AndreaBD skrev 2024-06-26 14:05:28 följande:
Är det "dåliga värderingar" att gå lättlädd eller att ha sex före äktenskapet? Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara värderingar? Man gör ju inte det för att på något sätt påverka eller t.o.m. skada andra! Man har sex för att man är kär och inte vill gifta sig än. Och? Hur får man detta till att vara en dålig värdering?
Och lättklätt.... KAN vara tjejer som vill ha uppmärksamhet. Kan se billigt ut, dålig stil. Men det finns ju ingen värdering bakom detta. Ibland kan ju den enda anledningen vara att det är varmt.
Du har fel där - att du inte bryr dig vad andra gör i sina fyra väggar. Om det VORE så, så skulle du inte ens kolla noga på folk som inte gör som du tycker man ska göra.
Det är väl klart att det är "värderingar", värderingar kan handla om annat än att direkt skada andra. Det är inte så väldigt länge sedan vi hade dessa värderingar även i Sverige - även om vi aldrig gått så långt som till hedersmord här, för att straffa dem som bryter mot värderingarna.
Dock hände det så sent som i mitten av 1960-talet, att föräldrar tvingade sin ogifta tonårsdotter att adoptera bort sitt barn, och höll henne undangömd någonstans (t.ex. att hon skickades till en släkting, eller att mamman bodde utomlands med henne de sista månaderna på graviditeten, eller att hon fick bo på ett mödrahem på annan ort som var avsett just för det), så att folk inte skulle få veta. De skämdes så mycket!
Jag tycker själv inte att sex utanför äktenskap är fel under ordnade förhållanden, så att säga. Men jag kan också se att följden av den sexuella revolutionen har blivit mycket elände på andra sätt. Många dysfunktionella styvfamiljer (i styvfamiljerna förekommer även mest barnmisshandel och flest sexuella övergrepp), många ensamma mammor som inte orkar med sina barn, och som måste försörjas ifrån det allmänna. Och när barn växer upp under oordentliga och oordnade förhållanden, så visar det sig också ofta på hur de uppför sig i skolan och i samhället i stort.
Sedan har vi epidemier av könssjukdomar (vi har t.ex. både gonorré och syfilis tillbaka igen), sedan krävs det IVF om kvinnan ska kunna bli med barn när hon vill bli det, p.g.a. sammanväxningar i äggledarna efter infektionens härjningar. Våra enormt höga aborttal är en annan obehaglig följd av detta (ja jag vet att även gifta barn kan göra abort om de känner att de inte orkar med t.ex. ett fjärde barn, men det hör ändå till ovanligheterna).
...och även alla tjejer som blir utnyttjade för sex, fast de själva trott att de hade ett seriöst förhållande som var på väg mot bröllop-barn-hus. Förr i tiden kunde en kvinna kräva äktenskap före sex, och då hände inte sådant. I våra dagar är det svårt att kräva att man ska vänta till äktenskapet, för att det ses som gammeldags och rentav underligt. Så det är männens marknad nu!
Så man KAN argumentera för att utomäktenskapliga förbindelser skadar andra och även hela samhället.