• Anonym (fritidsgården)

Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa

Sommarlovet är snart här och vi behöver på något sätt balansera alla hemmavarande familjemedlemmars behov.

Jag: Jobbar hemifrån med saker som ibland är konfidentiella, främst det som syns på skärmen. Har ett kontor i källaren men så här på sommaren när alla element är avstängda blir det ganska kallt och fuktigt där nere. Om vädret tillåter sitter jag gärna ute delar av/hela dagen (kan sitta så att man aktivt måste gå in bakom mig för att se mina skärmar).

Barn 1: Har inte jättemycket kompisar utan och vill mest ta det lugnt utan att ha Barn 2 + kompisar härjande i huset 24/7

Barn 2: Har en rejäl hög med kompisar som med några undantag har bestämt sig för att hänga här efter skolan. I många av fallen finns det praktiska orsaker till varför det inte funkar att vara hos dem och jag har egentligen inga problem med att de är här förutom att det krockar med mina och Barn 1s behov.

Juni ut finns det en fritidsklubb men om jag känner mina barn så kommer de inte vilja vara där hela dagen. I juli finns det inget. Jag jobbar någon vecka in i juli.

- Så länge jag jobbar ska vi alltså balansera mina och de bägge barnens behov.

-När semestern börjar är det mer de bägge barnens behov som ställs mot varandra även om vi föräldrar skulle föredra att inte ha extrabarn här riktigt varje dag.

Vi har diskuterat det ett antal varv här hemma men inte riktigt kommit fram till någon bra kompromiss. Jag skulle därför gärna ta emot tips på lösningar, kanske någon av er kommer på den där perfekta lösningen!

• Svar på tråden Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa
  • Anonym (Kompromissa)

Det borde inte vara så svårt att kompromissa.

Antingen med dagar eller med tider.

Tex att 3 dagar i veckan får kompisar vara hos er, övriga tider får de vara hos någon annan eller ute på andra ställen.

Eller att det är kompisfritt fram till klockan 14 eller något liknande. Det som passar er bäst.

Går också att kombinera dagar och tider, tex kompisar får vara hos er mellan 14-19 måndag-torsdag.

• Anonym (M)

Du glömde en viktig detalj - ålder på barnen! Utan den infon säger jag att barn nr 2 får ta sina kompisar och umgås någon annanstans. Då får barn nr 1 lugnt och du kan jobba ifred.

Man behöver verkligen ingen fritidsgård för att umgås. Gruppen med barn kanske kan åka och bada, spela fotboll i närheten, upptäcka naturen, lite vad som helst beroende på ålder, intressen och hur omgivningarna ser ut. Det kan inte vara så att de måste vara hos er för att umgås!

Du får berätta mer om förutsättningarna.

• Anonym (Pea)

Hur gamla är barnen? 

Annars: sätt på elementet i källaren. 

• Anonym (Två)

Skaffa två olika bostäder. En där det är lugnt och tyst som på ett bibliotek, och en där det är fullt ös.

• Anonym (M2)

Om det stör dig att sitta ute så kan du kompromissa och sitta inne de dagar ungarna är ute i trädgården. 

Du kan även sätta på värmen i källaren. 

Barnen får vara på fritidsklubben några dagar i veckan.

Inte kompisar hemma varje dag. 

Dvs alla får kompromissa lite. 

• Anonym (Mia)

Du skriver att det finns praktiska orsaker till att de inte kan vara hos de andra kompisarna. Men det finns ju även praktiska orsaker till att de inte kan vara hos er. 

Att sätta upp begränsningar för vilka dagar/tider ditt barns kompisar kan vara hos er tycker jag låter som ett bra förslag. 

Och skaffa något att värma källarrummet med när det behövs. 

• Fjäril kär

Köp en avfuktare till källaren + ett portabelt element så kan du sitta där och jobba 

I ditt hem gäller dina regler hur trevliga kompisar än må vara och hur mycket du än tycker att det är okej att dom hänger hemma.  Alltså sätter man upp tidpunkter för när kompisar får vara hemma hos er , veckodagar och/eller klockslag.  Övvrig tid får dom hänga utomhus , hos någon annan , åka och bada eller komma överens om att max en eller två kompisar får vara hemma just då. (Vill alla umgås då är det reglerna som gäller) 

Prata även med kompisarnas föräldrar och förklara läget.  Möjligt också att det finns inbokade saker där som gör att vissa vänner försvinner också stundvis. 

Finns det en partner/förälder hemma för övrigt förutom dig? Se då till att prata ihop er och hjälps åt att hålla regler och se till att det funkar . Organisera en utflykt/aktivitet  nån gång ibland,  räcker med att grilla korv i trädgården och spela kubb om man inte har möjlighet att ta med alla till stranden eller liknande 

• Anonym (Granbarr)

Alla berörda parter får givetvis kompromissa.  Vilket jag ser som en självklarhet.  

Du har lika goda skäl som dom andra att inte kunna ha barnen hemma alla gånger.  Det är ju ingen skillnad från dom andra föräldrarna? 

Du måste sköta ditt jobb och då får både dina barn och andras ungar respektera det och följa regler. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Som flera redan har skrivit, bestäm dagar och/eller tider. Barnet och dess hög med kompisar får helt enkelt finna sig. Ni är ingen fritidsgård. Det måste finnas annat de kan göra, och jag köper inte att de aldrig kan vara hos någon annan, bara hos er. Ni kanske är de enda som inte säger ifrån? 

För oss är det viktigt att barnen får ta hem kompisar, men inte jämt. Vi har inte öppet hus och våra barn är även hos andra.

• Anonym (fritidsgården)

Barnen är i mellanstadieåldern

Praktiska orsaker är t ex kompisen som inte har hemnyckel så om de är där kan de inte ens gå in och gå på toa eller ta ett glas vatten. Eller kompisen som bor ute på landet med väldigt bristfälliga kommunikationer.

Ytterligare ett problem för mig är att Barn 2 har lite svårt att acceptera att Mamma är lika otillgänglig när hon jobbar i källaren som Pappa är när han jobbar på kontoret. De få gånger jag inte jobbar hemifrån får jag inte en massa frågor om mellanmål, om de får slå på vattenspridaren osv. Mot detta hjälper tyvärr inte ett element (och ja, vi har pratat om det men det verkar inte fastna). När kompisar inte är här väntar barnet tills jag har rast.

Svar på tråden Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa