• Fjäril kär

Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa

Köp en avfuktare till källaren + ett portabelt element så kan du sitta där och jobba 

I ditt hem gäller dina regler hur trevliga kompisar än må vara och hur mycket du än tycker att det är okej att dom hänger hemma.  Alltså sätter man upp tidpunkter för när kompisar får vara hemma hos er , veckodagar och/eller klockslag.  Övvrig tid får dom hänga utomhus , hos någon annan , åka och bada eller komma överens om att max en eller två kompisar får vara hemma just då. (Vill alla umgås då är det reglerna som gäller) 

Prata även med kompisarnas föräldrar och förklara läget.  Möjligt också att det finns inbokade saker där som gör att vissa vänner försvinner också stundvis. 

Finns det en partner/förälder hemma för övrigt förutom dig? Se då till att prata ihop er och hjälps åt att hålla regler och se till att det funkar . Organisera en utflykt/aktivitet  nån gång ibland,  räcker med att grilla korv i trädgården och spela kubb om man inte har möjlighet att ta med alla till stranden eller liknande 

• Fjäril kär
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:14:00 följande:

Barnen är i mellanstadieåldern

Praktiska orsaker är t ex kompisen som inte har hemnyckel så om de är där kan de inte ens gå in och gå på toa eller ta ett glas vatten. Eller kompisen som bor ute på landet med väldigt bristfälliga kommunikationer.

Ytterligare ett problem för mig är att Barn 2 har lite svårt att acceptera att Mamma är lika otillgänglig när hon jobbar i källaren som Pappa är när han jobbar på kontoret. De få gånger jag inte jobbar hemifrån får jag inte en massa frågor om mellanmål, om de får slå på vattenspridaren osv. Mot detta hjälper tyvärr inte ett element (och ja, vi har pratat om det men det verkar inte fastna). När kompisar inte är här väntar barnet tills jag har rast.

Men måste du jobba hemma då? Åk till jobbet några extra dagar så är det problemet löst åtminstone. 

Och du måste bli bättre på att säga ifrån . Även till kompisarna. När du jobbar så stör man helt enkelt inte alls. Punkt. 

Är det kanske det som är det största problemet?  Att du inte säger ifrån och kanske är lite för snäll? 
  • Fjäril kär

En förutsättning för att en kompromiss ska fungera är att ett nej fortfarande måste vara ett nej . Oavsett.  

Svar på tråden Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa