• Anonym (fritidsgården)

Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa

Sommarlovet är snart här och vi behöver på något sätt balansera alla hemmavarande familjemedlemmars behov.

Jag: Jobbar hemifrån med saker som ibland är konfidentiella, främst det som syns på skärmen. Har ett kontor i källaren men så här på sommaren när alla element är avstängda blir det ganska kallt och fuktigt där nere. Om vädret tillåter sitter jag gärna ute delar av/hela dagen (kan sitta så att man aktivt måste gå in bakom mig för att se mina skärmar).

Barn 1: Har inte jättemycket kompisar utan och vill mest ta det lugnt utan att ha Barn 2 + kompisar härjande i huset 24/7

Barn 2: Har en rejäl hög med kompisar som med några undantag har bestämt sig för att hänga här efter skolan. I många av fallen finns det praktiska orsaker till varför det inte funkar att vara hos dem och jag har egentligen inga problem med att de är här förutom att det krockar med mina och Barn 1s behov.

Juni ut finns det en fritidsklubb men om jag känner mina barn så kommer de inte vilja vara där hela dagen. I juli finns det inget. Jag jobbar någon vecka in i juli.

- Så länge jag jobbar ska vi alltså balansera mina och de bägge barnens behov.

-När semestern börjar är det mer de bägge barnens behov som ställs mot varandra även om vi föräldrar skulle föredra att inte ha extrabarn här riktigt varje dag.

Vi har diskuterat det ett antal varv här hemma men inte riktigt kommit fram till någon bra kompromiss. Jag skulle därför gärna ta emot tips på lösningar, kanske någon av er kommer på den där perfekta lösningen!

• Svar på tråden Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa
  • Anonym (Kompromissa)
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:14:00 följande:

Barnen är i mellanstadieåldern

Praktiska orsaker är t ex kompisen som inte har hemnyckel så om de är där kan de inte ens gå in och gå på toa eller ta ett glas vatten. Eller kompisen som bor ute på landet med väldigt bristfälliga kommunikationer.

Ytterligare ett problem för mig är att Barn 2 har lite svårt att acceptera att Mamma är lika otillgänglig när hon jobbar i källaren som Pappa är när han jobbar på kontoret. De få gånger jag inte jobbar hemifrån får jag inte en massa frågor om mellanmål, om de får slå på vattenspridaren osv. Mot detta hjälper tyvärr inte ett element (och ja, vi har pratat om det men det verkar inte fastna). När kompisar inte är här väntar barnet tills jag har rast.

Fast att kompisen inte har hemnyckel och att den andra bor ute på landet innebär väl inte att barnen ska hänga hos er 7 dagar i veckan?
    Låter praktiskt för de andra att slippa ordna skjuts och nyckel och utnyttja er istället.

De dagar kompisarna inte får vara hos er, hur gör barnet utan nyckel då? Och kompisen på landet? Det löser sig väl de dagarna och du ska ju inte bekymra dig om det.

Sätt 3 dagar och tider de får vara hos er, resten får de andra föräldrarna lösa eller så får ditt barn helt enkelt inte leka med kompisar de dagarna.

Ni är ju utnyttjade som barnvakter här, dags att sätta ner foten!
  • Grusibrallan1

Praktiska orsaker är t ex kompisen som inte har hemnyckel så om de är där kan de inte ens gå in och gå på toa eller ta ett glas vatten. Eller kompisen som bor ute på landet med väldigt bristfälliga kommunikationer.

Ytterligare ett problem för mig är att Barn 2 har lite svårt att acceptera att Mamma är lika otillgänglig när hon jobbar i källaren som Pappa är när han jobbar på kontoret. De få gånger jag inte jobbar hemifrån får jag inte en massa frågor om mellanmål, om de får slå på vattenspridaren osv. Mot detta hjälper tyvärr inte ett element (och ja, vi har pratat om det men det verkar inte fastna). När kompisar inte är här väntar barnet tills jag har rast.

Kan du inte jobba från kontoret då? Om det finns en sån möjlighet. 
  • Anonym (fritidsgården)
    Fjäril kär skrev 2024-06-06 08:57:08 följande:

Köp en avfuktare till källaren + ett portabelt element så kan du sitta där och jobba 

I ditt hem gäller dina regler hur trevliga kompisar än må vara och hur mycket du än tycker att det är okej att dom hänger hemma.  Alltså sätter man upp tidpunkter för när kompisar får vara hemma hos er , veckodagar och/eller klockslag.  Övvrig tid får dom hänga utomhus , hos någon annan , åka och bada eller komma överens om att max en eller två kompisar får vara hemma just då. (Vill alla umgås då är det reglerna som gäller) 

Prata även med kompisarnas föräldrar och förklara läget.  Möjligt också att det finns inbokade saker där som gör att vissa vänner försvinner också stundvis. 

Finns det en partner/förälder hemma för övrigt förutom dig? Se då till att prata ihop er och hjälps åt att hålla regler och se till att det funkar . Organisera en utflykt/aktivitet  nån gång ibland,  räcker med att grilla korv i trädgården och spela kubb om man inte har möjlighet att ta med alla till stranden eller liknande 

Oftast är de inte så många, det bara känns så eftersom Barn 2 nästan alltid har med sig någon hem.

Vad jag vet är jag den enda föräldern som jobbar hemifrån på en regelbunden basis. De är inte bara här även om det känns så.

När vi pratar om saken så är barnet helt med på begränsningar av dagar/tider men när det kommer till kritan så funkar det inte.

