Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Flytta utomlands?

Gullvivor skrev 2024-06-22 19:22:34 följande:
    Jaha, det var sådant du tänkte på med "självständig". 
    Då har du nog rätt i att det inte är något för mig.
    Att flytta från Svergie till Iran är dumt bör man har barn. Du vill inte att dina barn ska växa upp så eller inte kunna leva ut sina sexuella läggningar. Ja, även dina barn kan homo- eller bisexuella. Att lära barnen att kvinnor är osjälvständiga, lever införtryk och en mans ägodel är inte heller speciellt bra. 

Men du kanske vill att dina barn ska växa upp så. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:20:55 följande:
    Det är väl inte negativt att täcka sin kropp, hela världen behöver ju inte se vad du har under kläderna.

Att vara hemma med barnen är väl inte heller negativt, någon behöver ju uppfostra och ta hand om barnen som man frivilligt valt att skaffa.
    Men håller med om att det är fel om det ses som mindre viktigt för kvinnor att utbilda sig, men det är nog inte en så vanlig tanke idag förutom i ett fåtal länder. 
    Och man, som har varit med och skaffat barnen förhoppningsvis frivilligt, är inkapabel till att uppfostra och ta hand om barnen? 

Varför ens skaffa barn med en sådan man? 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:22:04 följande:
    Jag skrev aldrig land i ts.. Men nej vi flyttar inte till Iran utan Irak.
    Same shit, diffrent name. 
  • Anonym (M)
    BuoBä skrev 2024-06-22 20:38:34 följande:
    Du skriver att ni inte flyttar _från_ något, men vad flyttar ni vuxna _till_? 
    Finns det bra jobb? Släkt eller annat kontaktnät? Kommer ni ha råd med likvärdig eller bättre standard på boende? Kan ni språket? Finns det bra sjukvård? Finns barnomsorg, eller kommer ni kunna leva på en lön? Hur är synen på invandrare? Går det att komma in i samhället eller finns det expat-communities? ...
    Ts man är från Irak och ts är också om jag inte missminner mig uppvuxen muslim. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2024-06-22 23:06:50 följande:

Flytta från Sverige till Irak... Med dina svenskfödda barn?? Svårt att förstå hur du tänker

Ts och hennes man är muslimer och iallfall han är från Irak... 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-22 23:50:02 följande:
    Ska båda vara hemma menar du? Vem ska då försörja familjen?
    Kvinnan naturligvis som också är kapabel till att jobba och försörja familjen. Det MÅSTE inte vara kvinnan som är hemma och mannen som jobbar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2024-06-23 13:00:55 följande:
    Ja, men jag tycker inte det är rätt ändå. Flytta från ett tryggt modernt land till ett land som är precis tvärtom. Då tänker man inte på barnens bästa
    Håller med dig. 
  • Anonym (M)
    BuoBä skrev 2024-06-23 17:56:47 följande:
    Fast i det här fallet är det bara pappans land. Och vi vet inte om han har bott där som vuxen, kom till Sverige som barn eller rent av är född i Sverige. 
    Vi vet inte om ts också härstammar från Irak. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-24 09:25:00 följande:
    Fast det handlar inte om att jag skulle ogilla Sverige, det gör jag verkligen inte men som förälder får man prioritera barnen och göra det man tror är bäst för dem.
    Jag kämpar inte gärna ihjäl mig som mamma under deras uppväxt med allt vad föräldraskap innebär för att de sedan ska lära sig omoraliska och absurda saker av samhället.

Sedan är det väldigt märkligt att du tror att folk i andra länder inte har möjligheten att tänka fritt? 
    Det som är bäst för barnen är att få växa upp i Sverige och inte i Irak! 

Så om du verkligen vill det bästa för dina barn så flyttar du inte! 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-24 09:34:02 följande:
    Så om kvinnan är hemma med barnen så undrar du varför man skaffar barn med en sådan man, som är inkapabel till att ta hand om barnen, men sedan menar du själv att mannen kan vara hemma med barnen. Varför skaffa barn med en sådan kvinna då, om vi vänder på frågan? 

Men hursomhelst, man gör givetvis som man vill. Men i andra "religiösa länder" som det diskuterades (kan bara tala för muslimska) så är det nämligen så att det är mannen som har försörjningsplikt, dvs en mans skyldighet att försörja sin fru och en kvinnas rättighet att inte behöva jobba för att få tak över huvudet och mat på bordet. Men visst, vill man byta roller så är det ju ingen som sätter stopp.
    I min värld så är båda lika kabapla till att vara hemma med barnen om det behövs. Annars kan båda försörja familjen och barnen är på förskola för de börjar skolan. 

Men så anser också jag att mannen och kvinnan är lika mycket värda och att det inte är slaget i sten att kvinnan är den som SKA vara hemma med barnen. 
Svar på tråden Flytta utomlands?