Anonym (fritidsgården) skrev 2024-06-06 09:14:00 följande:
Barnen är i mellanstadieåldern
Praktiska orsaker är t ex kompisen som inte har hemnyckel så om de är där kan de inte ens gå in och gå på toa eller ta ett glas vatten. Eller kompisen som bor ute på landet med väldigt bristfälliga kommunikationer.
Ytterligare ett problem för mig är att Barn 2 har lite svårt att acceptera att Mamma är lika otillgänglig när hon jobbar i källaren som Pappa är när han jobbar på kontoret. De få gånger jag inte jobbar hemifrån får jag inte en massa frågor om mellanmål, om de får slå på vattenspridaren osv. Mot detta hjälper tyvärr inte ett element (och ja, vi har pratat om det men det verkar inte fastna). När kompisar inte är här väntar barnet tills jag har rast.
Fast att kompisen inte har hemnyckel och att den andra bor ute på landet innebär väl inte att barnen ska hänga hos er 7 dagar i veckan?
Låter praktiskt för de andra att slippa ordna skjuts och nyckel och utnyttja er istället.
De dagar kompisarna inte får vara hos er, hur gör barnet utan nyckel då? Och kompisen på landet? Det löser sig väl de dagarna och du ska ju inte bekymra dig om det.
Sätt 3 dagar och tider de får vara hos er, resten får de andra föräldrarna lösa eller så får ditt barn helt enkelt inte leka med kompisar de dagarna.
Ni är ju utnyttjade som barnvakter här, dags att sätta ner foten!