Inlägg från: Anonym (Kompromissa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kompromissa)

Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa

Det borde inte vara så svårt att kompromissa.

Antingen med dagar eller med tider.

Tex att 3 dagar i veckan får kompisar vara hos er, övriga tider får de vara hos någon annan eller ute på andra ställen.

Eller att det är kompisfritt fram till klockan 14 eller något liknande. Det som passar er bäst.

Går också att kombinera dagar och tider, tex kompisar får vara hos er mellan 14-19 måndag-torsdag.

• Anonym (Kompromissa)
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:14:00 följande:

Barnen är i mellanstadieåldern

Praktiska orsaker är t ex kompisen som inte har hemnyckel så om de är där kan de inte ens gå in och gå på toa eller ta ett glas vatten. Eller kompisen som bor ute på landet med väldigt bristfälliga kommunikationer.

Ytterligare ett problem för mig är att Barn 2 har lite svårt att acceptera att Mamma är lika otillgänglig när hon jobbar i källaren som Pappa är när han jobbar på kontoret. De få gånger jag inte jobbar hemifrån får jag inte en massa frågor om mellanmål, om de får slå på vattenspridaren osv. Mot detta hjälper tyvärr inte ett element (och ja, vi har pratat om det men det verkar inte fastna). När kompisar inte är här väntar barnet tills jag har rast.

Fast att kompisen inte har hemnyckel och att den andra bor ute på landet innebär väl inte att barnen ska hänga hos er 7 dagar i veckan?
    Låter praktiskt för de andra att slippa ordna skjuts och nyckel och utnyttja er istället.

De dagar kompisarna inte får vara hos er, hur gör barnet utan nyckel då? Och kompisen på landet? Det löser sig väl de dagarna och du ska ju inte bekymra dig om det.

Sätt 3 dagar och tider de får vara hos er, resten får de andra föräldrarna lösa eller så får ditt barn helt enkelt inte leka med kompisar de dagarna.

Ni är ju utnyttjade som barnvakter här, dags att sätta ner foten!
  • Anonym (Kompromissa)
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:37:28 följande:
    De dyker bara upp här och i och med att jag jobbar har jag ärligt talat inte möjlighet att handgripligen slänga ut barn och kompisar.
    Då pratar du med föräldrarna om att sluta skicka sina barn till er utan att prata med dig först.

Om ni tex åker bort en vecka, hur tar sig landet-barnet hem och hur tar sigingen-nyckel-barnet in?

Det är väl ganska självklart att varken landetbarnet eller ingen-nyckel-barnet inte har någonstans att ta vägen om de inte får vara hos er. Är det så är de ju övergivna och det behöver socanmälas.

Så ring föräldrarna och säg till dem att deras barn bara kan vara hos er Y dagar och X tider. Och kolla hur ni ska lösa det de dagar ert barn ska vara hos dem.
  • Anonym (Kompromissa)
    Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:37:28 följande:
    De dyker bara upp här och i och med att jag jobbar har jag ärligt talat inte möjlighet att handgripligen slänga ut barn och kompisar.
    Det tar dock max 1 minut att säga till kompisarna att de får gå hem . hur de tar sig hem och in får de lösa med sina föräldrar.
Svar på tråden Fullt hus vs lugn och ro - hur kompromissa