• AndreaBD

    Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

    Jag håller på att fundera på att köpa en nyare bil. Har en Volvo V70 från 2006. Vi skulle vilja ha något snålare, volvon slukar så mycket bensin. Och med dragkrok. Helst också en kombi, men kan vara lite mindre. Vi renoverar en del själva, men med dragkrok skulle man kanske kunna köpa en kärra. Hade tänkt mig en kostar någonstans mellan 100.000 och 200.000. 

    Sedan är stora frågan - kan man kanske köpa en hybrid? Har sett att en del hybrider går inte på el utan naturgas, och det verkar vara problem med dem. Folk gör sig av med dem. Uppenbarligen läcker tanken hos en del, efter ett antal år. Sedan såg jag några begagnade Toyota - och jag gillar märket - som var hybrider med el alltså, och nyligen även en Volvo V60 som "bara" skulle kosta 160.000. MEN... 10 år gammal, hur ser det då ut med batteriet för el? Läste att de håller 12 år och att de redan efter 8 bara har 50 % kapacitet kvar. Och att byta den kostar skjortan. 

    Jag skulle gärna höra av andra som har funderat i de banorna och vad ni har kommt fram till. För tillfället är jag - igen  - inne på en snål bensinare, kanske en VW Golf kombi. Och jag tänkte kolla mer hur det är med el-batterierna på Toyota-hybrider. 

  • Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?
  • Anonym (T)

    Ägde nyligen en hybrid (el) själv, ca 7 år gammal. Bytte till en Golf kombi.
    Hybriden fungerade absolut utan problem fortfarande bytte endast in den pga jag haft den så länge och ville ha något nytt.
    Valet föll på en bensinare pga priserna på de hybrider jag kan tänka mig är så otroligt dyra I nypris och jag vågar faktiskt inte köpa en begagnad (än) när man inte vet hur länge batterierna kommer att hålla. 

  • AndreaBD
    Anonym (T) skrev 2024-06-05 11:48:06 följande:

    Ägde nyligen en hybrid (el) själv, ca 7 år gammal. Bytte till en Golf kombi.
    Hybriden fungerade absolut utan problem fortfarande bytte endast in den pga jag haft den så länge och ville ha något nytt.
    Valet föll på en bensinare pga priserna på de hybrider jag kan tänka mig är så otroligt dyra I nypris och jag vågar faktiskt inte köpa en begagnad (än) när man inte vet hur länge batterierna kommer att hålla. 


    Så du sålde den för att det är risk att batterierna kommer att bli sämre. Vad var det för märke då? Det verkar som om det kan vara väldigt olika. Toyota "skryter" om att det aldrig blir såna problem med deras, men de vill förstås inte heller ge mer än 5 års garanti på el-batteriet. Det kan förlängas med service, men jag har ju kollat bland såna som är 6 - 10 år gamla , och där har man i regel ingen garanti. Vissa ger väl 8 år. 

    Först var det diesel-bilar som folk gjorde sig av med - min man vill inte att vi köper en sån, han räknar med att det kan bli förbud snart. 
  • AndreaBD

    En intressant fråga vore också: Om man nu skulle köpa en begagnad Toyota hybrid, och om el-batteriet då lägger av när den blir äldre - kan man då fortsätta att åka med endast bensin? Dvs. att man inte är tvungen att byta ut den? 

  • AndreaBD
    Anonym (Y) skrev 2024-06-05 13:18:23 följande:

    Hybrid


    Jaha, och varför?  Jag vill inte köpa en ny, och är rädd för att batteriet kan vara dålig i en gammal.  Det verkar också vara en större skatteskillnad nu, vilket kan tala för elbil/hybrid.
  • Anonym (Kia Sportage)

    Vi har precis köpt en ny Kia Sportage plug in hybrid. Vi funderade på en begagnad hybrid men det har varit så stor utveckling på batterierna så vi valde att köpa en ny med 70 km elröckvidd, ja i praktiken är det  nog runt 50 km men räcker till våra vardagliga behov.
    Men billigt var det inte, drygt 500 000 kostade den.
    Men vi tror att det blir ekonomiskt på sikt. 360 kr per år i skatt. 7 års nybilsgaranti. Mindre Bensin. Dessutom är det fantastisk teknik med backkamera och döda vinkel kamera mm .

    I den prisklassen TS vill köpa tror jag en snål bensinmotor är att föredra. 


     

  • Anonym (Mannen)

    Vad du ska köpa beror på hur du kör.


    Mycket landsväg och motorväg: Köp en diesel.


    Mycket stadskörning och du inte kan ladda hemma: Köp en bensinare.


    Mycket stadskörning och du kan ladda hemma: köp en laddhybrid.


    Bilar som kan köras på naturgas ska du inte köpa. Tankarna läcker förr eller senare och går inte igenom besiktningen. Dyrt att reparera.

  • AndreaBD
    Anonym (Kia Sportage) skrev 2024-06-05 14:14:13 följande:

    Vi har precis köpt en ny Kia Sportage plug in hybrid. Vi funderade på en begagnad hybrid men det har varit så stor utveckling på batterierna så vi valde att köpa en ny med 70 km elröckvidd, ja i praktiken är det  nog runt 50 km men räcker till våra vardagliga behov.
    Men billigt var det inte, drygt 500 000 kostade den.
    Men vi tror att det blir ekonomiskt på sikt. 360 kr per år i skatt. 7 års nybilsgaranti. Mindre Bensin. Dessutom är det fantastisk teknik med backkamera och döda vinkel kamera mm .

    I den prisklassen TS vill köpa tror jag en snål bensinmotor är att föredra. 


     


    Hm.... jag har aldrig köpt ny bil. Jag tycker att man förlorar så mycket i värde de första åren. Vi åker inte så mycket heller. Mest korta sträckor. Ofta storhandlande och det har varit en del byggmaterial också. Därför vill jag ha dragkrok. 

    Har någon koll på hur stor skillnad det blir i skatt? Det ska ju bli mer skatt på bensinbilar i år, eller var det nästa år......
  • AndreaBD
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-05 14:43:04 följande:

    Vad du ska köpa beror på hur du kör.


    Mycket landsväg och motorväg: Köp en diesel.


    Mycket stadskörning och du inte kan ladda hemma: Köp en bensinare.


    Mycket stadskörning och du kan ladda hemma: köp en laddhybrid.


    Bilar som kan köras på naturgas ska du inte köpa. Tankarna läcker förr eller senare och går inte igenom besiktningen. Dyrt att reparera.


    Jag har också hört detta om naturgas. Vi kör väl en blandning av motorväg och stad, och vi har möjlighet att ladda. Men det kostar ju också att skaffa en sån där laddstation?

    Dessutom finns det så många olika sorter. Toyota gör reklam med att man inte behöver ladda deras hybrider. Uppenbarligen laddas el-batteriet upp under körning med bensin och sedan kan man använda el en stund. Och jag vet inte om den varianten är bra eller dålig. 
  • Rataxes
    AndreaBD skrev 2024-06-05 13:09:25 följande:
    Så du sålde den för att det är risk att batterierna kommer att bli sämre. Vad var det för märke då? Det verkar som om det kan vara väldigt olika. Toyota "skryter" om att det aldrig blir såna problem med deras, men de vill förstås inte heller ge mer än 5 års garanti på el-batteriet. Det kan förlängas med service, men jag har ju kollat bland såna som är 6 - 10 år gamla , och där har man i regel ingen garanti. Vissa ger väl 8 år. 

    Först var det diesel-bilar som folk gjorde sig av med - min man vill inte att vi köper en sån, han räknar med att det kan bli förbud snart. 

    Förbud lär det knappast bli, HVO100 finns ju som godhetsalternativ när det gäller dieselbilar.


    Jag har räknat på vad totalkostnaden skulle bli för en ny bränslesnål bil eller elbil  skulle bli. Slutsatsen blir alltid att det är billigare att fortsätta köra de gamla. Men jag är väl ett undantag, har 8 bilar just nu, ingen har kostat mer än 50 000 i inköp, de flesta är skattebefriade och är extremt billiga att försäkra, jag gör all service och eventuella reparationer själv. Jag har snarare värdeökning än värdeminskning på alla bilarna. Men det är väl få förunnat att kunna leva på det viset...


    Socialism bygger på avundsjuka och hat.
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?