Flytta utomlands?
Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?
Finns det några här som valt att flytta från Sverige? Antingen att ni bor utomlands nu eller att ni kanske flyttat utomlands förr men nu är tillbaka i Sverige igen?
Berätta inte för sociala myndigheter att du tänker flytta till Irak, då tvivlar de på din föräldraförmåga pga att du vill ta dina barn till ett farligt land
Med anledning av säkerhetsläget avråder UD från alla resor till Irak förutom till provinserna Dahuk, Arbil och Sulaymaniyah i den kurdiska regionen i Irak. Avrådan gäller tills vidare.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/irak/#
Jag flyttade och flyttade hem från ett land i Mellanöstern med barnen. Jag ville inte riktigt flytta(längre) men var övertygad om att det var det bästa för barnen.
Vi flyttade för att barnen skulle lära sig arabiska och religionen. Vi ville inte de skulle uppleva mobbning pga religion, vi ville inte att du skulle känna sig utanför samhället pga deras tro.
Min man jobbade kvar i Sverige eftersom vi inte skulle ha råd med en relativt bra levnadsstandard annars. Även skolan kostade en del.
Skolan var bra kunskapsmässigt men blev besviken på samhället. Detta var en religiös skola men upplevde att de lät barnen göra mycket som inte gick ihop med Islam. Det fanns en hel del fina delar av religionen i kulturen men de flesta praktiserade inte eller var snabba med genvägar.
Lika som i Sverige fanns det en hel del beteende/egenskaper som samhället lärde ut. En del bra, en del dåligt.
Jag har 3 barn och jag fick inte tiden att räcka till. Lunchlådor skulle göras och packas. Städning tog mist dubbel tid. Handlingen fick göras i massa olika affärer(dåligt utbud) vilket tog tid. Uppkom mer vardagsproblem och oväntade kostnader än det gör i Sverige.
Anledningen till att vi flyttade tillbaka var delvis att min man inte kunde flytta med och det var svårt för både barnen, min man och mig. Den andra var att jag förlorade den kvalitetstid jag får med mina barn i Sverige. Jag hade inte tiden att forma dem själv alls vilket hade betytt att de skulle ta allt från kulturen där, på gott och ont.
Det var mycket svårare men om tiden funnits och min man kunnat flytta med hade vi stannat. Samhället är att föredra framför Sverige generellt om man är muslim oavsett om man är praktiserade eller ej. Det hade kunnat passa öppensinande svenskar oxå. Då det fanns alkohol att köpa och självklart kunde kvinnor jobba osv. Kulturkrocken är inte så stor som man kan tänka sig. Men visst är det en kulturkrock.
Sen om man var rik där kan man leva mycket lyxigare än i Sverige. De finns ju dem som har privatchauförr, städerska som lagar mat, barnvakt osv. Alla tjänster gick att köpa för en mycket mindre summa än i Sverige. Men det kanske skiljer sig i Irak.
Under den tiden vi var där, lite mer än 1år, lärde sig barnen relativt bra arabiska men inte alls så mycket i religionen som jag hoppats på.
Nu satsar vi på ett invadrarområde i en större stad istället.
Vad är det som driver dig till att flytta?
Berätta inte för sociala myndigheter att du tänker flytta till Irak, då tvivlar de på din föräldraförmåga pga att du vill ta dina barn till ett farligt land
Med anledning av säkerhetsläget avråder UD från alla resor till Irak förutom till provinserna Dahuk, Arbil och Sulaymaniyah i den kurdiska regionen i Irak. Avrådan gäller tills vidare.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/irak/#
Flytta från Sverige till Irak... Med dina svenskfödda barn?? Svårt att förstå hur du tänker