Gullvivor skrev 2024-06-22 16:19:21 följande:
Vad var det med barn som fick er att känna att Sverige var ett bättre alternativ? Om man får fråga, av ren nyfikenhet.
Jag håller med delvis, tänker då på människor som inte mår bra och tänker "Om jag bara flyttade utomlands/skaffar ett barn/gör si eller så så kommer allt att bli bättre", det är ju dömt att misslyckas.
Det är inget sådant tänk här, hade jag varit utan barn så hade jag definitivt bott kvar i Sverige men det är pga barnen vi vill flytta och då känns det som att man måste vara 100% säker på att man inte kommer ångra sig en dag. Men det kanske man aldrig blir?
Det var delvis pga att min partners mamma gick bort ett par månader efter vi fick barn och hon var den sista kända släktingen där, syskon hade redan flyttat till Europa, och jag själv har till största delarna min släkt i Sverige. Sedan är jag väl en ganska typiskt skandinavisk kvinna. Att vara hemmafru ger mig stora hispan. Jag ägnade inte fem år på universitetet för att sitta hemma och byta blöjor i 10 år. Både förskola och fritids är väldigt dyrt I USA, för oss skulle det ha kostat en hel lön och lite till i månaden. Missförstå mig rätt, jag älskar och tar gärna hand om mina barn men jag behöver mer intellektuell stimulans. Sen, vad folk än säger i Sverige, så är Sverige faktiskt det bästa landet i världen för flickor att växa upp i. Följt av de andra kontinentala nordiska länderna och Nederländerna. De undersökningar som tittat på både flickors och pojkars uppväxt stoppar Danmark i topp, följt av Sverige.
Sedan var det massor med avvägningar. Ekonomi, levnadsstandard, livsstil, klimat, både vädermässigt och socialt/samhällsmässigt.