Vi har sagt "efter 15 när fritidsklubben är öppen" och "varannan dag när den inte är det" men det har inte riktigt funkat, därav min fundering på vad som var rimliga kompromisser
  • Anonym (fritidsgården)
    Grusibrallan1 skrev 2024-06-06 09:19:59 följande:
    Kan du inte jobba från kontoret då? Om det finns en sån möjlighet. 
    Jag har 1.5h pendling till kontoret vilket inte är ett alternativ på en daglig basis.
  • Fjäril kär

Men måste du jobba hemma då? Åk till jobbet några extra dagar så är det problemet löst åtminstone. 

Och du måste bli bättre på att säga ifrån . Även till kompisarna. När du jobbar så stör man helt enkelt inte alls. Punkt. 

Är det kanske det som är det största problemet?  Att du inte säger ifrån och kanske är lite för snäll? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Våra barn går också i mellanstadiet. Jag hade aldrig accepterat det du skriver, inte varje dag. Som redan skrivits, dina skäl till att inte ha andras ungar där jämt, är lika giltiga som någon annans. Vadå saknar hemnyckel, vadå bor långt ute på landet? Det är föräldrarnas ansvar att lösa, inte ditt.

Jag håller med om att det låter som ni blir utnyttjade som barnvakter. Börja sätta gränser och börja sätta upp regler. Eftersom det handlar om mellanstadiebarn måste ju de anda föräldrarna ha lite koll. Tonåringar kommer och går som de vill, åker ofta själva till varandra även om det är långt osv. Men även då kan ju begränsningar behöva införas om hemmet förvandlas till fritidsgård. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:28:03 följande:
    Oftast är de inte så många, det bara känns så eftersom Barn 2 nästan alltid har med sig någon hem.

Vad jag vet är jag den enda föräldern som jobbar hemifrån på en regelbunden basis. De är inte bara här även om det känns så.

När vi pratar om saken så är barnet helt med på begränsningar av dagar/tider men när det kommer till kritan så funkar det inte.

Vi har sagt "efter 15 när fritidsklubben är öppen" och "varannan dag när den inte är det" men det har inte riktigt funkat, därav min fundering på vad som var rimliga kompromisser
    Exakt vad är det som inte funkar? Ett nej är ett nej och det är du som bestämmer det. Funkar det inte är det väl kanske du själv som brister nånstans? 
  • Anonym (fritidsgården)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-06-06 09:34:01 följande:
    Exakt vad är det som inte funkar? Ett nej är ett nej och det är du som bestämmer det. Funkar det inte är det väl kanske du själv som brister nånstans? 
    De dyker bara upp här och i och med att jag jobbar har jag ärligt talat inte möjlighet att handgripligen slänga ut barn och kompisar.
  • Anonym (Kompromissa)
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:37:28 följande:
    De dyker bara upp här och i och med att jag jobbar har jag ärligt talat inte möjlighet att handgripligen slänga ut barn och kompisar.
    Då pratar du med föräldrarna om att sluta skicka sina barn till er utan att prata med dig först.

Om ni tex åker bort en vecka, hur tar sig landet-barnet hem och hur tar sigingen-nyckel-barnet in?

Det är väl ganska självklart att varken landetbarnet eller ingen-nyckel-barnet inte har någonstans att ta vägen om de inte får vara hos er. Är det så är de ju övergivna och det behöver socanmälas.

Så ring föräldrarna och säg till dem att deras barn bara kan vara hos er Y dagar och X tider. Och kolla hur ni ska lösa det de dagar ert barn ska vara hos dem.
  • Anonym (Kompromissa)
    Det tar dock max 1 minut att säga till kompisarna att de får gå hem . hur de tar sig hem och in får de lösa med sina föräldrar.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:28:03 följande:

Det kanske behövs större tydlighet. Att det funkar att de er hos er ibland, trots att du jobbar, kan vara för otydligt. Bättre att säga att du jobbar och då kan ni inte ha gästande barn hemma. Punkt.

De har ju fritidsklubben att vara på, så det är ju inte som att du sätter någon på pottkanten. Och när fritidsklubben är stängd antar jag att de andra föräldrarna har semester eller har ordnat det på annat vis och att de inte räknar kallt med att barnen är hos er.
  • Anonym (M2)

Detta handlar inte om att kompromissa så alla blir nöjda. Detta handlar om att ni som föräldrar inte vågar ta ett vuxenansvar och berätta för barnen hur det ska fungera hemma hos er. 

• Anonym (Granbarr)
    Då är det dags att prata med deras föräldrar och att ni börjar bestämma att man måste ringa först och kolla att man får komma. 
    Dyker barnen upp ändå så får du ta besväret att faktiskt skicka hem dom när du märker att dom är där. Dom kan komma tillbaka senare.  Efter ett par såna gånger kommer även dina barn att fatta hur det funkar och det kommer inte vara lika kul längre att hänga " i smyg" 

Här får du helt enkelt finna dig i att vara lite tråkig vuxen och säga nej. 
  • Fjäril kär

En förutsättning för att en kompromiss ska fungera är att ett nej fortfarande måste vara ett nej . Oavsett.  

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Det kanske är detta som är ert egentliga problem? Att de bara dyker upp och du hinner eller orkar inte säga ifrån?

Jag tror också att du behöver bli tydligare, både mot ditt eget barn, kompisarna samt kompisarnas föräldrar. Det handlar inte om att kompromissa. Ett nej är ett nej. Vissa dagar och tider funkar det, andra dagar och tider funkar det inte. Punkt slut. Efter några sådana vändor kommer ditt barn ha lärt sig det och inte ta hem vänner utan att fråga först.
Svar på tråden Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa