Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa
Sommarlovet är snart här och vi behöver på något sätt balansera alla hemmavarande familjemedlemmars behov.
Jag: Jobbar hemifrån med saker som ibland är konfidentiella, främst det som syns på skärmen. Har ett kontor i källaren men så här på sommaren när alla element är avstängda blir det ganska kallt och fuktigt där nere. Om vädret tillåter sitter jag gärna ute delar av/hela dagen (kan sitta så att man aktivt måste gå in bakom mig för att se mina skärmar).
Barn 1: Har inte jättemycket kompisar utan och vill mest ta det lugnt utan att ha Barn 2 + kompisar härjande i huset 24/7
Barn 2: Har en rejäl hög med kompisar som med några undantag har bestämt sig för att hänga här efter skolan. I många av fallen finns det praktiska orsaker till varför det inte funkar att vara hos dem och jag har egentligen inga problem med att de är här förutom att det krockar med mina och Barn 1s behov.
Juni ut finns det en fritidsklubb men om jag känner mina barn så kommer de inte vilja vara där hela dagen. I juli finns det inget. Jag jobbar någon vecka in i juli.
- Så länge jag jobbar ska vi alltså balansera mina och de bägge barnens behov.
-När semestern börjar är det mer de bägge barnens behov som ställs mot varandra även om vi föräldrar skulle föredra att inte ha extrabarn här riktigt varje dag.
Vi har diskuterat det ett antal varv här hemma men inte riktigt kommit fram till någon bra kompromiss. Jag skulle därför gärna ta emot tips på lösningar, kanske någon av er kommer på den där perfekta lösningen!