• Gullvivor

Flytta utomlands?

Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?

Kändes det 100% rätt från första början? Kände ni ingen tvekan under tiden? Ångrar ni er lite nu i efterhand? Hur var era tankar?
    Vi har planerat en flytt utomlands och trots att det känns rätt att flytta från Sverige så är jag orolig över att man kanske kommer ångra sig efter en kortare/längre period pga nytt land, nytt liv osv.
    Visst kan man ju flytta tillbaka i värsta fall, men det är ju inte kul att få börja om igen, särskilt när man flyttar med barn. Vår äldsta går i skolan så det är inte bara att flytta dit och tillbaka.
    Vill därför gärna läsa erfarenheter av er andra som varit i ungefär samma sits.
  • Svar på tråden Flytta utomlands?
  • AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-26 12:24:54 följande:
    Det är ju din syn att lättklädda kvinnor, homosexuella och äktenskapsliknande liv utan äktenskap skulle handla om sex. Jag menar, ingen annan här än du har hävdat att det skulle handla om sex om en kvinna klär sig lättklätt eller två män är gifta och har adopterat barn ihop.

Haha.... försöker du allvarligt hävda nu att det handlar om något annat??? 

Nu måste du förklara VAD det skulle kunna handla om, om inte sex!  Jag ser inga andra möjligheter vad det skulle kunna handla om. 

• välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (Jenny) skrev 2024-06-26 13:36:52 följande:
    År du också sugen på att flytta till Irak alltså? Cool
    Det finns väl i runda tal ca 195 länder på vår planet. Vad får dig att tro att jag skulle välja ett av de få muslimländerna i världen och flytta till eftersom jag just kommer att fly från "islamiserade, arabiserade och afrikaniserade" Sverige? Det är ju just araberna, muslimerna och islamfanatikerna jag kommer att fly ifrån!
  • Anonym (M)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-06-26 14:03:21 följande:
    Men vad är det för äckligt med snopp och vagina?? Hur benämner du själv de här organen för t ex dina barn?
    Det pratar hon med sina barn om. 
  • Anonym (Tyskarna)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-06-26 13:23:54 följande:

Som läget är i Sverige och den kriminalitet som trollvänstern har tvingat på svenska folket så har jag med största sannolikhet lämnat Sverige för gott inom 5 år och tänker aldrig någonsin återvända. Ärligt talat är jag klar med Sverige idag. Är självklart född i Sverige och vår släkt har bott här så länge all släktforskning kan visa.

Vilket land tror du att flytten bär till? 
  • Cathariiina
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-06-26 14:55:44 följande:
    Det finns väl i runda tal ca 195 länder på vår planet. Vad får dig att tro att jag skulle välja ett av de få muslimländerna i världen och flytta till eftersom jag just kommer att fly från "islamiserade, arabiserade och afrikaniserade" Sverige? Det är ju just araberna, muslimerna och islamfanatikerna jag kommer att fly ifrån!
    Det beror på hur man ser det. Jag är ledsen för att Sverige har blivit förstört, det var aldrig meningen att islam skulle bli en stor religion här och en stark påverkanskraft på samhället. MEN när jag befinner mig nere i Arabvärlden, så stör det mig inte att islam är religion där, att jag har muslimer runt mig, att det är böneutrop, att kvinnor bär de traditionella muslimska kvinnodräkterna o.s.v.. För det är ju så det ska vara. Där! Inte i Sverige...

Det är ju också mycket KULTURKROCKARNA som skapar problemen. Vilket är ganska naturligt egentligen: där får barnen med sig med modersmjölken att en kvinna som visar så mycket som vristen, handleden, halsen eller håret är en hora som får utnyttjas fritt, innan hon ska stenas. När de kommer hit möts de av kvinnor som raglar runt ensamma om nätterna, halvnakna och berusade på höga klackar... Det är rätt självklart att det går galet då. Skulle vi bo där och följa deras regler - t.ex. vad beträffar kvinnans klädedräkt, och att en kvinna aldrig springer ute ensam om nätterna - så skulle de där situationerna aldrig uppstå.

Jag har en väninna som bodde i Dubai några år, medan hon fortfarande var ung och snygg för övrigt. Hon började bära abaya fast det inte är tvunget för en västerländsk kvinna där. Hon säger, att hon kände sig tryggare där än i Stockholm! För bara hon följde reglerna så blev hon respekterad. 
  • Cathariiina
    AndreaBD skrev 2024-06-26 14:05:28 följande:
    Är det "dåliga värderingar" att gå lättlädd eller att ha sex före äktenskapet? Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara värderingar? Man gör ju inte det för att på något sätt påverka eller t.o.m. skada andra! Man har sex för att man är kär och inte vill gifta sig än. Och? Hur får man detta till att vara en dålig värdering?

Och lättklätt.... KAN vara tjejer som vill ha uppmärksamhet. Kan se billigt ut, dålig stil. Men det finns ju ingen värdering bakom detta. Ibland kan ju den enda anledningen vara att det är varmt. 

Du har fel där - att du inte bryr dig vad andra gör i sina fyra väggar. Om det VORE så, så skulle du inte ens kolla noga på folk som inte gör som du tycker man ska göra. 
    Det är väl klart att det är "värderingar", värderingar kan handla om annat än att direkt skada andra. Det är inte så väldigt länge sedan vi hade dessa värderingar även i Sverige - även om vi aldrig gått så långt som till hedersmord här, för att straffa dem som bryter mot värderingarna.

Dock hände det så sent som i mitten av 1960-talet, att föräldrar tvingade sin ogifta tonårsdotter att adoptera bort sitt barn, och höll henne undangömd någonstans (t.ex. att hon skickades till en släkting, eller att mamman bodde utomlands med henne de sista månaderna på graviditeten, eller att hon fick bo på ett mödrahem på annan ort som var avsett just för det), så att folk inte skulle få veta. De skämdes så mycket!

Jag tycker själv inte att sex utanför äktenskap är fel under ordnade förhållanden, så att säga. Men jag kan också se att följden av den sexuella revolutionen har blivit mycket elände på andra sätt. Många dysfunktionella styvfamiljer (i styvfamiljerna förekommer även mest barnmisshandel och flest sexuella övergrepp), många ensamma mammor som inte orkar med sina barn, och som måste försörjas ifrån det allmänna. Och när barn växer upp under oordentliga och oordnade förhållanden, så visar det sig också ofta på hur de uppför sig i skolan och i samhället i stort.

Sedan har vi epidemier av könssjukdomar (vi har t.ex. både gonorré och syfilis tillbaka igen), sedan krävs det IVF om kvinnan ska kunna bli med barn när hon vill bli det, p.g.a. sammanväxningar i äggledarna efter infektionens härjningar. Våra enormt höga aborttal är en annan obehaglig följd av detta (ja jag vet att även gifta barn kan göra abort om de känner att de inte orkar med t.ex. ett fjärde barn, men det hör ändå till ovanligheterna). 

...och även alla tjejer som blir utnyttjade för sex, fast de själva trott att de hade ett seriöst förhållande som var på väg mot bröllop-barn-hus. Förr i tiden kunde en kvinna kräva äktenskap före sex, och då hände inte sådant. I våra dagar är det svårt att kräva att man ska vänta till äktenskapet, för att det ses som gammeldags och rentav underligt. Så det är männens marknad nu!

Så man KAN argumentera för att utomäktenskapliga förbindelser skadar andra och även hela samhället.
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-06-27 00:21:02 följande:
    Det är väl klart att det är "värderingar", värderingar kan handla om annat än att direkt skada andra. Det är inte så väldigt länge sedan vi hade dessa värderingar även i Sverige - även om vi aldrig gått så långt som till hedersmord här, för att straffa dem som bryter mot värderingarna.

Dock hände det så sent som i mitten av 1960-talet, att föräldrar tvingade sin ogifta tonårsdotter att adoptera bort sitt barn, och höll henne undangömd någonstans (t.ex. att hon skickades till en släkting, eller att mamman bodde utomlands med henne de sista månaderna på graviditeten, eller att hon fick bo på ett mödrahem på annan ort som var avsett just för det), så att folk inte skulle få veta. De skämdes så mycket!

