Gullvivor skrev 2024-06-26 10:46:16 följande:
Nej, det skulle vi inte.
Jag vet inte, precis som jag inte vet vad som skulle hända om han inte kunde försörja oss här i Sverige heller. Ska man sitta och fundera på alla "tänk om" innan varje beslut man tar så kommer man inte komma någonstans.
I Sverige har vi ett helt annat skyddsnät som gör att man inte tvingas leva på noll kr.
Hade din man råkat ut för en olycka och blivit lam från halsen och ner, behövt hjälp dygnet runt så hade detta kostat en rejäl slant i Irak. Pengar du inte har, eftersom du inte jobbar och då inte kan försörja familjen.
I Sverige hade ni fått hjälp och knappt betalat något (egenavgift upp till högkostnadsskyddet) sedan noll kr i ett år för all vård och läkemedel som utgår u högkostnadsskyddet. Ni hade också fått hjälp med personliga assistenter, egen försörjning etc. Med andra ord mycket bättre, även om ni hade levt på existensminimum. Dessutom hade du lättare kunnat ta ett jobb i Sverige för att bidra till din familjs försörjning.
Ja, det är alltid bra att ha en plan B i tillfälle något händer. Precis som man har hemförsäkringen som täcker en brand, inbrott etc. Man har den inte för att man tror det ska hända utan för att man kan får ersättning när det händer. Samma med olycksfallsförsäkring. Det är lite sent att skaffa hemförsäkringen den dagen huset brunnit ner eller den dagen man råkar ut för en allvarlig olycka.
Du behöver helt enkelt ha en plan b; hur ska vi försörja oss om min man dör eller råkar ur för en olycka som gör honom förlamad? Hur ska jag lösa min försörjning om min man lämnar mig eller om jag vill lämna honom?
Därför är det bra att som kvinna ha en legen försörjning eller i det minsta ett eget sparande så man slipper att vara helt beroende av sin man.
Förstår inte du det?
Nej, man kan inte planlägga för allt som kan hända men man alltid ha en plan b för förutsätta händelsee. De flesta människor har ett bufferkonto med pengar de kan ta av i tillfälle oljepanna går sönder, tvätt-, diskmaskinen eller torktumlaren går sönder, taket helt plötsligt behöver bytas eller bilen behöver renoveras helt. Då har man en plan b och klarar sig även om detta händer.