit per capita i år i USA vs Finland?

Och är inte per capita ett konstigt mått här? Utslaget per skola kanske vore bättre? 
    Per capita korrelerar väl ganska bra med antalet skolor generellt, då de flesta barn/ungdomar går i skolor - ju fler barn/ungdomar ju fler skolor.

Varfor skulle du bara titta på skjutningar i år?
  • Anonym (Kom hem)
    Tow2Mater skrev 2024-06-22 21:22:30 följande:
    Per capita korrelerar väl ganska bra med antalet skolor generellt, då de flesta barn/ungdomar går i skolor - ju fler barn/ungdomar ju fler skolor.

Varfor skulle du bara titta på skjutningar i år?
    Det är ju inte säkert. Det beror ju på hur skolorna i landet är organiserad. Stora vs små skolor och klasser exempelvis. Till exempel har en genomsnittlig svensk skola ca 220 elever medan en genomsnittlig norsk skola har 230 elever, om jag minns rätt. 

I år var bara en enkel tanke. Senaste decenniet, då? Eller 2000-2020. Eller vad du vill. 
  • FuckGoggleAskMe
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:22:04 följande:
    Jag skrev aldrig land i ts.. Men nej vi flyttar inte till Iran utan Irak.
    Enligt Wikipedia låter det ju inte som något toppenland att flytta till om man är kvinna eller flicka. Men vill du att lagar ska tolkas av några gamla misogyna religiösa fanatiker utan juridisk bildning, blir det säkert bra i Irak. 

Constitutionally, women lost a number of key rights after the United States entered Iraq. The Family Statutes law, which guarantees women equal rights when it comes to marriage, divorce, inheritance, and custody, was replaced by one that gave power to religious leaders and allowed them to dictate family matters according to their interpretation of their chosen religious text.
  • BuoBä
    Anonym (M) skrev 2024-06-22 20:42:57 följande:
    Ts man är från Irak och ts är också om jag inte missminner mig uppvuxen muslim. 
    Då är en ytterligare fråga till TS: Har han bott i Irak som vuxen så han vet hur det är, eller går ni på föräldrarnas nostalgi och erfarenheter från semestrar?

Övriga frågor kvarstår. 
Svar på tråden Flytta utomlands?