Jag tycker själv inte att sex utanför äktenskap är fel under ordnade förhållanden, så att säga. Men jag kan också se att följden av den sexuella revolutionen har blivit mycket elände på andra sätt. Många dysfunktionella styvfamiljer (i styvfamiljerna förekommer även mest barnmisshandel och flest sexuella övergrepp), många ensamma mammor som inte orkar med sina barn, och som måste försörjas ifrån det allmänna. Och när barn växer upp under oordentliga och oordnade förhållanden, så visar det sig också ofta på hur de uppför sig i skolan och i samhället i stort.

Sedan har vi epidemier av könssjukdomar (vi har t.ex. både gonorré och syfilis tillbaka igen), sedan krävs det IVF om kvinnan ska kunna bli med barn när hon vill bli det, p.g.a. sammanväxningar i äggledarna efter infektionens härjningar. Våra enormt höga aborttal är en annan obehaglig följd av detta (ja jag vet att även gifta barn kan göra abort om de känner att de inte orkar med t.ex. ett fjärde barn, men det hör ändå till ovanligheterna). 

...och även alla tjejer som blir utnyttjade för sex, fast de själva trott att de hade ett seriöst förhållande som var på väg mot bröllop-barn-hus. Förr i tiden kunde en kvinna kräva äktenskap före sex, och då hände inte sådant. I våra dagar är det svårt att kräva att man ska vänta till äktenskapet, för att det ses som gammeldags och rentav underligt. Så det är männens marknad nu!

Så man KAN argumentera för att utomäktenskapliga förbindelser skadar andra och även hela samhället.
    Okej, det är nog sant att en värdering inte hänger på om saken påverkar en överhuvudtaget. Det kanske är min personliga värdering att man inte bör blanda sig i vad andra gör, så länge det inte drabbar andra. Vi skulle slippa så mycket elände om inte folk dömde andra människor för saker som de inte har att göra med. 

Och de "ordnade formerna" som du kallar det - det är ju något som vuxna människor borde kunna få till. 
  • Anonym (Anonym)
    Gullvivor skrev 2024-06-26 14:08:17 följande:
    Inget är äckligt med det, det är sättet hon uttrycker sig på som är både äckligt och vulgärt.
    Tycker det är lite sorgligt att läsa dina svar? sättet du ser ner på mig och mina svenska vänners kläder och våra val att skaffa barn utan att gifta sig innan. Gör oss alla en tjänst och flytta från Sverige, så kan vi fortsätta gå kläda och älska den vi vill. Lycka till i Irak!
  • Gullvivor
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-28 14:52:48 följande:
    Tycker det är lite sorgligt att läsa dina svar? sättet du ser ner på mig och mina svenska vänners kläder och våra val att skaffa barn utan att gifta sig innan. Gör oss alla en tjänst och flytta från Sverige, så kan vi fortsätta gå kläda och älska den vi vill. Lycka till i Irak!
    Tack!

Förresten är det fullt möjligt att tycka att någonting är fel utan att man för den sakens skull går runt och ser ner på folk.
  • Anonym (Anonym)
    Gullvivor skrev 2024-06-28 14:58:06 följande:
    Tack!

Förresten är det fullt möjligt att tycka att någonting är fel utan att man för den sakens skull går runt och ser ner på folk.
    Men varför bor du ens här om man får fråga? Varför väljer man att flytta till ett land där kvinnor får klä sig i korta kjolar om man tycker det är så fel? Tänker du någonstans på sikt att svenska tjejer ska sluta bära korta klänningar för att du ska må bättre?
  • Gullvivor
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-28 15:57:17 följande:
    Men varför bor du ens här om man får fråga? Varför väljer man att flytta till ett land där kvinnor får klä sig i korta kjolar om man tycker det är så fel? Tänker du någonstans på sikt att svenska tjejer ska sluta bära korta klänningar för att du ska må bättre?
    Du utgår från att jag flyttat till Sverige, vilket jag inte gjort. Därför blir frågan märklig.
  • Anonym (Tyskarna)

Är det enklare att flytta til Canada  än till USA? 

• Tom Araya
    Anonym (Tyskarna) skrev 2025-02-11 10:02:22 följande:

Är det enklare att flytta til Canada  än till USA? 

För européer är det nog det rent kulturellt. Hur det funkar ur andra synvinklar har jag inget svar på.

Förövrigt stavar vi Kanada med K på svenska.
Svar på tråden Flytta utomlands?